آموزشیخدمات ماهاست و سرور

فرق بین هاست و سرور چیست ؟ چرا نباید از هاست رایگان استفاده کنیم؟

تفاوت بین هاست و سرور

حتما در جستجوهای خود اسم هاست رایگان را دیده‌اید. امروز به شما میگوییم که چرا نباید از هاست رایگان استفاده کنید و اصلا هاست چیست و چه کاربردی دارد. البته به سوال اصلی فرق بین هاست و سرور چیست ، نیز می‌پردازیم تا دید کلی نسبت به این مفاهیم را به‌دست آورید.

فرق بین هاست و سرور چیست

سرور چیست؟

برای تعریف هاست ابتدا باید سرور را تعریف کنیم و بفهمیم که منظور از سرور چیست. سرور، کامپیوتری قدرتمند و همیشه روشن است. دستگاهی که کاربران از آن برای ارسال درخواست به سرور استفاده می‌کنند، کلاینت نام دارد. کاربران در هرجایی که باشند در هر زمانی که بخواهند، می‌توانند به سرور درخواست ارسال کنند و منتظر پاسخ سرور باشند. در واقع کلاینت به سرور درخواست داده و سرور پاسخ می‌دهد.

هاست چیست؟

هاست بخشی از سرور است. ساده‌تر بگویم که سرور به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که به هر کدام از این بخش‌ها هاست گفته می‌شود. وب‌سایت شما نیاز دارد تا برای دیده‌شدن در سطح اینترنت، تمامی فایل‌های آن بر روی یک هاست قرار بگیرد.

برای درک بهتر برایتان مثالی میزنم، یک دشت را در نظر بگیرید که شما قسمتی از آن دشت را خریداری کرده‌اید تا در آن ویلا بسازید. در این مثال دشت نقش سرور را دارد که به قسمت‌های مختلف تقسیم شده‌است. شما برای ساخت ویلا نیاز دارید که قسمتی از این دشت را بنا به نیازتان خریداری کنید تا ویلای خود را در آن بسارید. قسمت خریداری شده از این دشت، هاست شماست. ویلا هم نقش وب‌سایت شما را دارد. به همین راحتی!

تفاوت بین هاست و سرور :

برای اینکه بدانیم فرق بین هاست و سرور چیست ، ابتدا شباهت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تنها شباهت هاست و سرور این است که شما وب‌سایتتان را می‌توانید هم روی هاست و هم روی سرور داشته باشید.

حالا نوبت به تفاوت‌ها می رسد.

فرق بین هاست و سرور چیست ؟

سرور خیلی از هاست قدرتمندتر است. همانطور که گفتیم سرور به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که به هر قسمت آن یک هاست گفته‌می‌شود. پس طبیعتا هاست‌ها فضای کمتری نسب به سرور دارند. به این نوع هاست، هاست اشتراکی گفته می‌شود.

البته یک نوع هاست وجود دارد که در این حالت یک سرور تنها به یک هاست تقسیم می‌شود که به آن سروراختصاصی گفته می‌شود. سرور اختصاصی برای سایت‌های بزرگی که ترافیک بالایی دارند، استفاده می‌شود. هزینه هاست اشتراکی بسیار کمتر از سرور اختصاصی است و سایت‌های کوچک یا وردپرسی، نیازشان با هاست اشتراکی برطرف می‌شود.

چرا نباید از هاست رایگان استفاده نکنیم؟

خب اما سوال اصلی این است که چرا نباید از هاست رایگان استفاده کنیم. حتما فکر میکنید خب چرا که نه! چه مشکلی داره که رایگان باشه وقتی کارمو راه میندازه؟

سعیمان بر این است که در انتهای این پاراگراف از این فکر منصرف شوید چون به نفع شما نیست.

هاست رایگان، یک تبلیغ است. معمولا شرکت‌هایی که هاست و سرور میفروشند، برای جذب مشتریان برای یک مدت کوتاه یک هاست رایگان در اختیارشان می‌گذارند که بعد ار پایان آن دوره مشتری را ملزم به خرید هاست از خودشان می‌کنند. هاست رایگان از کیفیت خوبی برخوردار نیست و مشلما قابل اعتماد نست که تمام اطلاعات وب‌سایتتان را روی آن آپلود کنید. این هاست‌های رایگان، امنیت خیلی پایینی دارند و فضای محدودی در اختیار شما قرار می‌دهند.

حتی اگر فکر راه‌اندازی یک وب‌سایت بسیار ساده هستید، هرگز به دنبال هاست رایگان نروید. از ابتدا کارتان را اصولی شروع کنید و جدی بگیرید!

نتیجه‌گیری:

در این پست به تعریف هاست و سرور پرداختیم. امیدواریم با مثالی که زده شد، مفهوم هاست و سرور را به خوبی دریافت کرده‌باشید.

در پست‌های آینده حتما به جزییات بیشتری پرداخته و به سوالات انواع هاست چیست ، دامنه چیست ، ویژگی‌های هاست خوب چیست و سایر سوالات مربوط به هاست و سرور پاسخ می‌دهیم.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader