آموزشیبرنامه‌نویسی

هوش مصنوعی چیست ؟ کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

تعریف هوش مصنوعی

احتمالا شما هم اسم هوش مصنوعی را در دهه اخیر، زیاد شنیده‌اید اما درک درستی از تعریف هوش مصنوعی ندارید. فقط آن را به عنوان مبحثی هیجان‌انگیز می‌شناسید. در این پست به سوال هوش مصنوعی چیست ، پاسخ می‌دهیم و سعی داریم که هوش مصنوعی را به زبان ساده برای شما تعریف کنیم.

هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی به انگلیسی یعنی Artificial intelligence که آن را به اختصار (AI) می‌شناسند. هوش مصنوعی به شبیه‌سازی هوش انسان، در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند تا مانند انسان فکر کنند و اقدامات آنها را تقلید می‌کنند. همچنین هوش مصنوعی ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ویژگی ایده‌آل هوش مصنوعی، توانایی آن در منطقی‌ سازی و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارند.

برای درک بهتر هوش مصنوعی به این تعریف دقت کنید. هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسان را می‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین، به راحتی از آن تقلید کرده و وظایفی را انجام دهد. از ساده‌ترین کارها گرفته تا کارهای پیچیده‌. اهداف هوش مصنوعی شامل یادگیری، استدلال و ادراک است.

هوش مصنوعی چیست

برنامه نویسی هوش مصنوعی روی سه مهارت شناختی متمرکز است: یادگیری ، استدلال و اصلاح خود.

فرایندهای یادگیری؛ این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، بر دستیابی به داده‌ها و ایجاد قوانینی برای چگونگی تبدیل داده‌ها به اطلاعات عملی، متمرکز است. این قوانین که الگوریتم نامیده می‌شوند، دستورالعمل‌های گام به گام برای نحوه انجام یک کار خاص را به دستگاه‌های محاسباتی ارائه می‌دهند.

فرایندهای استدلال؛ این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به نتیجه دلخواه متمرکز است.

فرایندهای اصلاح خود؛ این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، برای تنظیم دقیق الگوریتم‌های مداوم و اطمینان از ارائه دقیق‌ترین نتایج ممکن، طراحی شده است.

کاربردهای هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی به طور مداوم در حال پیشرفت است تا از صنایع مختلف بهره‌مند شود. برنامه‌های کاربردی برای هوش مصنوعی بی‌پایان هستند. این فناوری را می‌توان در بسیاری از بخش‌ها و صنایع مختلف به کار برد.

هوش مصنوعی در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی برای دوزهای مختلف داروها و درمان‌های مختلف در بیماران و همچنین اقدامات جراحی در اتاق عمل مورد آزمایش و استفاده قرار می‌گیرد.

از کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر می‌توان به رایانه‌هایی اشاره کرد که شطرنج و اتومبیل‌های به صورت خودکار بازی می‌کنند. هر یک از این ماشین‌ها باید عواقب هر عملی را که انجام می‌دهند، بسنجد چون هر عملی بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. در بازی کامپیوتری شطرنج، نتیجه نهایی بردن بازی است. در بازی اتومیبیل‌رانی، سیستم رایانه‌ای باید تمام داده‌های خارجی را حساب کند تا از برخورد جلوگیری کند.

هوش مصنوعی در صنعت مالی نیز کاربردهایی دارد. از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای کمک به ساده‌سازی و تجارت آسان استفاده می‌شود. این کار با تخمین آسانتر عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری در اوراق بهادار انجام می‌شود.

علت ترس انسان از هوش مصنوعی:

در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی طیف وسیعی از عملکردهای جدید را برای مشاغل ارائه می‌دهد؛ استفاده از هوش مصنوعی، سوالاتی را به وجود می‌آورد. اینکه هوش مصنوعی خوب است یا خطری انسان را تهدید می‌کند؟

واقعیت این است که یک سیستم هوش مصنوعی آنچه را که قبلاً آموخته است، تقویت می‌کند و این قضیه

قسمت ترسناک هوش مصنوعی است!!

یکی از موضوعات رایج درباره هوش مصنوعی این است که ماشین‌ها به قدری پیشرفت خواهند کرد که انسان قادر به ادامه کار نیست. ماشین‌ها می‌توانند حریم خصوصی افراد را هک کنند و حتی سلاح‌های مسلحانه داشته باشند.

مسئله بحث انگیز دیگری که بسیاری از افراد در مورد هوش مصنوعی دارند، این است که چطور بر اشتغال انسان تأثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع به دنبال اتوماسیون کردن مشاغل خاص با استفاده از ماشین آلات هوشمند هستند، این نگرانی وجود دارد که افرادی شغل خود را از دست بدهند. مثلا اتومبیل‌های خودران ممکن است نیاز به تاکسی را برطرف کند! در حالی که تولیدکنندگان به راحتی انسان را با ماشین جایگزین می کنند؛ مهارت‌های مردم به مرور بی‌ارزش می‌شود و از بین می‌رود.

نتیجه‌گیری:

خب حتما تا به اینجای این پست، درک درستی از سوال هوش مصنوعی چیست را پیدا کردید! در حقیقت، هوش مصنوعی با تمام ترس و دلهره‌ای که برای آینده انسان به وجود آورده، به شدت مبحث جذابی در تکتولوژی است. ما به طور روزمره از این تکتولوژی بدون آنکه اطلاعی داشته باشیم، استفاده می‌کنیم. مثلا هوش مصنوعی گوگل!

موتور جستجوی گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، جستجوهای هوشمند انجام می‌دهد و بر اساس جستجوهای قبلی شما، نتایج مرتبط را به شما نشان می‌دهد. بله؛ همانطور که حدس زدید، هوش مصنوعی بسیار به ما نزدیک است و در زندگی روزمره ما انسان‌ها نقش مهمی دارد. هوش مصنوعی گوگل تنها یک مثال ساده بود. کافی است در زندگی روزمره‌ی خود در استفاده از ماشین‌ها و ابزارها دقت بیشتری داشته باشید؛ مطمئنا ردپایی از هوش مصنوعی را پیدا می‌کنید!

 

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader