آموزشیبرنامه‌نویسی

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال و بیت‌کوین- بخش سوم

اصطلاحات بیت‌کوین

بسیاری از اصطلاحات مربوط به فناوری بلاکچین نیز به طور کلی به شبکه‎ها مربوط می‌شوند. بسیاری از کلمات عامیانه توسط معامله‌گران ارز رمزپایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسلما یادگیری اصطلاحات بازار ارز دیجیتال برای افرادی که در مسیر بازار ارز دیجیتال نیستند، ارزشی نخواهد داشت؛ اما برای شما و افراد علاقمند به این حوزه که در حال یادگیری و کار در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشید، مهم و ضروری خواهد بود. این پست در ادامه‌ی دو پست قبل می‌باشد که 20 مورد از اصطلاحات ارز دیجیتال در بخش اول و 20 مورد دیگر در بخش دوم گفته شد؛ در این پست 20 مورد دیگر از اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال و بیت‌کوین نیز گفته می‌شود.

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال :

 

41. Privacy coin ارز حریم خصوصی

ارز رمزنگاری شده‌ای که با آن می‌توان معاملات را به صورت خصوصی انجام داد. برخی از معروف‌ترین سکه‌های حفظ حریم خصوصی شامل Monero ،Dash و Zcash هستند.

42. Utility coin سکه سودمند

ارز رمزنگاری شده‌ای که غیر از معاملات می‌تواند برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، Binance Coin می‌تواند در صرافی Binance برای تخفیف هنگام خرید سکه‌های دیگر استفاده شود.

43. Block reward بلوک پاداش

تعداد توکن‌هایی است که یک استخراج کننده برای استخراج یک بلوک دریافت می‌کند. پاداش را می‌توان افزایش داد تا احتمال استخراج کنندگانی که معاملات را سریعتر تأیید می‌کنند، افزایش یابد.

44. Pump and dump پمپ و تخلیه

این کلاهبرداری است که در آن مردم (سازندگان صاحب سهم زیادی)، دیگران را به خرید ارز رمزنگاری شده خود تشویق می‌کنند تا قیمت مصنوعی را پمپ کند. هنگامی که قیمت به نقطه بالایی که از آن راضی هستند، برسد؛ کلاهبرداران همه دارایی خود را به فروش می‌رسانند و قیمت به شدت سقوط می‌کند.

45. Bag holder دارنده کیف

این اصطلاح ارز رمزنگاری شده برای کسی است که ارز دیجیتال را آنقدر نگه‌می‌دارد تا ارزش آن از بین می‌رود.

46. ​​DAG

مخفف “Direct Acyclic Graph” است. برخی از ارزهای رمزپایه از این الگوریتم به جای فناوری بلاکچین مانند IOTA استفاده می‌کنند.

47. Byzantine Fault Tolerance تحمل خطای بیزانس

به طور خلاصه، تحمل خطای بیزانس جایی است که بلاکچین می‌تواند در صورت عدم موفقیت یا حمله به برخی از شرکت کنندگان (گره‌ها)، عملکرد خود را ادامه دهد.

48. Node گره

رایانه‌ای که در شبکه بلاکچین کار می‌کند و به آن کمک می‌کند تا غیرمتمرکز بماند.

49. Supernode گره سوپر

معمولاً گره سوپر روی بلاکچین‌های DPoS کار می‌کنند و مسئولیت اعتبار سنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند. همچنین ممکن است “masternodes” نامیده شوند.

50. Validator اعتبارسنج

این اصطلاح برای شخصی که ممکن است معاملات را تأیید کند، بکار می‌رود.

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

51. Solidity سالیدیتی

یک زبان برنامه‌نویسی که توسط Ethereum برای رمزگذاری قراردادهای هوشمند اختراع شده است. کاملاً مشابه JavaScript است و توسط Tron نیز استفاده می‌شود.

52. Gas گاز

هزینه‌ای برای اعتبارسنجی معامله. این اصطلاح ارز رمزنگاری شده بیشتر برای Ethereum استفاده می‌شود.

53. On-chain governance حاکمیت زنجیره‌ای

این موضوع به نحوه تغییر بلاکچین می‌پردازد. به طور معمول، افراد می‌توانند به تغییرات جدید در بلاکچین برای بروزرسانی و غلبه بر مشکلات، رأی دهند.

54. DAO

مخفف Decentralised Autonomous Organisation و به معنی “سازمان خودمختار غیرمتمرکز” است، این سازمانی می‌باشد که معمولاً از توسعه‌دهندگان و سهامداران تشکیل می‌شود و در مورد چگونگی توسعه بلاکچین رأی می‌دهند.

55. Rekt

از واژه‌ی wrecked گرفته شده و به معنی این است که کاربر پول زیادی را با ارز رمزپایه از دست داده است.

56. Moon ماه

اگر ارز رمزنگاری شده “رفتن به ماه” باشد، یعنی مردم معتقدند قیمت آن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

57. HODL

ای یک غلط املایی از کلمه hold است و به معنی همان نگه داشتن می‌باشد. زمانی بکار می‌رود که مردم ارز رمزنگاری شده‌ای را برای مدت طولانی نگه می‌دارند.

58. Whale نهنگ

نهنگ موجودی است که می‌تواند مقادیر زیادی ارز رمزنگاری شده را با یک حرکت تکان دهد. این کار تاثیر زیادی در بازار می‌گذارد.

59. Goxxed

به معنی اینکه وقتی کسی ارز رمزنگاری شده خود را در صرافی رها می‌کند، هک می‌شود و همه چیز را از دست می‌دهد.

60. Peer to peer نظیر به نظیر

این اصطلاح برای ارتباط بین دو یا چند رایانه است و در مورد ارز رمزنگاری شده منظور گره‌ها خواهد بود. آنچه باعث می‌شود peer to peer در رمزارز و بلاکچین بسیار منحصر به فرد باشد این است که هیچ واسطه‌ای بین معاملات وجود ندارد.

نتیجه‌گیری:

خب در این بخش اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال و بیت‌کوین به انتها رسید. البته برخی از ارزهای رمزنگاری شده اصطلاحاتی دارند که فقط مخصوص آنها استفاده می‌شود. ما سعی کردیم اصطلاحات پرکاربرد و رایج را در سه بخش به شما توضیح دهیم.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader