آموزشیکسب‌وکار

خلاصه تاریخچه کمپانی IBM – شرکت ای بی ام چیست؟

IBM چیست؟

International Business Machines Corporation (IBM) یک شرکت چند ملیتی فناوری اطلاعات آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در آرمونک، نیویورک، ایالات متحده قرار دارد و در بیش از 170 کشور جهان فعالیت می‌کند. ما در پست‌های قبل شرکت‌‌های بزرگ فناوری و تکنولوژی مانند اپل، مایکروسافت، AMD و اینتل را معرفی کردیم. این پست مختص شرکت آی بی ام است. در این پست به خلاصه تاریخچه کمپانی IBM می‌پردازیم، پس تا انتهای این پست همراه ما باشید تا با این غول فناوری نیز آشنا شوید.

IBM چیست؟

شرکت IBM، سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و همچنین خدمات هاستینگ و مشاوره را ارائه می‌دهد. IBM همچنین یک سازمان تحقیقاتی بزرگ می‌باشد که 25 سال متوالی رکورددار ثبت اختراع در ایالات متحده توسط یک کسب‌وکار شده‌است.

در 16 ژوئن 1911، سه شرکت مرفه وجود داشتند که تصمیم به همکاری با یکدیگر گرفتند و باعث ایجاد IBM شدند. این سه شرکت عبارتند از: Tabulating Machine Company، the Computing Scale Company و the International Time Recording Company. این شرکت‌ها با هم ادغام شدند و یک شرکت به نام Computing Tabulation Recording Company (CTR) تشکیل دادند. در سال 1914، توماس جی واتسون به عنوان مدیرعامل شرکت برای بیست سال آینده به این شرکت پیوست. در طول سال‌ها، شرکت به سرعت رشد کرد و در سال 1924، او تصمیم گرفت نام شرکت را به International Business Machines Corporation (IBM) تغییر دهد.

خلاصه تاریخچه کمپانی IBM

خلاصه تاریخچه کمپانی IBM :

برخی از تاریخ‌های مهم شرکت آی‌بی‌ام را با هم مرور می‌کنیم:

1935: ایالات متحده برای تأمین طرح بزرگ تامین اجتماعی، با IBM همکاری کرد و ماشین‌های پانچ کارت IBM را برای تأمین اجتماعی به‌کار گرفت.
1939: International Business Machines در نمایشگاه جهانی 1939 از هنر حمایت مالی کرد.
1942: در سال‌های جنگ جهانی دوم، IBM و شرکت‌های آن درگیر جنگ شدند. به کمک IBM و یک دستگاه جدول‌بندی IBM می‌شد برای پیگیری میزان حمل‌ونقل بار در کشور، آمار حیاتی را ثبت کرد.
1944: IBM با همکاری دانشگاه هاروارد اولین رایانه خود را توسعه داد. این رایانه برای محاسبه مسیر اسلحه توسط نیروی دریایی استفاده شد.
1946: IBM یک سیستم ترجمه برای محاکمات نورنبرگ فراهم کرد.
1952: این عصر طلایی IBM بود. توماس جی واتسون رئیس شرکت شد و با حساب خود شرکت، آغاز زمان خود را به عنوان یک شرکت مدرن نشان داد.
1956: در این دوره، IBM پیشرفت‌های مهم الکترونیکی را انجام داد. اولین درایو دیسک سخت تجاری، 350 RAMAC Disk Storage Unit ارائه شد که یکی از اجزای اصلی کامپیوتر پیشگام 305 RAMAC بود.
1960: IBM 100000 نفر استخدام کرد. در این دوره، IBM کامپیوترهای عظیمی را ساخت و آن‌ها را به دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ فروخت. در این زمان هنوز رایانه‌ها وسیله‌ای برای افراد عادی نبودند.
1980: مایکروسافت و IBM قراردادی را امضا کردند تا سیستم‌عامل سابق را در رایانه‌های IBM قرار دهند.
1981: اولین رایانه شخصی IBM 5150، یک نقطه عطف در انتقال محاسبات از استان نظامی و دولت بزرگ، به افراد روزمره بود.
1991: هیئت مدیره شرکت، استراتژی جدیدی را برای IBM تصویب کرد. شرکتی که به ماشین‌آلات تجاری مشهور بود، قصد داشت “یک شرکت خدمات کلاس جهانی” شود. در آن زمان IBM از خدمات تجاری 6 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. تا سال 2000، این شرکت سالانه 33 میلیارد دلار درآمد از خدمات داشت. در سال 2010، 56 میلیارد دلار درامد را از طریق تجارت و خدمات فناوری کسب کرد.
1996: ارزش بازار مایکروسافت با انفجار محاسبات شخصی از ارزش IBM عبور کرد که عمدتا توسط رقبای IBM مانند Dell و Compaq، در حال اجرا ویندوز مایکروسافت بودند.
1997: IBM Deep Blue گری کاسپاراف، قهرمان جهان شطرنج، را شکست داد. این اولین باری بود که یک کامپیوتر در مسابقه سنتی، یک قهرمان جهان را شکست داد.
2005: Lenovo بخش محاسبات شخصی IBM را خریداری کرد و ورود IBM به یک شرکت خدمات و دور از فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان کامل شد. این شرکت ده‌ها میلیارد دلار با فروش فقط خدمات به کسب‌وکارها سود می‌کرد.
2011: شرکت IBM، صد ساله شد. شرکت IBM با عبور از ارزش بازار مایکروسافت برای اولین بار در 15 سال گذشته، این موفقیت را جشن گرفت. این در حالی بود که پلتفرم رایانه‌ای واتسون(رئیس شرکت IBM)، رقابت انسانی در معرض خطر را از بین می‌برد که حتی کسپاروف مجبور شد از تیم IBM برای باخت خود و پیروزی آن‌ها تقدیر کند!

خلاصه تاریخچه کمپانی IBM

IBM در جهان امروز:

همانطور که دیدیم، IBM نقش مهمی در دستیابی به فناوری‌های جدید و بدیع داشت. این شرکت با بیش از 3 میلیون کارمند یکی از بزرگترین و معتبرترین برندهای جهان در زمینه IT می‌باشد. از لپ‌تاپ کوچک ThinkPad گرفته تا سرورهای بزرگ IBM، محصول این شرکت تقریباً همه جا بوده‌است. یک مجله تجارت چند ملیتی در ایالات متحده، متوجه شد که کنسول‌هایی مانند نینتندو، ایکس باکس و پلی استیشن، همه از ریزپردازنده تولید شده IBM استفاده می‌کنند.

IBM سبد محصولات و خدمات گسترده و متنوعی دارد. از سال 2016، این ارائه‌ها در دسته‌های رایانش ابری، محاسبات شناختی، کسب‌وکار، داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، اینترنت اشیا، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تلفن همراه و امنیت قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری:

خب، این پست به خلاصه تاریخچه کمپانی IBM پرداخت. امیدواریم که با این غول تکنولوژی به خوبی آشنا شده باشید و این پست برای شما مفید واقع شده باشد.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader