کسب‌وکارهاست و سرور

اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار چیست؟ data center یا مرکز داده

دیتاسنتر چیست؟

در دنیای امروز آی‌تی و تکنولوژی، کسب‌وکارها به تحرک آنچه می‌توان با داده‌هایشان انجام داد، پی برده‌اند. آنها از منابع موجود خود به مراکز داده یا دیتاسنترهای مجهز می‌روند تا به مدیریت بهتر داده‌ها کمک کنند. مراکز داده به اولویت اصلی مشاغل در سراسر جهان، برای اندازه‌گیری نیازهای زیرساخت IT تبدیل شده‌است. با این تغییر در آدرس‌دهی اطلاعات،
مراکز داده فراتر از یک دخیره‌سازی اضافی رفته‌اند. در واقع آنها به عنوان یک پارامتر اصلی کسب‌وکار ظاهر شده‌اند که در این پست از اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار خواهیم گفت.

در حال حاضر تقاضای اطلاعات، بیشتر از هر زمان دیگری است. از زمانی که اینترنت به یک نیاز روزمره تبدیل شده و با داشتن تلفن‌های هوشمند، بیشتر لحظات بیداری ما به اینترنت متصل می‌شود. فرقی نمی‌کند این لحظات برای کار یا اجتماع باشد، در هر صورت اینترنت نقشی گسترده‌ای در زندگی ما بازی می‌کند. داده مهمترین دارایی هر سازمان می‌باشد و مشاغل با اطمینان و انطباق داده‌ها با چالش‌هایی مانند مدیریت و اداره داده‌ها روبرو هستند. مدیریت داده برای هر شرکتی در جهت بهبود چابکی در کسب‌وکار، با اطلاعات به‌روز موجود در هر مکان و زمان برای کارکنانی که بیشتر به آن نیاز دارند، حیاتی می‌باشد.

دیتاسنتر یا مرکز داده چیست؟

در ساده‌ترین حالت، مرکز داده یک مرکز فیزیکی است که سازمان‌ها از آن برای قرار دادن برنامه‌های مهم و داده‌های خود استفاده می‌کنند. طراحی مرکز داده بر اساس شبکه‌ای از منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی است که امکان تحویل برنامه‌ها و داده‌های مشترک را فراهم می‌کند. اجزای اصلی طراحی مرکز داده شامل روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، سرورها و کنترل‌کننده‌های تحویل برنامه می‌باشد. مراکز داده مکانی هستند که امکانات محاسباتی و تجهیزات شبکه در آن مستقر و متمرکز شده‌اند. وظیفه آنها جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و توزیع مقدار زیادی داده می‌باشد.

آنها همچنین مسئول تهیه پشتیبان و بازیابی اطلاعات و همچنین شبکه هستند. این مراکز همچنین میزبان وبسایت‌ها، مدیریت ایمیل‌ها و خدمات پیام فوری هستند. آنها از برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری و معاملات تجارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند. حتی جوامع بازی‌های آنلاین برای مدیریت فعالیت‌های آنلاین خود به مراکز داده یا دیتاسنترها احتیاج دارند.

اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار

مراکز داده شبکه‌های ارتباطی را به هم متصل می‌کنند تا کاربران نهایی بتوانند از راه دور به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این تعداد گسترده از سرورهای خوشه‌ای و تجهیزات مرتبط را می‌توان در یک اتاق یا حتی در یک مجموعه کامل یافت.

چند دهه پیش رایانه‌های اولیه، ماشین‌های عظیمی بودند که اتاقهای کاملی را اشغال می‌کردند، اما با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات کوچک‌تر و ارزان‌تر از قبل شدند. با این پیشرفت، تقاضای پردازش داده‌ها نیز به طور تصاعدی افزایش یافته‌است.

برخلاف گذشته که مراکز داده فقط یک ابر رایانه بزرگ بودند، مراکز داده مدرن با استفاده از چندین سرور برای بهینه‌سازی بیشتر و تقویت قدرت پردازش خود، فعالیت می‌کنند. اکنون مراکز داده از هزاران سرور قدرتمند و کوچک تشکیل شده‌اند که به صورت شبانه‌روزی و بدون توقف کار می‌کنند.

اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار چیست؟

تقریباً همه‌ی دفاتر تجاری و دولتی مدرن، به مرکز داده خود نیاز دارند؛ در غیر این صورت ممکن است یکی از مراکز داده را اجاره کنند. شرکت‌های بزرگ و موسسات دولتی ممکن است در صورت داشتن منابع، ساخت و مدیریت مرکز داده را در داخل محیط خود انجام دهند، در حالی که دیگران تصمیم می‌گیرند سرورها را اجاره کنند. همچنین برخی از صاحبان کسب‌وکار، استفاده از خدمات مبتنی بر ابر عمومی را انتخاب می‌کنند.

شرکت‌هایی که آموزش، امور مالی، ارتباطات از راه دور، خرده‌فروشان و خدمات شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند، هر روز درحال پردازش اطلاعات زیادی هستند. این مشاغل در تولید و استفاده از داده‌ها برای اجرای عملیات خود، به مراکز داده احتیاج دارند. بدون این مراکز، از عدم دسترسی سریع و امن به داده‌ها رنج خواهند برد و این عدم موفقیت در ارائه خدمات، منجر به از دست دادن مشتری و سود می‌شود.

همه این اطلاعات باید در جایی قرار بگیرند. امروزه ذخیره‌سازی ابری نه تنها با صاحبان کسب‌وکار بلکه با مصرف‌کنندگان محلی نیز شتاب بیشتری می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های حرفه‌ای خود را به خدمات مرکز داده منتقل می‌کنند تا هزینه اجرای یک سرور داخلی را به حداقل برسانند.

به همین دلیل مراکز داده منبع ضروری برای شغلی است که می‌خواهد بدون نگرانی فعالیت خود را انجام دهد. اهمیت مراکز داده در جهان مدرن، به دلیل افزایش تقاضای تجارت اطلاعات، ده برابر شده‌است.

اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار

نتیجه‌گیری:

مراکز داده چیزی فراتر از یک مرکز ایمن با فضایی است که به برق و شبکه قابل اطمینان مجهز است؛ آنها در حال تبدیل شدن به یک افزودنی ارزشمند برای بسیاری از کسب‌وکارها هستند. اهمیت دیتاسنتر در کسب‌وکار نوین، به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک عامل ضروری می‌باشد.‌

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader