آموزشیبرنامه‌نویسی

4 ویژگی شخصیتی یک برنامه‌نویس خوب کدام است؟

توانایی یک برنامه‌نویس خوب شدن را دارند؟

معمولا خیلی از افراد در ابتدای راه یادگیری برنامه‌نویسی هستند و اصلا نمی‌دانند که مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند؟ توانایی یک برنامه‌نویس خوب شدن را دارند؟ امروز به 4 ویژگی شخصیتی یک برنامه‌نویس خوب می‌پردازیم تا بدانید که آیا می‌توانید در این حرفه موفق باشید یا خیر.

حرفه برنامه‌نویسی، در سال‌های اخیر به دلیل درامد بسیار خوب و خودآموز بودن، افراد زیادی را به سمت خود کشانده‌است. این مسئله باعث شده‌است خیلی از افراد بدون داشتن ویژگی‌های یک برنامه‌نویس خوب، به سمت این شغل روی آورند.
در حالی که هر کسی می تواند نحوه نوشتن کد را بیاموزد، همه اهل برنامه نویسی نیستند!

4 ویژگی شخصیتی یک برنامه‌نویس خوب کدام است؟

4 ویژگی شخصیتی یک برنامه‌نویس خوب

  1. خلاقیت: با وجود پایه و اساس در منطق، برنامه‌نویسی یک هنر خلاقانه است. یک برنامه جدید مانند یک بوم خالی است. قلموهای شما زبانها، چارچوب ها و کتابخانه های برنامه‌نویسی هستند. شما برای خلقت به یک چشم‌انداز و خلاقیتی برای زنده کردن آن نیاز دارید.
    معمولا به شما می‌گویند که فقط یک راه برای نوشتن کد خوب وجود دارد، اما این اصلاً درست نیست. این درست مثل این است که بگویید فقط یک راه برای ساختن خانه، نوشتن رمان یا پخت کیک وجود دارد. روش های زیادی برای رمزگذاری نرم افزار وجود دارد و شما باید مسیرهای مختلف را امتحان کنید.
    بدون حس کنجکاوی طبیعی، تصور نرم افزار جدید برای شما دشوار خواهد شد. این باعث می‌شود که برنامه نویسی به کاری پیش پا افتاده تبدیل شود.
  2. صبر: بیش از همه چیز، یک برنامه‌نویس موفق باید صبر و حوصله تقریباً بی‌پایانی داشته باشد. به این دلیل که تسلط بر برنامه‌نویسی اصلاً کار ساده‌ای نیست و حتی بهترین‌ها در این زمینه با اشکالات سرسختانه، مسائل منطقی و مشکلات دیگر در پروژه‌های خود روبرو می‌شوند. وقتی باگ به‌وجود میاید، تنها راه عبور از آن این است که به کار پایبند باشید. موفق‌ترین برنامه‌نویسان تقریباً همیشه این ویژگی را دارند. بهترین‌ها حتی می‌توانند از چالشی که در نتیجه گیر کردن با یک مشکل برنامه‌نویسی وجود دارد، لذت ببرند.
    صبر برای کار چنان حیاتی است که منصفانه است بگوییم این ویژگی صفتی است که باید امروز به عنوان یک برنامه نویس موفق داشته باشید. گرچه صبر چیزی نیست که بتوانید خود را مجبور به یادگیری آن کنید، اما اگر علاقه کافی به کاری که سعی در انجام آن دارید داشته باشید می‌توانید ایم صفت را توسعه دهید. در صورتی که صبور نیستید اما منطق و ساختار برنامه‌نویسی را دوست دارید، با آن همراه باشید تا بفهمید تا کجا می توانید پیش بروید.
  3. دقت: همیشه از جزئیات مراقبت کنید! برنامه نویسی در حال حفاری عمیق است. دقت در برنامه‌نویسی یک ویژگی مثبت و مطلوب است. آنچه را که ایجاد کرده‌اید بررسی کنید. اگر خطایی مشاهده کردید آن را نادیده نگیرید، فقط آن را اصلاح کنید. اگر کار خود را در مرحله ای به پایان رساندید، نظر و دستورالعمل یا نکات را بنویسید تا اگر نیاز به بازگشت به کد باشد، این یادداشت‌ها زندگی فرد بعدی را نجات دهد.
    مستندات فنی را با بیشترین اطلاعات پر کنید که برای بقیه اعضای تیم/رهبر تیم/ مشتری دقیق، قابل اعتماد و قابل درک باشد. جزئیات را نادیده نگیرید، آنها می‌توانند در مورد موفقیت یا شکست در پروژه تصمیم بگیرند.
    با آموزش و تمرین می‌توانید این ویژگی بسیار مهم را ایجاد کنید. این مهارتی است که با کمی اراده و صبر ذکر شده، به دست‌ خواهدآمد.
  4. یادگیری: آخرین ویژگی مهم شخصیتی که هر برنامه‌نویس خوبی باید داشته باشد، کنجکاوی و میل به یادگیری است. هر کسی اگر بخواهد وقت کافی برای برنامه‌نویسی بگذارد، می‌تواند تا حدودی در برنامه‌نویسی مهارت پیدا کند اما اگر بخواهد در زمینه‌ای که در حال تغییر و رشد است، عالی بماند باید تمایل به یادگیری و پیشرفت داشته باشد.
    این تمایل به یادگیری باید فراتر از دانش برنامه‌نویسی باشد. به این دلیل که برنامه‌نویسی نوعی رشته است که خیلی راحت می‌توان در پیچیدگی کار آن گم شد. برنامه‌نویسانی که تمایل دارند بهترین نتایج را داشته باشند، دارای منابع غنی و متنوعی در خارج از حوزه خود هستند.

نتیجه‌گیری:

این بحث را با سخنی از لینوس توروالدز، خالق و توسعه‌دهنده‌ی کرنل لینوکس به پایان می‌رسانیم.

برنامه نویسان بد نگران کد هستند. برنامه نویسان خوب نگران ساختار داده‌ها و روابط آنها هستند.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader