آموزشیپیشنهاد نویسنده

مفهوم سلامت الکترونیک – چرا سلامت الکترونیک مهم است؟

مزایای سلامت الکترونیک

از آنجا که آی‌تی و فناوری در زمینه درمان و پزشکی وارد شده و‌ در مسیر پذیرش و بهبودی بیمار نقش بسزایی دارد؛ در جهان امروز نیز که ویروس کرونا در تمامی نقاط جهان وجود دارد و سلامت افراد را تهدید می‌کند، روند کم‌دردسری را برای بیماران و تیم پزشکی مهیا کرده‌است. احتمالا اسم سلامت الکترونیک را بارها شنیده‌اید و حتی شاید تعریف آن را هم به‌طور خلاصه بدانید. در این پست مفهوم سلامت الکترونیک را به شما توضیح خواهیم داد و به مزایای سلامت الکترونیک می‌پردازیم تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

مفهوم سلامت الکترونیک

مفهوم سلامت الکترونیک :

E-Health (Electronic Health) که آن را به سلامت الکترونیک می‌شناسیم، یک اقدام بهداشتی و درمانی است که با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در فضای مراقبت‌های بهداشتی پشتیبانی می‌شود. این اصطلاحی گسترده است که مناطق زیادی را در برمی‌گیرد. در واقع سلامت الکترونیک، اصطلاحی است برای ارائه مراقبت با کیفیت بالا به تعداد بیشتری از مردم و انجام آن با هزینه‌ای موثر و کارآمد.

بنابراین راه‌حل‌های یکپارچه IT، کلید موفقیتی برای بهینه‌سازی گردش کار کلینیکی و اداری هستند. تا چند سال پیش، ارزیابی سلامت الکترونیکی در برخورد با جنبه‌های اقتصادی و مالی محدود بود. روندهای جهانی تأثیر زیادی در مراقبت‌های بهداشتی داشته‌اند. استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) در سلامت انسان یکی از اهداف اصلی سلامت الکترونیکی است. علاوه بر این، هدف از eHealth توانمندسازی بیمار و دستیابی به سلامتی بهتر می‌باشد.
سلامت الکترونیکی شامل انواع تبادلات الکترونیکی داده‌های بهداشتی از جمله پزشکی از راه دور، بهداشت از راه دور و غیره می‌باشد.

در واقع در تعریف ساده‌تر سلامت الکترونیک می‌توان گفت که سلامت الکترونیک انتقال منابع بهداشتی و مراقبت‌های بهداشتی از طریق الکترونیکی می‌باشد و این مراقبت‌های بهداشتی توسط الکترونیک، انفورماتیک و ارتباطات از راه دور پشتیبانی می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت الکترونیک را این چنین تعریف می‌کند:

” استفاده مقرون به صرفه و ایمن از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در حمایت از حوزه‌های بهداشتی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، نظارت بر بهداشت و آموزش بهداشت، دانش و تحقیقات.”

زمینه اصلی سلامت الکترونیکی:

طبق سازمان بهداشت جهانی، سلامت الکترونیک به سه زمینه اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1. ارائه اطلاعات بهداشتی برای متخصصان بهداشت و مصرف‌کنندگان بهداشت از طریق اینترنت و ارتباطات از راه دور.
2. استفاده از قدرت IT و تجارت الکترونیک برای بهبود خدمات بهداشت عمومی. به عنوان مثال از طریق آموزش کارکنان بهداشت.
3. استفاده از تجارت الکترونیک و شیوه‌های تجارت الکترونیکی در مدیریت سیستم‌های بهداشتی.

مفهوم سلامت الکترونیک
مزایای سلامت الکترونیکی:

سلامت الکترونیکی با استفاده مقرون به صرفه و محافظت شده از حقایق و فناوری‌های ارتباطی (ICT)، به نفع حوزه‌های مرتبط با بهداشت و سلامت است.

سلامت الکترونیکی شامل سلامت از راه دور، پزشکی از راه دور، سلامت همراه (mHealth)، پرونده الکترونیکی پزشکی یا سلامت (eMR / eHR)، بیگ دیتا، پوشیدنی و حتی هوش مصنوعی می‌باشد.

نقش سلامت الکترونیک در تحقق اولویت‌های عالی بهداشتی مانند پوشش بهداشت جهانی (UHC) و اهداف توسعه پایدار (SDG) بسیار مهم شناخته شده‌است.

سلامت الکترونیک، نوید ورود تجارت الکترونیک به مراقبت‎‌های بهداشتی را می‌دهد.

دسترسی سریع به سوابق و اطلاعات بیمار را برای مراقبت‌های بهداشتی کارآمد فراهم می‌کن.

کار کاغذی را کاهش می‌دهد، کپی برداری از هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین به طور کلی هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کاهش می‌یابد.

خطاهای پزشکی کاهش یافته و تصمیم‌گیری‌های بهتر بالینی صورت می‌گیرد.

مراقبت‌های بهداشتی بهتر با بهبود تمام جنبه‌های مراقبت از بیمار مانند ایمنی، اثربخشی، بیمار محوری، ارتباطات، آموزش، به موقع بودن، کارآیی و برابری انجام می‌شود.

سلامتی با تشویق شیوه‌ی زندگی سالم در کل مردم از جمله افزایش فعالیت بدنی، تغذیه بهتر، جلوگیری از خطرات رفتاری و استفاده گسترده از مراقبت‌های پیشگیرانه صورت می‌گیرد.

نتیجه‌گیری:

همانطور که متوجه شدید سلامت الکترونیک مزایای بسیاری دارد و در کشور ما نیز طرح سلامت الکترونیک در قالب کارت سلامت هوشمند و پرونده سلامت الکترونیک راه‌اندازی شده و در حال تکمیل می‌باشد.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader