آموزشیکسب‌وکار

بیگ دیتا چیست ؟ مزایای بیگ دیتا big data

فناوری بیگ دیتا چیست؟

در دنیای فناوری و تکنولوژی، واژه‌ی بیگ دیتا یا داده‌های کلان، زیاد به گوش می‌رسد. شاید مفهوم بیگ دیتا برای عموم علاقمندان به فناوری، کمی گنگ باشد و تعریف واضحی از آن نداشته باشند. در این پست به شما خواهیم گفت بیگ دیتا چیست و چه کاربردهایی دارد.

بیگ دیتا چیست؟

Big Data Technology یک نرم‌افزار کمکی برای تجزیه و تحلیل، پردازش و تفسیر حجم عظیم داده‌های ساختاریافته و غیرساختاری که امکان پردازش دستی یا سنتی را ندارند، می‌باشد. این امر در شکل‌گیری نتیجه و پیش‌بینی در مورد آینده کمک می‌کند تا از خطرات جلوگیری شود.

انواع فناوری‌های بیگ دیتا یا داده‌های کلان، عملیاتی و تحلیلی هستند. فناوری عملیاتی با فعالیت‌های روزمره مانند معاملات آنلاین، تعاملات رسانه‌های اجتماعی و غیره سروکار دارد در حالی که فناوری تحلیلی با بازار سهام، پیش‌بینی هوا، محاسبات علمی و غیره سروکار دارد. فناوری‌های داده‌های بزرگ در ذخیره‌سازی داده‌ها و استخراج، تجسم و تجزیه و تحلیل وجود دارد.

فناوری‌ بیگ دیتا چیست؟

داده‌های بزرگ نشانه خاصی است که برای توصیف مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها به کار می‌رود و دارای اندازه عظیمی هستند که با گذشت زمان به طور تصاعدی افزایش می‌یابند. بیگ دیتا به‌سادگی مقدار عظیمی از داده‌ها را تعیین می‌کند که ذخیره، تحقیق و تبدیل آن‌ها با استفاده از ابزارهای معمول مدیریت دشوار می‌باشد. این فناوری به طور گسترده‌ای با سایر فناوری‌ها مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا مرتبط است که در مقیاس‌های بزرگ افزایش می‌یابد.

بیگ دیتا چیست

چرا Big Data مهم است؟

اهمیت داده‌های کلان به میزان داده‌های یک شرکت برنمی‌گردد بلکه نحوه استفاده یک شرکت از داده‌های جمع‌آوری شده‌است. هر شرکتی از داده‌ها به روش خود استفاده می‌کند. هرچه شرکت با کارآیی بیشتری از داده‌های خود استفاده کند، توانایی بیشتری برای رشد دارد. این شرکت می‌تواند داده‌ها را از هر منبعی بگیرد و آنها را تجزیه و تحلیل کند تا با پیدا کردن پاسخ، باعث صرفه‌جویی در هزینه، کاهش زمان، درک شرایط بازار و کنترل شهرت آنلاین شوند.

صرفه‌جویی در هزینه: برخی از ابزارهای Big Data مانند Hadoop و Cloud-based Analytics می‌توانند مزایای هزینه‌ای را برای کسب‌وکار به همراه داشته باشند که مقادیر زیادی داده ذخیره شود و این ابزارها به شناسایی روش‌های کارآمدتر تجارت نیز کمک می‌کنند.
کاهش زمان: سرعت بالای ابزارهایی مانند Hadoop و تجزیه و تحلیل حافظه می‌تواند به راحتی منابع جدید داده را شناسایی کند که به تجار آنالیز داده‌ها، در تصمیم‌گیری سریع بر اساس آموخته‌ها کمک کند.
درک شرایط بازار: با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ می‌توانید درک بهتری از شرایط فعلی بازار داشته باشید. به عنوان مثال، با تجزیه و تحلیل رفتارهای خرید مشتریان، یک شرکت می‌تواند محصولی را که بیشترین فروش را دارد، پیدا کند و مطابق روند آن محصول، به تولید بپردازد که با این کار می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد.
کنترل شهرت آنلاین: ابزارهای داده بزرگ می‌توانند تجزیه و تحلیل احساسات را انجام دهند. بنابراین می‌توانید درباره اینکه چه کسی درباره شرکت شما چه چیزی می‌گوید، بازخورد بگیرید. اگر می‌خواهید حضور آنلاین کسب‌وکار خود را کنترل کرده و بهبود ببخشید، ابزارهای کلان داده می‌توانند به همه این‌ها کمک کنند.

مزایای پردازش داده‌های بزرگ:

بیگ دیتا مزایای متعددی دارد، از جمله:

  •  کسب‌وکارها می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری از هوش خارجی استفاده کنند.
  • خدمات به مشتری بهبود می‌یابد.
  • شناسایی زود هنگام خطر برای محصول/خدمات در صورت وجود صورت می‌گیرد.
  •  کارایی بهتر عملیاتی انجام می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به عنوان محرک نوآوری و توسعه محصول شود.
  • باعث تغییر همه عملیات تجاری می‌شود که شامل توانایی مطابقت با انتظارات مشتری، تغییر خط تولید شرکت و البته اطمینان از قدرتمند بودن مبارزات بازاریابی است.
  • می‌توان به شرکت‌ها در زمینه نوآوری و توسعه مجدد محصولات کمک کرد.
  • برای حل مشکل تبلیغ‌کنندگان و ارائه بینش بازاریابی نیاز است.
  • برای تقویت جذب و نگهداری مشتری تاثیرگذار می‌باشد.

بیگ دیتا چیست

نتیجه‌گیری:

مشتری مهمترین سرمایه‌ی هر کسب‌وکاری می‌باشد. با این حال، یک کسب‌وکار حتی با داشتن مشتری نمی‌تواند از رقابت بالایی که با آن روبرو است، چشم‌پوشی کند. اگر یک کسب‌وکار دیر متوجه شود شود که مشتریان به‌دنبال چه چیزی هستند، شروع به ارائه محصولات بی‌کیفیت می‌کند و در نتیجه، از دست دادن مشتری را نتیجه می‌گیرد. این یک اثر کلی نامطلوب بر موفقیت کسب‌وکار ایجاد می‌‌کند. استفاده از داده‌های بزرگ به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا الگوها و روندهای مختلف مربوط به مشتری را مشاهده کنند. رعایت رفتار مشتری برای ایجاد وفاداری بسیار مهم می‌باشد.

 

 

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader