آموزشیهاست و سرور

cdn چگونه کار می‌کند ؟ تعریف cdn چیست؟

مزایای استفاده از cdn

CDN (شبکه تحویل محتوا) یک بستر بسیار توزیع شده از سرورها می‌باشد که با کاهش فاصله فیزیکی بین سرور و کاربر، به حداقل‌ترین تأخیر بارگذاری محتوای صفحه وب کمک می‌کند. این عمل به کاربران در سراسر جهان کمک می‌کند تا همان محتوا را با کیفیت بالا و بدون کندی در بارگذاری مشاهده کنند. در این پست به شما خواهیم گفت که cdn چگونه کار می‌کند و مزایای آن چیست. در واقع بدون CDN، سرورهای مبدا محتوایی باید به هر کدام از درخواست‌های کاربر نهایی پاسخ دهند که این منجر به ترافیک قابل توجهی به مبدا و لود بعدی می‌شود، بنابراین در صورت افزایش بیش از حد ترافیک یا لود مداوم، احتمال خرابی مبدا افزایش می‌یابد.

CDN چیست؟

CDN با پاسخ به درخواست‌های کاربر نهایی به جای مبدا و با نزدیکی فیزیکی و شبکه به کاربر نهایی، ترافیک را از سرورهای محتوا بارگیری می‌کند و تجربه وب را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین هم به ارائه دهنده محتوا و هم به کاربران نهایی آن سود می‌رساند.

cdn چگونه کار می‌کند

CDN چگونه کار می‌کند؟

بیش از نیمی از ترافیک اینترنت توسط شبکه تحویل محتوا (CDN) تأمین می‌شود. هدف CDN کاهش تأخیر بین ارسال درخواست برای یک صفحه وب و بارگیری کامل صفحه وب روی دستگاه شما با کاهش فاصله فیزیکی است.

بیایید با یک مثال به درک بهتری از CDN برسیم؛ فرض کنید یک بازدیدکننده آمریکایی که مایل به مشاهده محتوایی است که از یک سرور مستقر در انگلستان نشات می‌گیرد، اگر این درخواست برای عبور از اقیانوس اطلس باشد، مسلما کاربر زمان بارگیری ضعیفی را تجربه می‌کند.

برای مقابله با این وضعیت، CDNها نسخه کش شده از محتوای وبسایت شما را در چندین مکان جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره می‌کند که به عنوان “نقاط حضور” (PoPs) شناخته می‌شوند. این PoPها شامل سرورهای ذخیره‌سازی اختصاصی خود هستند و وظیفه تحویل آن محتوا را در مکان کاربر بر عهده دارند.

نمایندگان کاربر که اساساً دستگاه‌هایی هستند که از مرورگرهای وب استفاده می‌کنند، درخواست محتوای موردنیاز را برای ارائه صفحات وب مانند HTML، تصاویر، CSS و پرونده‌های JavaScript می‌کنند. برای اکثر CDNها، هر درخواست محتوا باعث می‌شود تا کاربر نهایی به یک سرور CDN که در موقعیت بهینه قرار دارد، برای آن نوشته شود و سرور با نسخه ذخیره شده (از قبل ذخیره شده) به پرونده‌های درخواستی پاسخ دهد. اگر نتواند فایل‌ها را پیدا کند، به‌دنبال محتوای سایر سرورها در بستر CDN می‌گردد و پاسخ را به کاربر نهایی ارسال می‌کند. با این حال، هنگامی که محتوا در دسترس نیست یا کهنه باشد، CDN به عنوان درخواست پروکسی از سرور مبدا عمل می‌کند و محتوای واکشی شده را ذخیره می‌کند تا درخواست‌های آینده را ارائه دهد.

مزایای استفاده از CDN چیست؟

  1. بهبود زمان بارگذاری وبسایت: با توزیع محتوا به بازدیدکنندگان وبسایت با استفاده از یک سرور CDN در نزدیکی، بازدیدکنندگان بارگذاری سریعتر صفحه را تجربه می‌کنند. از آنجا که بازدیدکنندگان تمایل بیشتری دارند تا از سایتی که بارگیری آهسته دارد، دور شوند؛ CDN می‌تواند نرخ پرش را کاهش داده و مدت زمانی را که مردم در سایت می‌گذرانند، افزایش دهد. به عبارت دیگر، سرعت یک وبسایت به معنای این است که بازدیدکنندگان بیشتری مدت طولانی‌تری در آن‌جا می‌مانند.
  2. کاهش هزینه‌های پهنای باند: هزینه‌های مصرف پهنای باند برای میزبانی وب، هزینه اصلی وبسایت‌ها می‌باشد. از طریق کش(حافظه پنهان) و سایر بهینه‌سازی‌ها، CDNها می‌توانند مقدار داده‌های ارائه شده توسط سرور مبدا را کاهش دهند، بنابراین هزینه میزبانی برای دارندگان وبسایت کاهش می‌یابد.
  3. در دسترس بودن و افزونگی مطالب افزایش می‌یابد: تعداد زیادی از ترافیک یا خرابی‌های سخت‌افزاری می‌تواند عملکرد طبیعی وبسایت را قطع کند. به لطف ماهیت توزیع شده، CDN بهتر از بسیاری از سرورهای مبدأ می‌تواند ترافیک بیشتری را تحمل کند و در برابر خرابی سخت‌افزار مقاومت داشته‌باشد.
  4. بهبود امنیت وبسایت: CDN ممکن است امنیت را با کاهش DDoS، بهبود گواهینامه‌های امنیتی و سایر بهینه‌سازی‌ها، بهبود بخشد.

چرا باید از CDN استفاده کرد؟

CDNها ضمن کاهش تأخیر بارگذاری، روشی آسان برای افزایش سرعت وبسایت ارائه می‌دهند. بنابراین، آنها برای تحویل سریع، کارآمد و ایمن محتوا به کاربران در سراسر جهان ضروری هستند. این محتوا فقط به محتوای وبسایت محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل فیلم‌های با کیفیت 4K و HD، جریان‌های صوتی، برنامه‌ها، بازی‌ها و به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل باشد. با توجه به اینکه توجه بازدیدکنندگان وبسایت‌ها روز‌به‌روز کاهش می‌یابد، ارائه محتوا در اسرع وقت ضروری است.

همانطور که کسب‌وکارهای بیشتری آنلاین شده‌اند و دنیا در اینترنت برای خرید، اتصال و اشتراک به هم وصل می‌شوند، ارائه‌دهندگان محتوا با چالش‌های زیادی روبرو می شوند از جمله: تحویل انواع مختلف محتوا، تنظیم محتوا برای انواع مختلف دستگاه‌ها، امنیت داده‌ها و حضور آنلاین کاربران نهایی آنها.

نتیجه‌گیری:

با درک اینکه cdn چگونه کار می‌کند ، توانایی‌های ذاتی یک CDN به این معنی است که ارائه دهندگان CDN به طور منحصر به فرد در جهت کمک به کسب‌وکارها برای غلبه بر این چالش‌های متنوع تحویل رسانه قرار گرفته‌اند. اگر تقریباً هر کاری را بصورت آنلاین انجام داده‌اید، بدون آنکه بدانید از CDN بهره‌مند شده‌اید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader