آموزشیکسب‌وکار

تاریخچه شرکت AMD – مروری بر 52 سال گذشته AMD

AMD چیست؟

همانطور که امروز با تغییرات مداوم تلفن، کامپیوتر و تلویزیون روبرو هستیم؛ نشان می‌دهد که زمانی برای استراحت در صنعت فناوری وجود ندارد. Advanced Micro Devices (AMD)، مدتهاست که بخشی از صنعت فناوری می‌باشد. تاریخچه شرکت AMD به 52 سال گذشته برمیگردد. در میان این 52 سالی که کمپانی AMD فعالیت داشته‌است، فناوری به شدت تغییر کرده و ماهیت تجارت و  کسب‌وکار سریع بوده‌است. AMD با گذشت زمان در جایگاه مناسبی قرار گرفته و پردازنده‌های موردنیاز محصولات بسیاری را که طی سالیان گذشته دیده‌ایم، تأمین می‌کند.

AMD چیست؟

Advanced Micro Devices، Inc. (AMD)، یک شرکت جهانی متخصص در ساخت دستگاه‌های نیمه رسانای مورد استفاده در پردازش رایانه می‌باشد. این شرکت همچنین حافظه‌های فلش، پردازنده‌های گرافیکی، مجموعه تراشه‌های مادربرد و انواع مختلفی از اجزای مورداستفاده در کالاهای الکترونیکی مصرفی را تولید می‌کند. این شرکت تأمین کننده عمده ریزپردازنده‌ها (تراشه‌های رایانه) می‌باشد که در Sunnyvale، کالیفرنیا مستقر است.

تاریخچه شرکت AMD

تاریخچه شرکت AMD :

AMD در سال 1969 توسط جری سندرز که مدیر سابق شرکت Fairchild Semiconductor بود، به همراه هفت نفر دیگر تأسیس شد.

این شرکت اولین محصول خود را در سال 1970 روانه بازار کرد و دو سال بعد یعنی سال 1972 وارد بازار عمومی شد. در اواسط دهه 1970 این شرکت تولید تراشه‌های رایانه‌ای را آغاز کرد. این شرکت با شروع به عنوان تولیدکننده منبع دوم تراشه‌های رایانه‌ای، تأکید زیادی بر کیفیت و رشد مداوم داشت.

در سال 1982 این شرکت تهیه تراشه‌های منبع دوم را برای شرکت Intel آغاز کرد که ریزپردازنده را در رایانه‌های شخصی IBM استفاده کرد. این توافق‌نامه با اینتل در سال 1986 پایان یافت.

در سال 1991 شرکت AMD، خانواده ریزپردازنده Am386 را منتشر کرد؛ تراشه‌ای با مهندسی معکوس که با نسل بعدی ریزپردازنده 32 بیتی 386 اینتل، سازگار بود. در همان سال، شرکت Compaq Computer با AMD برای تولید تراشه‌های سازگار با Intel برای رایانه‌های خود قرارداد بست.

تاریخچه شرکت AMD

در سال 1996 AMD یک شرکت ریزپردازنده به نام NexGen را خریداری کرد و از بازار تراشه‌های سازگار با Intel شروع به چندشاخه شدن کرد.

در سال 2000، AMD پردازنده Athlon را معرفی کرد که برای اجرای سیستم‌عامل ویندوز Microsoft Corporation طراحی شده‌بود. AMD با عرضه پردازنده Athlon، اولین شرکتی بود که میکروپروسسور 1 گیگاهرتزی تولید کرد و به عنوان یک رقیب جدی در بازار تراشه‌ها حضور داشت.

در سال 2003 این شرکت تراشه Opteron را منتشر کرد. محصولی که توانایی شرکت در تولید تراشه‌های پیشرفته را به نمایش گذاشت. AMD در سال 2006، ATI Technologies را که تولیدکننده کارت گرافیک ویدیویی بود، برای استفاده در رایانه‌ها جذب کرد.

در سال 2008، AMD اعلام كرد كه قصد دارد شركت را به دو قسمت تقسيم كند؛ بخشي از آنها طراحي ريزپردازنده‌ها و بخش ديگر آنها را تولید می‌کند.

در سال 2009، شرکت AMD در جهت تقابل بیشتر با اینتل، جریمه‌ای رکورددار 1.45 میلیارد دلار به دلیل نقض قوانین ضد انحصاری را به همراه داشت.

در سال 2014 این شرکت به دو قسمت بازسازی شد: محاسبات و گرافیک.
پردازنده‌هایی را برای رایانه‌های شخصی و سازمانی، تعبیه‌شده و نیمه سفارشی شده ساخت تا پردازنده‌های تخصصی‌تری را تولید کند.

تاریخچه شرکت AMD

اما در حال حاضر تقریباً مانند هر سهام دیگری در جهان، سهام AMD نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌است. از قضا، سهام قبل از فروش بسیار خوب عمل کرده‌بود که سهام فعلی تنها 4.27٪ کاهش یافته‌است. در حالی که این شرکت در محصولات خود از نام‌هایی مانند Intel عقب بوده‌است. تحلیلگران اخیراً این شرکت را تحسین می‌کنند که چند قدم از اینتل در بحث تولید کارآمدتر بوده و عملکرد بالاتری داشته‌است.

نتیجه‌گیری:

AMD رقیب سرسختی برای اینتل به‌حساب می‌آید، مخصوصا به عنوان تأمین‌کننده بازار رایانه‌های شخصی ارزان قیمت، جایی که تقریباً 60 درصد سهم دارد. AMD شرکتی است که تغییرات زیادی در جهان مشاهده کرده‌است. با توجه به اینکه هنوز در قلب سخت‌افزار فناوری جهان کار می‌کند، به نظر می‌رسد که AMD در سال‌های آینده نیز شاهد تغییرات زیادی خواهدبود.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader