آموزشیپیشنهاد نویسنده

تعریف پزشکی از راه دور – پزشکی از راه دور چیست؟

پزشکی از راه دور چگونه انجام می‌شود؟

آی‌تی و تکنولوژی در صنعت‌های زیادی پا گذاشته‌است و در حال حاضر تمامی مشاغل سعی می‌کنند کسب‌وکار خود را با آی‌تی همسو کنند. صنعت پزشکی هم به‌صورت جدی توانسته‌است با آی‌تی و تکنولوژی پیشرفت چشمگیری کند. در پست‌های قبل درباره سلامت الکترونیک و سلامت دیجیتال صحبت کردیم و در این پست به تعریف پزشکی از راه دور می‌پردازیم.

تعریف پزشکی از راه دور:

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از پزشکی از راه دور به عنوان “بهبودی از راه دور” یاد می‌کند. این استفاده از فناوری ارتباطات از راه دور و فناوری‌های اطلاعاتی برای ارائه خدمات بالینی از راه دور به بیماران می‌باشد. پزشکان از پزشکی دور برای انتقال تصویر دیجیتال، مشاوره‌های ویدئویی و تشخیص پزشکی از راه دور استفاده می‌کنند.

امروزه افراد دیگر مجبور نیستند برای دریافت معالجه حضوری با پزشک برنامه‌ریزی کنند. استفاده از اتصالات صوتی و تصویری ایمن، این امکان را برای متخصصان فراهم می‌کند تا بیمارانی را که در مکان‌هایی با دسترسی محدود به مراقبت نیاز دارند، معالجه کنند.

در واقع پزشکی از راه دور، به تحویل خدمات و مراقبت‌های بهداشتی از راه دور گفته می‌شود. علاوه بر این، بیمارانی که در مناطق روستایی اقامت دارند و قبلاً در دسترسی به پزشک مشکل داشتند، اکنون می‌توانند به طور مجازی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. پزشکان و بیماران می‌توانند اطلاعات را از یک صفحه رایانه به صفحه دیگر در زمان واقعی(real-time) به اشتراک بگذارند.

تعریف پزشکی از راه دور

مفهوم پزشکی از راه دور می‌تواند برای ارائه‌دهندگان و پزشکان جدید باشد زیرا استفاده از فناوری به‌ویژه در مراقبت‌های بهداشتی کند می‌باشد.

با این حال، پیشرفت‌های مداوم فناوری و نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی قابلیت استفاده از آن را بسیار گسترش داده‌است. علاوه بر این، تقاضای نسل جدید به دلیل راحتی، صرفه‌جویی در هزینه و ویژگی‌های هوشمندی که به همراه دارد، باعث تصویب سریع آن شده است.

پزشکی از راه دور چگونه انجام می‌شود؟

پزشکی از راه دور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. ابتدایی‌ترین مورد فقط یک تماس تصویری ساده است (مانند کاری که معمولاً با خانواده و دوستانمان انجام می‌دهیم)، با این وجود اکثر کشورها به یک ابزار کنفرانس ویدیویی سازگار با HIPAA نیاز دارند؛ بنابراین شرکت پزشکی از راه دور مانند VSee نیز ارائه‌دهنده این نوع راه‌حل‌های امن و ساده برای ارائه‌دهندگان می‌باشد.

همچنین برخی از پزشکی از راه دور با کیت‌های پزشکی از راه دور قابل حمل انجام می‌شود که شامل رایانه و دستگاه‌های پزشکی موبایل مانند نوار قلب یا مانیتور علائم حیاتی است. دوربین‌های دیجیتال با وضوح بالا نیز برای ارسال تصاویر دقیق پزشکی به پزشکان در دسترس می‌باشد. به‌طور کلی امروزه تجهیزات زیادی در پزشکی از راه دور برای رفع نیازهای مختلف بیماران وجود دارد.

مزایای پزشکی از راه دور:

سیستم‌های بهداشتی، اقدامات پزشکان و امکانات ماهر پرستاری در پزشکی از راه دور برای ارائه مراقبت موثرتر استفاده می‌شود. فناوری‌هایی که با نرم‌افزار پزشکی از راه دور مانند سوابق پزشکی الکترونیکی، تشخیص AI و دستگاه‌های جریان پزشکی یکپارچه می‌شوند، می‌توانند ارائه‌دهندگان را در تشخیص و درمان بهتر کمک کنند.

به ارائه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بیماران را در زمان واقعی(real-time) کنترل کرده و برنامه‌های درمانی را در صورت لزوم تنظیم کنند که در نتیجه این منجر به نتایج بهتر بیمار می‌شود.

ارائه‌دهندگان می‌توانند از افزایش درآمد بهره‌مند شوند. با استفاده از پزشکی از راه دور، پزشکان می‌توانند بیماران بیشتری را بدون نیاز به استخدام پرسنل بیشتر یا افزایش فضای مطب مشاهده کنند. متخصصان پزشکی از راه دور مانند VSee به ارائه‌دهندگان کمک می‌کنند تا راه‌حل‌های پزشکی از راه دور سازگار با HIPAA را تنظیم کنند که جریان کار را ساده و مراقبت از بیمار را افزایش می‌دهد.

تعریف پزشکی از راه دور

به دلیل پزشکی از راه دور، بیمارانی که قبلا دسترسی محدودی به خدمات بهداشتی داشتند اکنون می‌توانند بدون ترک خانه خود به پزشک مراجعه کنند. سالمندانی که ترجیح می‌دهند سن و سال خود را حفظ کنند، اکنون می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های جریان پزشکی این کار را انجام دهند.

شیوع بیماری کاهش می‌یابد زیرا افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار مجبور نیستند آن را در اتاق‌های انتظار شلوغ در معرض دید دیگران قرار دهند.

پزشکی از راه دور برای بیماران نیز سودمند است:

بیماران می‌توانند با مشاوره‌های ویدئویی از صرف هزینه بنزین یا اتلاف وقت در ترافیک جلوگیری کنند.
افراد می‌توانند در هنگام تعطیلات کاری یا حتی بعد از ساعت کاری زمان مشاوره را تعیین کنند.
کسانی که برای یافتن گزینه‌های مراقبت تلاش می‌کنند، امکان استفاده از راه‌حل‌های پزشکی از راه دور را دارند.

نتیجه‌گیری:

تعریف پزشکی از راه دور به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا بیماران را از راه دور با استفاده از فناوری ارتباطات از راه دور ارزیابی، تشخیص و معالجه کنند. این رویکرد در ایام کرونا بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است و در حال تبدیل شدن به بخش مهمتری از زیرساخت‌های پزشکی کشور می‌باشد.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader