آموزشیبرنامه‌نویسی

مزایا و معایب هوش مصنوعی کدام است؟ چرا هوش مصنوعی مفید است؟

خطرات ترسناک هوش مصنوعی برای بشریت

هوش مصنوعی همیشه موضوع جالبی برای علاقمندان به تکنولوژی و آی‌تی بوده است و عده‌ای همیشه در کنار علاقه و مزایای هوش مصنوعی، ترس عمیقی از رشد و فراگیر شدن این تکنولوژی دارند. در این پست کاملا به همین موضوع می‌پردازیم تا مزایا و معایب هوش مصنوعی را بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم. اگر اصلا نمیدانید که هوش مصنوعی چیست و چه می‌کند، در ابتدا حتما پست هوش مصنوعی را مطالعه کنید.

مزایا و معایب هوش مصنوعی :

ابتدا برخی مزایای هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم تا علت علاقه دوستداران این تکنولوژی را متوجه شویم.

1. ارور دادن و خطا از انسان است اما هوش مصنوعی خطاها را به حداقل می‌رساند.
تصمیم‌گیری ماشین براساس سوابق داده‌های قبلی با استفاده از الگوریتم‌ها انجام می‌شود که درصد خطاها کاهش می‌یابد. در واقع این یک دستاورد است زیرا حل مشکلات پیچیده به محاسبه دشواری نیاز دارد اما هوش مصنوعی می تواند بدون هیچ خطایی آن را انجام دهد. سازمان‌های تجاری از دستیارهای دیجیتال برای تعامل با کاربران خود استفاده می‌کنند، این امر به آنها کمک می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کنند.

2. هوش مصنوعی خستگی ناپذیر است و به راحتی فرسوده نمی‌شود.
یک ماشین مانند انسان نیاز به استراحت ندارد. آنها برای ساعت‌های طولانی برنامه‌ریزی شده‌اند و می‌توانند به طور مداوم و بدون خستگی و حواس پرتی عملکرد خود را انجام دهند. دستگاه خسته نمی‌شود، حتی اگر مجبور باشد ساعتهای متوالی کار کند. برعکس انسانها که هر از گاهی برای کارآیی به استراحت نیاز دارند؛ در مورد ماشین آلات، کارایی آنها تحت تأثیر هیچ عامل خارجی قرار نمی‌گیرد و مانع کار مداوم نمی شود. با توجه به برنامه‌نویسی ربات‌ها، آنها می‌توانند با سخت کوشی بیش از حد و با مسئولیت بیشتر، کار پرزحمت‌تری را انجام دهند. علاوه بر این، آنها به راحتی فرسوده نمی‌شوند.

3. دستیارهای دیجیتال به کارهای روزمره کمک می‌کنند.
سیری( دستیار هوشمند گوشی‌های آیفون) به شما گوش می‌دهد و با یک ضربه کار را انجام می‌دهد. GPS به شما کمک می‌کند تا در دنیا سفر کنید. چگونه می‌توانیم نیازهای اساسی خود را مانند غذا، لباس، سرپناه و تلفن هوشمند و … فراموش کنیم؟ این دستیارها یا استفاده از هوش مصنوعی آنچه را قرار است تایپ کنیم، پیش‌بینی می‌کنند. خلاصه بگوییم؛ آنها ما را بهتر از هر کسی می‌شناسند. بهترین ویژگی آن‌ها تصحیح خودکار است. آنچه شما می خواهید بگویید را درک می‌کند و جمله را به بهترین شکل ممکن به شما ارائه می‌دهد.

4. تصمیم گیرنده منطقی
منطق بالاتر از همه! سازمان‌های بسیار پیشرفته، دستیارهای دیجیتالی دارند که به آنها کمک می‌کند با کاربران تعامل داشته و نیاز به منابع انسانی را ذخیره کنند. چون تصمیم گیرنده‌های منطقی دارند، تصمیمات صحیح می‌گیرند اما در مورد انسان‌ها، احساسات به وجود می‌آیند. وقتی متفکران مصنوعی هستند، هیچگونه حواس‌پرتی وجود ندارد. آنها جنبه عاطفی ندارند و این باعث می‌شود ربات‌ها منطقی فکر کنند. احساسات با آنها ارتباط ندارد و بنابراین روحیه، مانع از کارایی نمی‌شود. بنابراین آنها همیشه سازنده هستند.

5. مشاغل تکراری
کاری که ارزش افزوده ندارد، فایده‌ای ندارد. مشاغل تکراری نیز ماهیت یکنواختی دارند و می‌توان آنها را با کمک هوش ماشین انجام داد. ماشین آلات سریعتر از انسان فکر می‌کنند و می‌توانند همزمان کارکردهای مختلفی را انجام دهند. می‌توان از آن برای انجام کارهای خطرناک استفاده و پارامترهای آن را تنظیم کرد. این برای انسانها امکان پذیر نیست زیرا سرعت و زمان کارها بر اساس پارامترها قابل محاسبه نیست.

6. کاربردهای پزشکی
این بهترین کاری است که هوش مصنوعی برای انسان انجام داده است. پزشکان، بیماران و خطرات سلامتی آنها را با کمک هوش مصنوعی ماشین ارزیابی می‌کنند. این برنامه‌ها به آموزش ماشین در مورد عوارض جانبی داروهای مختلف کمک می‌کند. امروزه ، متخصصان پزشکی با شبیه سازهای جراحی مصنوعی، آموزش می‌بینند. این برنامه به تشخیص و نظارت بر اختلالات عصبی و تحریک عملکردهای مغزی کمک می‌کند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی
خب نوبت به بررسی برخی از معایب هوش مصنوعی رسیده تا خطرات ترسناک هوش مصنوعی برای بشریت را درک کنیم.

1. هزینه بالا
هوش مصنوعی هزینه بالایی دارد. این به یک ماشین پیچیده است و جدا از هزینه نصب، تعمیر و نگهداری، به هزینه های هنگفتی نیاز دارد. برنامه‌های نرم‌افزاری مرتباً به‌روز می‌شوند و نیازهای محیط در حال تغییر را برآورده می‌کنند. همچنین، اگر خرابی رخ دهد، هزینه خرید بسیار زیاد است.

2. بدون تکثیر انسان
هر چقدر ماشین هوشمند شود، هرگز نمی‌تواند انسان را تکرار کند. ماشین آلات منطقی هستند اما بسیار غیرانسانی می‌باشند زیرا از احساسات و ارزشهای اخلاقی برخوردار نیستند. آنها نمی‌دانند اخلاق و قانون چیست و به همین دلیل، مهارت قضاوت خود را ندارند. آنها آنچه را که به آنها گفته شده است انجام می‌دهند و بنابراین قضاوت درست یا غلط برای آنها معنی ندارد. اگر آنها با موقعیتی روبرو شوند که برای آنها ناآشنا باشد، عملکرد غلطی نشان می‌دهند و حتی در چنین شرایطی خراب می‌شوند.

3. عدم بهبود با تجربه
با استفاده از تجربه نمی‌توان هوش مصنوعی را بهبود بخشید. اگر دستور متفاوتی به آنها داده نشود، آنها می‌توانند همان عملکرد را دوباره انجام دهند. با گذشت زمان، می‌تواند منجر به ساییدگی شود. هوش مصنوعی داده‌های زیادی را در خود ذخیره می‌کند اما نحوه دسترسی و استفاده از آنها با هوش انسان بسیار متفاوت است. همچنین، آنها نمی‌توانند با محیط پویا کنار بیایند، بنابراین نمی‌توانند پاسخ خود را به تغییر محیط، عوض کنند.

هوش مصنوعی هیچ احساسی ندارد و به همین دلیل چیزی مانند کار با اشتیاق کامل در آنها وجود ندارد. هیچ احساسی از تعلق خاطر، با هم بودن یا لمس انسان در آنها وجود ندارد. آنها قادر به تفکیک بین یک فرد سخت کوش و یک فرد ناکارآمد نیستند.

4. خلاقیت کلید هوش مصنوعی نیست
انسانها حساس و روشنفکر هستند و با خلاقیت خود می‌توانند ایده تولید کنند. اسنانها خارج از چارچوب فکر کنند. آنها می‌بینند، می‌شنوند، فکر می‌کنند و احساس می‌کنند اما ماشین آلات نمی‌توانند خلاق باشند. آنها فقط می توانند آنچه را که به آنها آموزش یا دستور داده می‌شود، انجام دهند. اگرچه آنها در طراحی و ایجاد کمک می‌کنند اما نمی‌توانند با مغز انسان مطابقت داشته باشند.

5. بیکاری
این عامل، خطرناک ترین است و می‌تواند اثرات شدیدی داشته باشد. با استفاده از فناوری‌های متمرکز بر سرمایه، نیازهای متمرکز بر انسان در برخی صنایع کاهش یافته است. مسئله اصلی عدم رشد تولید ناخالص داخلی با نرخ مورد انتظار بیکاری است. افراد مهارتهای مورد نیاز را ندارند. به همین دلیل یک تقاضای بزرگ و عرضه بسیار زیاد است و با فراگیر شدن هوش مصنوعی، شاهد حجم عظیمی از بیکار شدن افراد شاغل خواهیم بود.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

نتیجه‌گیری:

در این پست، برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب هوش مصنوعی را مورد ارزیابی قرار دادیم. اینکه مطلقا بگوییم هوش مصنوعی خوب است یا خطرناک است در واقع به عهده شماست.

نیازمندی و ضرورت، مادر همه نوآوری‌هاست و در مورد هوش مصنوعی نیز صدق می‌کند. بشر می‌داند که به چه چیزی نیاز دارد و در تعریف خواسته‌های خود و تبدیل سریع آن به واقعیت، روز به روز بهتر می‌شود. در آینده نزدیک همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد، به طوری که شاهد تغییرات عمده و نوآوری خواهیم بود. منتظر باشید!

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader