آموزشیبرنامه‌نویسیخدمات ما

برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست ؟ نرم‌افزار دسکتاپ چیست؟

بهترین زبان برنامه‌نویسی دسکتاپ

برای درک مفهوم نرم‌افزار دسکتاپ، ابتدا لازم است با مفهوم نرم‌افزار آشنا شوید. نرم‌افزار به عنوان یک برنامه رایانه‌ای یا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای رایانه تعریف می‌شود تا بتواند بر اساس آن کار کند. این نرم‌افزار برای انجام وظایف خاص توسط رایانه‌ها موردنیاز می‌باشد. نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک اصطلاح جمعی برای برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و اسکریپت‌های قابل اجرا تعریف می‌شود، نرم‌افزارها بر اساس کاربرد نرم‌افزار یا کاربران موردنظر برنامه، به نرم‌افزارهای کاربردی و نرم‌افزارهای سیستمی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر خیلی ساده بگویم، نرم‌افزار دسکتاپ به برنامه‌هایی گفته می‌شود که در کامپیوترها نصب و اجرا می‌شوند. کامپیوترها هم دارای سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوز، لینوکس و یا مک هستند. نرم‌افزارهای آفیس، فوتوشاپ، win rar و… نمونه‌هایی از نرم‌افزار دسکتاپ هستند. در کشور ما نرم‌افزارهای زیادی برای سیستم‌عامل ویندوز نوشته می‌شود. به همین دلیل معمولا منظور از نرم‌افزار دسکتاپ، همان نرم‌افزار تحت ویندوز است. اما باید بدانیم که به نرم‌افزارهای سایر سیستم‌عامل‌های لینوکس و مک نیز، نرم‌افزار دسکتاپ می‌گویند. حالا که معنی نرم‌افزار دسکتاپ را متوجه شدیم، می‌خواهیم بدانیم که برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دسکتاپ کدام است.

زبن برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست

برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست ؟

نرم‌افزارهای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک، با استفاده از برنامه‌نویسی دسکتاپ طراحی شده‌اند. به این نرم‌افزارها، نرم‌افزار دسکتاپ گفته می‌شود.

زبان‌های برنامه‌نویسی دسکتاپ برای هر سیستم‌عامل متفاوت می‌باشد. از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی ویندوز، می‌توان به سی‌شارپ، جاوا، ویژوال بیسیک و جاوا‌اسکریپت اشاره کرد. در کشور ما، زبان سی‌شارپ از محبوبیت بیشتری در بین برنامه‌نویسان قرار دارد. اکثر نرم‌افزارهای دسکتاپ در ایران نیز با اسفاده از زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ نوشته شده‌اند.

برای نرم‌افزارهای سیستم‌عامل لینوکس با زبان جاوا و پایتون برنامه نوشته می‌شود. از جاوا و پایتون برای ویندوز هم استفاده می‌شود.

در سیستم‌عامل مک از زبان برنامه‌نویسی سوئیفت که توسط اپل ارائه شده‌است، برای توسعه ios و مک استفاده می‌کنند.

اگر سوالی در مورد هزینه ساخت نرم‌افزار ویندوز، ذهن شما را درگیر کرده‌است؛ باید بدانید که هزینه نرم‌افزار دسکتاپ،  با توجه به نیازمندی شما متغیر خواهدبود.

برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست

تفاوت برنامه‌نویسی تحت وب و تحت ویندوز:

نرم‌افزارهای تحت وب فقط با اسفاده از اینترنت و مرورگر(گوگل کروم، فایرفاکس و …) قابل استفاده هستند. نگرانی بابت استفاده از آخرین نسخه برای کاربران وجود ندارد. چون همیشه از آخرین و بروزترین نسخه موجود درحال استفاده هستند. کاربر می‌تواند با هرنوع کامپیوتری از این نرم‌افزارها استفاده کند. نرم‌افزارهای تحت وب تنها با وصل بودن به اینترنت و استفاده از مرورگر در دسترس هستند. از نرم‌افزارهای تحت وب معروفی که ما روزانه از آنها استفاده میکنیم؛ می‌توان به یوتیوب، تلگرام، واتس اَپ و … اشاره کرد.

نرم‌افزارهای تحت ویندوز از گرافیک زیبا و قدرتمندی برخوردارند. برای پاسخ به درخواست کاربر نیاز به سرعت بالایی دارند، به همین دلیل پردازش بالایی را از پردازشگر درخواست می‌کنند. سرعت بالای نرم‌افزارهای تحت ویندوز از مزایای آن محسوب می‌شود.

در ادامه به مقایسه اساسی در برنامه‌های دسکتاپ و تحت وب، مبتنی بر پارامترهای خاصی می‌پردازیم:

1. تعمیر و نگهداری: برنامه‌های مبتنی بر وب فقط یک بار باید نصب شوند، درصورتی که برنامه‌های دسکتاپ جداگانه روی هر رایانه نصب می‌شوند. همچنین به‌روزرسانی برنامه‌های دسکتاپ باید در هر رایانه انجام شود که این در مورد برنامه‌های تحت وب اینطور نیست.

2. سهولت استفاده: برنامه‌های دسکتاپ به یک مکان فیزیکی محدود می شوند و از این رو محدودیت استفاده دارند. از طرف دیگر توسعه برنامه‌های وب، دسترسی به برنامه را از هر مکانی با استفاده از اینترنت راحت می‌کند.

3. امنیت: برنامه‌های وب بیشتر از برنامه‌های دسکتاپ در معرض خطرات امنیتی قرار دارند. شما می‌توانید کنترل کاملی بر برنامه‌های مستقل داشته باشید و از آن در برابر آسیب‌پذیری‌های مختلف محافظت کنید. این ممکن است در مورد برنامه‌های تحت وب وجود نداشته باشد، زیرا آنها برای تعداد زیادی از کاربران در فضای اینترنت باز هستند و در نتیجه تهدید را گسترش می‌دهند.

4. اتصال: توسعه برنامه وب به طور قابل توجهی به اتصال و سرعت اینترنت متکی است. فقدان اینترنت یا اتصال ضعیف آن می‌تواند باعث مشکل در عملکرد برنامه‌های وب شود. برنامه‌های دسکتاپ ماهیتی مستقل دارند و از این رو با مانعی در نتیجه اتصال به اینترنت روبرو نمی‌شوند. اتصال همچنین به طور قابل توجهی بر سرعت عملکرد برنامه‌های دسکتاپ و وب تأثیر می‌گذارد.

5. فاکتور هزینه: توسعه برنامه‌های وب و نگهداری آن، هزینه‌های بیشتری را شامل می‌شود و ماهیت آنها اغلب تکرار می‌شود. برنامه‌های دسکتاپ یک بار خریداری می‌شوند و هزینه‌های مداوم در آنها رخ نمی‌دهد. با این حال، در موارد خاصی ممکن است هزینه‌های نگهداری از شما گرفته شود.

برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست

نتیجه‌گیری:

خب در این پست متوجه شدیم که برنامه‌نویسی دسکتاپ چیست و چه تفاوتی با برنامه‌های تحت وب دارند. در حقیقت یادگیری برنامه‌نویسی در سال‌های اخیر، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است. برنامه‌نویسی تحت ویندوز و تحت وب علاقمندان خاص خود را دارد. اگر قصد دارید که برنامه‌نویسی را در حوزه دسکتاپ شروع کنید، میتوانید دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی دسکتاپ را بگذرانید. همچنین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی وجود دارد که می‌توانید برنامه‌نویسی را در آن آموزش ببینید. برای برنامه‌نویس شدن برنامه‌ریزی کنید و طبق آن پیش بروید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader