برنامه‌نویسیکسب‌وکار

کاربردهای اینترنت اشیا در سال 2021 چیست؟

internet of things یا اینترنت اشیا چیست؟

به‌زودی همه جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ما یک تغییر بی‌سابقه را در هر سطح تجربه خواهیم کرد. مفهوم اینترنت اشیا به‌شدت فراگیر شده‌است. از نحوه اداره خانه‌ها و مشاغل خود گرفته تا نحوه تعامل ما با شهرهایی که در آنها زندگی می‌کنیم. اگر از علاقمندان به اخبار دنیای آی‌تی باشید، اخبار اینترنت اشیا در Google به گوشتان خورده‌ یا حجم ایمیل‌های بازاریابی و تبلیغات اینترنت اشیا به ایمیل شما ارسال گردیده که توسط برندهای معروف مورد طراحی قرار گرفته‌است. کاربردهای اینترنت اشیا در جهان مدرنیته امروز، بسیار است که در این پست به کاربردها و تعریف اینترنت اشیا می‌پردازیم.

اینترنت اشیا چیست؟

عبارت “internet of things” به معنی اینترنت اشیا می‌باشد و به‌طور رسمی در همه جا وجود دارد. به معنای گسترده، اصطلاح اینترنت اشیا شامل همه چیزهایی است که به اینترنت متصل هستند، اما به‌طور فزاینده ای برای تعریف اشیایی که با یکدیگر “صحبت می‌کنند” استفاده می‌شود.

متیو ایوانز، مسئول برنامه اینترنت اشیا در techUK می‌گوید: ” در تعریف شاده، اینترنت اشیا از دستگاه‌هایی تشکیل شده‌است؛ از سنسورهای ساده گرفته تا تلفن‌های هوشمند و وسایل پوشیدنی”

کاربردهای اینترنت اشیا

کاربردهای اینترنت اشیا چیست؟

1. تصور کنید رانندگی برای کار در جاده‌های تعبیه شده با سنسورها انجام شود، چراغ‌های خیابان در صورت لزوم روشن ‌شوند. دوربین‌ها برای شلوغی و حوادث در امتداد مانیتور مسیر شما قرار می‌گیرند و ماشین متصل شما، در همان زمان (real-time) می‌رسد و و مسیر حرکت خود را متناسب با آن تنظیم می‌کند و به راحتی از اتومبیل سواری خودکار، لذت می‌برید.

2. چند ساعت از روزتان می‌گذرد، شما متوجه می‌شوید که مدت طولانی نشسته‌اید و به شما یادآوری می‌شود که از جای خود بلند شوید و حرکت کنید، این یک هشدار بسیار عالی است زیرا شما از طریق ساعت هوشمند خود چنین آلارمی را دریافت می‌‎کنید و به سلامت شما کمک می‌کند. ساعت هوشمند شما یک وسیله پوشیدنی مجهز به اینترنت اشیا می‌باشد.

3. وقتی در حال پیاده‌روی هستید، ناگهان یادتان می‌آید که از مادر بیمار خود خبری ندارید، بنابراین تصمیم می‌گیرید با او تماس بگیرید اما او تلفن همراهش را پاسخ نمی‌دهد. در این موقعیت جای نگرانی نیست زیرا شما می‌توانید از طریق یک “مراقب” متصل به او که یک فناوری پوشیدنی است، ضربان قلب او را کنترل کنید. حتی این فناوری به او یادآوری می‌کند که داروی خود را به موقع مصرف کند.

4. فرض کنید که به خانه می‌روید و به فکر پخت‌وپز هستید اما دوست دارید کار دیگری مانند شرکت در کلاس یوگای واقعیت مجازی (VR) را انجام دهید. می‌توانید دستگاه متصل را در بالای پیشخوان آشپزخانه، یخچال هوشمند و اجاق هوشمند خود قرار دهید تا کارهای سخت را برای شما انجام دهند.

5. برای تجربه یک خواب ایده‌آل، سنسورهای تخت‌خواب ساعت خواب شما در هفته گذشته را محاسبه می‌کنند و دمای مناسب را تنظیم کرده تا اطمینان حاصل شود که شما در شب از شدت گرما یا سرما از خواب بیدار نشوید.

کاربردهای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در سال 2021:

شاید جالب باشد بدانید که تعداد دستگاه‌های متصل در سیاره ما بیشتر از مردم است. اینترنت اشیا نحوه تعامل مشاغل، دولت‌ها و انسان‌ها با سایر کشورهای متصل را دگرگون خواهد کرد.

اما مانند هر فناوری جدید، مسائل اینترنت اشیا نیز وجود دارد. نگرانی‌هایی شامل پذیرش، هزینه، اتصال، امنیت و موارد دیگر می‌باشد. حتی با وجود این چالش‌ها، اهداف نهایی اینترنت اشیا نویدبخش است.

همانطور که حتی فناوری‌های جدیدتر و استراتژی‌های اتصال به بازار وارد می‌شوند، نوآوری اینترنت اشیا به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و از این طریق تبدیل اشیا غیرمتصل به دستگاه‌های متصل هوشمند ادامه دارد. این روند بر صنایع مختلف و همچنین زندگی شخصی ما تأثیر زیادی می‌گذارد.

در مورد اینترنت اشیا که امروزه با قابلیت جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به‌عنوان «دستگاه‌های هوشمند» شناخته می‌شوند؛ هرکدام بایت داده را از طریق اینترنت به برنامه‌ای ارسال می‌کنند که این داده‌ها در بینش‌های ارزشمند تفسیر و جمع می‌شود. سپس ارائه‌دهنده خدمات شما و تولیدکننده محصول می‌تواند از این بینش‌ها برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کند. از بهبود عملکرد دستگاه و تجربه استفاده از آن گرفته تا مشخص کردن نحوه یا زمان فروش خدمات یا محصولات بیشتر به شما.

اما از دیدگاه شما، ارزش واقعی تمام داده‌های جمع‌آوری شده و کنترل شده به این معنی است که در نهایت زندگی خود را در یک “محیط متصل” ادامه خواهید داد، جایی که هر دستگاهی می‌داند شما چه می‌خواهید و به چه علاقه‌مند هستید و حتی چه زمانی به آن نیاز دارید.

کاربردهای اینترنت اشیا

نتیجه‌گیری:

امروزه انگیزه کسب‌وکارها از اینترنت اشیا و چشم‌انداز افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود کارایی می‌باشد. مشاغل همچنین تحت‌تأثیر نیاز به انطباق با مقررات قرار دارند. صرف نظر از دلایل استقرار دستگاه‌های اینترنت اشیا، داده‌ها و بینش‌های لازم را برای ساده‌سازی گردش کار، تجسم الگوهای استفاده، فرآیندهای خودکار، مطابقت با الزامات و رقابت موثر در یک محیط متغیر تجاری فراهم می‌کند.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader