آموزشیپیشنهاد نویسنده

تعریف واقعیت افزوده – مثال‌هایی از واقعیت افزوده

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (AR) یکی از بزرگترین روندهای فناوری در حال حاضر است و فقط با دسترسی بیشتر به تلفن‌های هوشمند مجهز به AR و سایر دستگاه‌ها، در جهان بزرگتر خواهد شد. AR به ما اجازه می‌دهد که فضای واقعی زندگی را در مقابل خود ببینیم. بسیاری از افراد واقعیت مجازی VR را با واقعیت افزوده AR، اشتباه می‌گیرند. در این پست به تعریف واقعیت افزوده به همراه چند مثال از آن می‌پردازیم تا با این فناوری جذاب بیشتر آشنا شوید.

تعریف واقعیت افزوده :

واقعیت افزوده Augmented Reality (AR)، نسخه پیشرفته‌ای از دنیای فیزیکی واقعی می‌باشد که با استفاده از عناصر بصری دیجیتال، صدا یا سایر محرک‌های حسی، از طریق فناوری به دست می‌آید. این یک روند رو به رشد در میان شرکت‌های درگیر در محاسبات موبایل و به‌ویژه برنامه‌های تجاری می‌باشد.

در میان ظهور جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، از اهداف اصلی واقعیت افزوده برجسته کردن ویژگی‌های خاص دنیای فیزیکی، افزایش درک از این ویژگی‌ها و ایجاد بینش هوشمند و قابل دسترسی می‌باشد که می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی اعمال شود. چنین داده‌های بزرگی می‌تواند به تصمیم‌گیری شرکت‌ها کمک کرده و در سایر موارد نیز عادت‌های مصرف‌کننده را درک کنند.

با پیشرفت در فناوری AR، این مثال‌ها با آنچه در حال حاضر برای تلفن هوشمند شما در دسترس می‌باشد، تفاوت چندانی ندارند. واقعیت افزوده در واقع به راحتی در دسترس است و شما به مراتب از آن استفاده می‌کنید. مثلا لنزهای Snapchat، برنامه‌هایی که به شما کمک می‌کنند اتومبیل خود را در یک پارکینگ شلوغ پیدا کنید و و در انواع برنامه‌های خرید که به شما امکان می‌دهد لباس‌ها را حتی بدون خارج شدن از خانه امتحان کنید.

تعریف واقعیت افزوده

مثال‌هایی از واقعیت افزوده:

شاید مشهورترین نمونه فناوری AR برنامه موبایل Pokemon Go باشد که در سال 2016 منتشر شد. در این بازی، بازیکنان شخصیت‌های Pokemon را پیدا می‌کنند و در دنیای واقعی ظاهر می‌شوند.

اگر از بازی‌ها بگذریم، ما در زندگی روزمره نیز استفاده‌های زیادی از AR می‌کنیم. در اینجا چند نمونه و مثال از واقعیت افزوده ذکر شده‌است:

  • سیستم‌های ناوبری پیشرفته از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند تا مسیری به منظره مستقیم از جاده اضافه کنند.
  • در طول بازی‌های فوتبال، broadcasters یا پخش‌کننده‌ها برای نشان دادن و تجزیه و تحلیل نمایش‌ها از AR برای ترسیم خط در زمین استفاده می‌کنند.
  • غول مبلمان و لوازم خانگی IKEA یک برنامه AR (به نام IKEA Place) را ارائه داده‌است که به شما امکان می‌دهد ببینید چگونه یک مبلمان در فضای شما ظاهر می‌شود.
  • خلبانان جنگنده نظامی یک طرح AR از ارتفاع، سرعت و سایر داده‌ها را بر روی کلاه ایمنی خود مشاهده می‌کنند و این بدان معناست که با نگاه کردن به پایین برای دیدن آن‌ها، نیازی ندارند تا انرژی و تمرکزشان را هدر دهند.
  • گاهی اوقات جراحان مغز و اعصاب در جراحی‌ها، از طرح‌ریزی AR مغز 3 بعدی استفاده می‌کنند.
  • در مکان‌های تاریخی مانند پمپئی در ایتالیا، AR می‌تواند نمای تمدن‌های باستان را بر روی ویرانه‌های امروز پیش‌بینی کند و گذشته را به تصویر بکشد و زنده کند.
  • خدمه زمینی در فرودگاه سنگاپور برای سرعت بخشیدن به زمان بارگیری در مورد دیدن اطلاعات کانتینرهای باری از عینک‌های AR استفاده می‌کنند.

Augmented reality

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده:

همانطور که در ابتدای این پست به آن اشاره کردیم، بسیاری از افراد به اشتباه AR را با واقعیت مجازی برابر می‌دانند. اگرچه هر دو روشی متفاوت برای تغییر تجربه کاربر را ارائه می‌دهند. برخی افراد تصور می‌کنند که واقعیت افزوده یک فناوری آینده نگرانه است اما با مثال‌هایی که از AR زدیم، مشاهده کردید که واقعیت افزوده می‌تواند کاربرد گسترده‌ای داشته باشد. در واقع، واقعیت افزوده از فضای موجود در دنیای واقعی استفاده می‌کند و برای افزایش تجربه، اطلاعات مجازی را در بالای آن قرار می‌دهد.

در مقابل آن، واقعیت مجازی کاربران را غرق می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در یک محیط کاملا متفاوت، به‌ویژه یک محیط مجازی که توسط رایانه‌ها ایجاد و ارائه می‌شود، زندگی کنند. کاربران ممکن است در یک صحنه متحرک یا مکانی واقعی که از آن عکس گرفته شده و در یک برنامه واقعیت مجازی جاسازی شده‌است، غرق شوند. در مورد واقعیت مجازی در پست‌های قبل مفصل صحبت کرده‌ایم.

نتیجه‌گیری:

خب امیدواریم که با مفهوم و تعریف واقعیت افزوده آشنا شده باشید و با توجه به مثال‌های ذکرشده به خوبی فناوری واقعیت افزوده را درک کرده باشید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader