آموزشیبرنامه‌نویسی

ui/ux دیزاینر کیست ؟ مهارت‌های لازم برای UI/UX Design

ui و ux دیزاینر چه کسی است؟

ui/ux دیزاینر که خود شامل شغل‌های دیگری نیز می‌باشد، یکی از شغل‌های خوب برای درامدزایی در صنعت آی‌تی است. در پست‌های قبل در مورد مفهوم UI و UX در وبسایت و اپلیکیشن توضیح داده‌ایم و آنها را با مثال برایتان شفاف کردیم. در این پست قصد داریم به شما بگوییم که ui/ux دیزاینر کیست و برای ui/ux دیزاینر شدن به چه مهارت‌هایی نیاز دارید.

اگر با کارهای روزمره یک طراح UI آشنا باشید، می‌دانید که تفاوت‌های زیادی بین UX و UI وجود دارد و از نظر فنی، آنها دو نقش جداگانه هستند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال طراحان UX / UI تحت یک عنوان شغلی هستند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. البته غیر معمول نیست که شرکت‌های نوپا و شرکت‌های کوچکتر، یک طراح واحد را به جای کل تیم طراحی استخدام می‌کنند اما در این حالت، پیدا کردن فردی که دارای مهارت‌های UX و UI باشد، بسیار مهم است.

ui/ux دیزاینر کیست

طراح UX کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
طراحان تجربه کاربر (UX) مسئول ایجاد تجربه بهینه برای کاربر در هنگام تعامل با یک محصول دیجیتالی یا فیزیکی مانند وبسایت یا دستگاه قهوه هستند. برخی بر طراحی خدمات تمرکز می‌کنند، مانند طراحی تجربه کلی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا مراجعه به پزشک.

نگرانی اصلی طراحان تجربه کاربری مطالعه کاربران، درک رفتار آنها و معماری سفر کاربر است که کاربر را قادر می‌سازد تا با حداقل تلاش، به کارهای موردنظر خود برسد.

فعالیت‌های روزمره یک طراح UX در شرکت‌ها یا حتی در پروژه‌های یک شرکت بسیار متفاوت است اما برخی از وظایف عمومی آنها شامل:

تحقیقاتی در مورد کاربر انجام می‌دهند. یادگیری در مورد کاربران و رفتار، اهداف، انگیزه‌ها و نیازهای آنها. تیم‌های UX ممکن است داده ها را از طریق روش‌های مختلفی مانند مصاحبه با کاربران، تجزیه و تحلیل رقابت‌ها، نظرسنجی آنلاین و گروه‌های متمرکز جمع‌آوری کنند. داده‌ها تجزیه و تحلیل شده و به اطلاعات کمی و کیفی تبدیل می‌شوند که تصمیم‌گیری را هدایت می‌کنند.

پرسونا ایجاد می‌کنند. شناسایی گروه‌های کلیدی کاربر و ایجاد شخصیتهای نمایشی از رفتارها و اطلاعات جمعیتی آنها. از شخصیت‌ها می‌توان برای ساختن سناریوهای عمیق، یک زندگی روزمره در یک شخص استفاده کرد که نشان دهد محصول موردنظر چگونه در برنامه روزمره کاربر قرار می‌گیرد.

طراح UI کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

طراحان رابط کاربری (UI) در وهله اول به نحوه حرکت کاربر از طریق یک محصول دیجیتال مربوط می‌شوند. طراح رابط کاربری مسئولیت ظاهر و احساس یک محصول دیجیتال را دارد. این وظیفه شماست که بپرسید:

آیا رنگ‌ها به خوبی با هم کار می‌کنند؟ چگونه برای انتقال معنا و سلسله مراتب از تایپوگرافی استفاده می‌شود؟
آیا برنامه به خوبی طراحی شده‌است؟ چگونه می‌توان طراحی UI برنامه را بهبود بخشید؟

و…

شما به عنوان یک طراح UI بسیار نزدیک با طراحان UX کار خواهید کرد، کارهایی که معمولاً شامل گفتگو با مشتریان برای تعیین نیازها، ساختن پروفایل‌های کاربر و ایجاد داستان‌های کاربر است تا نشان دهد کاربر چگونه از طریق برنامه شما کار می‌کند. از این مرحله، ساخت یک طرح تمیز و کاربردی بر اساس الزاماتی که آنها جمع کرده‌اند، به خود شما بستگی دارد.

فعالیت‌های روزمره یک طراح UI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نحوه تعامل کاربران با محصولات را تعیین می‌کنند. طراحی رابط کاربر مربوط به یک ظاهر طراحی شده یک برنامه یا وبسایت است. به مواردی مانند نحوه طراحی آیکون‌ها، نحوه چیدمان آنها در صفحه و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر فکر می‌کنند. عناصر طراحی مانند انتخاب قلم، رنگ‌آمیزی، گرافیک، دکمه‌ها و یک ظاهر طراحی منو، همه عناصر طراحی رابط هستند. این گزینه‌های طراحی در کنار هم به افراد کمک می‌کند تا بفهمند روی چه مواردی می‌توان کلیک کرد، ضربه زد یا انگشت را کشید و کدام یک از این دکمه‌ها از همه مهمتر است.

ui/ux دیزاینر کیست

ui/ux دیزاینر کیست ؟

ui/ux دیزاینر باید از مهارتهای ارتباطی، ارائه، همکاری و مهارتهای تخصصی برخوردار باشد. این شغل شامل ترکیبی از مسئولیت‌ها و شرایط اصلی است. آنها باید طرح های کاربر محور را با درک نیازهای کسب‌وکار، صدای مشتری، سفرهای کاربر، بازخورد مشتری و یافته‌های قابل استفاده ایجاد کنند.
ایجاد مسیرهای سریع و تکراری برای کاربر، وایرفریم‌ها، پرتوتایپ‌ها، موکاپ‌های با جزییات کم و زیاد، انجام تجزیه و تحلیل معیارها پس از راه‌اندازی برای اطلاع از تلاش‌های بهینه‌سازی طراحی UX، نحوه استفاده از ابزارهای ساخت وایرفریم مانند Sketch ،Invision یا برنامه‌های مشابه آنها، ایجاد ارتباط با تیم‌های تولیدی و مهندسی و همچنین سهامداران تجاری و رهبر اجرایی از وظایف آنها می‌باشد.

مهارت های کلیدی یک طراح UI / UX چیست؟

شرح شغل طراحان UI / UX بسیار متفاوت است. بسیاری از طراحان حرفه‌ای UI / UX از زمینه‌هایی نامرتبط با شغل خود مشغول به کارند و مهارت‌های قابل انتقال مانند طراحی بصری، توسعه نرم‌افزار یا بازاریابی دیجیتال را به همراه دارند.

به همین ترتیب، سوابق تحصیلی آنها متنوع است، اگرچه مدرک طراحی گرافیک یا طراحی وب می‌تواند به شما کمک کند. طراحان UI / UX باید طیف وسیعی از مهارت‌های فنی مانند تحقیقات UX، وایرفریم و پرتوتایپ، طراحی تعامل، ارتباط تصویری و معماری اطلاعات را داشته باشند. آنها باید مهارت‌های عالی بین‌فردی و ارتباطی، توانایی بحث و توضیح گزینه‌های طراحی، جزئی‌نگری، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله و مشتری‌محوری و برخی از دانش عوامل استفاده در تعامل رایانه ای انسان را داشته‌باشند. طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری باید دانشی از محصولات Adobe از جمله Photoshop ،Illustrator ،InDesign ،Acrobat و Dreamweaver و چند سال تجربه با HTML5 و CSS3 را نیز دارا باشند.

در واقع طراحی UI / UX در هسته اصلی خود شامل کل تجربه کاربر است. این برای کالای فیزیکی شامل بسته‌بندی، فرآیند خرید و حمل و نقل کالا می‌باشد و برای یک محصول دیجیتال شامل عیب‌یابی فنی و حتی توضیح آسان برای دیگران است.

نتیجه‌گیری:

خب درک کردیم که ui/ux دیزاینر کیست و نیاز به چه مهارتهایی دارد. در واقع طراحی UI / UX دارای طیف زیادی از تخصص‌ها می‌باشد از جمله نوشتن UX، طراحی تعامل، تست قابلیت استفاده، طراحی بصری و موارد دیگر که حتما در پست‌های آینده در مورد هر کدام از این شغل‌ها و مهارت‌های موردنیاز آنها صحبت خواهیم کرد.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader