آموزشیبرنامه‌نویسی

اصطلاحات کریپتوکارنسی و بیت‌کوین – بخش دوم

اصطلاحات ارز دیجیتال

برای افرادی که در ابتدای مسیر یادگیری ارز دیجیتال و بیت‌کوین هستند، مطمئنا بسیاری از لغات و اصطلاحات کریپتوکارنسی ، نامفهوم خواهد بود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در چند پست سریالی این اصطلاحات را برای شما شفاف کنیم. در پست قبل 20 مورد از اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال و بیت‌کوین را شروع کردیم و در این بخش به ادامه آن می‌پردازیم. پس در ابتدا نیاز است تا پست قبل را مطالعه کرده باشید.

اصطلاحات کریپتوکارنسی و بیت‌کوین:

 

21. Paper wallet کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی کلیدهای عمومی و خصوصی شما است که معمولاً روی کاغذ چاپ می‌شود.

22. Hardware wallet کیف پول سخت‌افزار

کیف پول معمولاً به شکل یک دستگاه کوچک فیزیکی در می‌آید. کیف پول‌های سخت‌افزاری شاید ایمن‌ترین روش برای ذخیره ارز رمزنگاری شده شما باشند.

23. Distributed ledger دفتر توزیع شده

این جایی است که تمام معاملات منتشر می‌شود و توسط هر کسی قابل مشاهده است. این کار استفاده از ارز رمزپایه را برای انجام معاملات مخرب، دشوارتر می‌کند.

24. Immutable تغییرناپذیر

این کلمه‌ای است که اغلب برای توصیف دفتر توزیع شده استفاده می‌شود. این بدان معناست که نمی‌توان آن را تغییر داد. پس از افزودن اطلاعات یا معامله، نمی توانید آن را حذف کنید.

25. (Fungible (or fungibility قابل استفاده (یا قابلیت انعطاف پذیری)

این به مواردی مربوط می‌شود که بتوان چیزی را با دیگری عوض کرد. در ارز رمزنگاری شده، اگر یک سکه قابل حمل باشد، باید در همه جا ارزش یکسانی داشته باشد.

26. Altcoin آلت کوین

آلت کوین یعنی “سکه جایگزین” و با تغییراتی در کد بیت‌کوین ایجاد می‌شود.

27. White paper کاغذ سفید

کاغذ سفید سندی است که مشخص می‌کند ارز رمزپایه برای انجام چه کاری ایجاد می‌شود و چگونه به آن دست می‌یابد.

اولین کاغذ سفید توسط Satoshi Nakamoto برای بیت کوین منتشر شده‌است. از آن زمان، تقریباً هر ارز رمزنگاری شده یک کاغذ سفید منتشر کرده است.

28. ICO

مخفف “عرضه اولیه سکه” است، جایی که ارز رمزنگاری شده جدید در ازای ارز رمزنگاری شده دیگری مانند بیت کوین، برخی از سکه‌ها را با نرخ تخفیف به شما هدیه می‌دهد. این کار معمولاً برای تأمین اعتبار پروژه انجام می‌شود.

29. IEO

به معنی “عرضه اولیه صرافی” یعنی عرضه اولیه توکن می‌باشد. یک رویداد جمع‌آوری کمک مالی برای مبادله ارزهای رمزنگاری شده است؛ جایی که کاربران سکه‌هایی را خریداری می‌کنند که می‌تواند در صرافی استفاده شود.

30. Token توکن

توکن، دارایی دیجیتال اساسی ارز رمزپایه است که می‌تواند برای انجام معاملات یا پرداخت کارکردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به توکن‌ها می‌توان “سکه” نیز گفت.

اصطلاحات کریپتوکارنسی

31. Satoshi ساتوشی

Satoshi کوچکترین فرقه بیت‌کوین است و معادل 100 میلیاردمین میلیارد بیت‌کوین است و به نام خالق بیت‌کوین، Satoshi Nakamoto نامگذاری شد.

32. Exchange مبادله

صرافی جایی است که افراد می‌توانند برای خرید، فروش یا تجارت ارز رمزنگاری شده به آنجا مراجعه کنند.

33. Hash هش

هش عملکرد رمزگشایی اطلاعات است. در ارز رمزنگاری شده، استخراج کنندگان باید هش‌های استخراج بلوک ها را رمزگشایی کنند. هرچه قدرت هش بیشتری داشته باشید، بلوک‌های بیشتری می‌توانید استخراج کنید و پاداش‌های بلوکی بیشتری نیز دریافت کنید.

34. Transactions per second معاملات در هر ثانیه

این اصطلاح رمزارز که غالباً به ‘tps’ خلاصه می‌شود، به معنای تعداد معاملات یک ارز رمزپایه در ثانیه است.

35. Market capitalisation سرمایه بازار

یک اصطلاح رایج رمزارز و به معنای اینکه ارزش ارز رمزنگاری شده در کل چقدر است.

36. Double-spends دوبار خرج کردن

این زمانی است که کسی می‌تواند ارز رمزنگاری شده خود را دو بار خرج کند. در بیشتر موارد، این غیرممکن است مگر اینکه کسی حمله 51٪ را انجام دهد.

37. attack 51٪ حمله 51% 

یک حمله تئوریک که اگر یک نهاد 51٪ از قدرت هش را بدست آورد، می‌تواند هزینه‌های مضاعف و سایر فعالیت‌های مخرب را انجام دهد. در نهایت، چنین حمله‌ای احتمالاً منجر به پایان ارز رمزنگاری شده خواهد شد.

38. DDoS attack حمله DDoS

DDoS مخفف distributed denial of service و به معنی “توزیع انکار سرویس” است. این حمله سعی می‌کند با بارگذاری بیش از حد یک سایت، باعث توقف آن شود. صرافی‌های رمزنگاری در معرض خطر چنین حملاتی هستند.

39. Consensus اجماع

در ارز رمزنگاری شده، اجماع جایی است که در مورد بلاکچین توافق وجود داشته باشد که چه عواملی صورت گرفته و اتفاق افتاده است، به عنوان مثال معاملات. اگر اتفاق نظر وجود نداشته باشد، این می‌تواند بد و به معنای حمله باشد یا اینکه بلاکچین در برابر حمله آسیب پذیر باشد.

40. Stablecoin پایدار کوین

ارز رمزنگاری شده‌ای که ظاهراً به ارزش چیز دیگری مانند دلار آمریکا گره خورده است تا ثبات بیشتری داشته باشد و از نوسانات قیمت کمتری برخوردار باشد.

نتیجه‌گیری:

یادگیری اصطلاحات کریپتوکارنسی و بیت‌کوین، درک کار ارز رمزنگاری شده را آسان می‌کند. سعی کنید برای ورود به این مسیر همه آنها را یاد بگیرید که باعث یک مزیت قابل توجه برای شما خواهد بود.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader