آموزشیکسب‌وکار

خلاصه تاریخچه شرکت اینتل – شرکت Intel

شرکت اینتل چیست؟

شرکت اینتل یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های نیمه هادی در جهان می‌باشد که دارای امکانات عمده در ایالات متحده، اروپا و آسیا است. اینتل از زمان تاسیس خود تا به حال، جهان را به طرز چشمگیری تغییر داده‌است. این شرکت ریزپردازنده، “computer on a chip” را اختراع کرد که اولین ماشین حساب دستی و رایانه‌های شخصی را امکان‌پذیر می‌کرد. در اوایل قرن 21، ریزپردازنده‌های اینتل در بیش از 80 درصد رایانه‌های شخصی در سراسر جهان پیدا شدند. خط تولید این شرکت همچنین شامل چیپست و مادربرد می‌باشد. در این پست به خلاصه تاریخچه شرکت اینتل می‌پردازیم تا با فراز و نشیب و محصولات این کمپانی فعال در فناوری، آشنا شوید.

شرکت اینتل چیست؟

اینتل، یک کمپانی در حوزه تولید پردازنده‌های رایانه‌ای می‌باشد. علاوه بر پردازنده‌ها، حافظه فلش مورد استفاده در ارتباطات بی‌سیم و سایر برنامه‌ها مانند هاب شبکه، سوئیچ‌ها، روترها و سایر محصولات برای شبکه‌های اترنت، تراشه‌های کنترل تعبیه شده و مورد استفاده در محصولات شبکه، چاپگرهای لیزری، دستگاه‌های تصویربرداری، رسانه‌های ذخیره‌سازی و سایر برنامه‌ها از محصولات شرکت اینتل می‌باشد. اینتل با ترکیبی از بازاریابی هوشمندانه، تحقیق و توسعه به خوبی پشتیبانی شده‌است و در مهارت برتر تولید، فرهنگ حیاتی برای شرکت، مهارت حقوقی و یک اتحاد مداوم، با غول نرم‌افزار یعنی شرکت مایکروسافت، رقابت می‌کند.

خلاصه تاریخچه شرکت اینتل

خلاصه تاریخچه شرکت اینتل :

در سال 1968، رابرت نویس و گوردون مور دو مهندس ناراضی بودند که برای شرکت نیمه هادی Fairchild کار می‌کردند و تصمیم گرفتند که شرکت خود را ترک کنند. برای بدست آوردن سرمایه اولیه، نویس و مور با یک بیزینس پلن یک صفحه‌ای به سادگی هدف خود را از ایجاد مدارهای مجتمع در مقیاس بزرگ، به آرتور راک که یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بود، ارائه داند و همین کافی بود تا او متقاعد شود که از نویس و مور حمایت کند. آرت راک اولین رئیس اینتل شد.

نام برند Intel:
دو موسس تصمیم گرفتند نام “اینتل” را برای شرکت جدید خود انتخاب کنند که کوتاه‌شده‌ی Integrated Electronics می‌باشد.

محصولات شرکت اینتل:
در سال 1969، اینتل اولین رم استاتیک نیمه‌رسانا اکسید فلز (MOS)، 1101 را در جهان منتشر کرد. همچنین در سال 1969، اولین محصول پول ساز اینتل تراشه حافظه دسترسی استاتیک دو قطبی 64 بیتی 3101 Schottky (SRAM) بود. یک سال بعد در سال 1970، اینتل تراشه حافظه 1103 DRAM را معرفی کرد.

در سال 1971، اینتل اولین ریزپردازنده تک تراشه معروف دنیا یعنی Intel 4004 را معرفی کرد.

در سال 1972، اینتل اولین ریزپردازنده 8 بیتی- 8008 را معرفی کرد. در سال 1974، ریزپردازنده 8080 اینتل با ده برابر قدرت 8008 معرفی شد. در سال 1975، ریزپردازنده 8080 در یکی از اولین رایانه‌های خانگی مصرف‌کننده استفاده شد که آن میکروکامپیوتر Altair 8800 بود.

در سال 1976، اینتل 8748 و 8048 را معرفی کرد که اولین نوع میکروکنترلر یعنی “computer on a chip” برای کنترل دستگاه‌های الکترونیکی بهینه شده‌بود. 1983: درآمد برای اولین بار از 1 میلیارد دلار فراتر رفت.

در سال 1980، IBM ریز پردازنده Intel را برای اولین رایانه شخصی انتخاب كرد. در سال 1992 درآمد خالص اینتل، برای اولین بار بیش از 1 میلیارد دلار شد. طی این موفقیت در سال 1993، اولین تراشه نسل پنجم یعنی پنتیوم (Pentium) معرفی شد و در سال 1996 با درآمد بیش از 20 میلیارد دلار به درآمد خالص بیش از 5 میلیارد دلار رسید.

طی موفقیت‌ها و درامدهای خوب، در سال 1997 شرکت اینتل ریزپردازنده Pentium II را معرفی کرد و دو سال بعد در 1999، Pentium III را معرفی کرد. در سال 2000 اولین پردازنده 1 گیگا هرتتی اینتل وارد بازار شد. در سال‌های بعد به پیشرفت خود در تولید پردازنده‌ها ادامه داد.

در سال 2005 استیو جابز، مدیرعامل اپل، اعلام كرد كه شرکت اپل در حال انتقال Macintosh از معماری PowerPC به معماری Intel x86 است. اولین رایانه‌های Mac با CPUهای اینتل در تاریخ 10 ژانویه 2006 اعلام شد و اپل در اوایل آگوست سال 2006 میلادی تمام سری Macهای مصرفی خود را روی پردازنده‌های Intel اجرا کرد.

اینتل در سال‌های بعدی برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها تلاش کرد. همچنین حمل‌ونقل درایوهای اصلی حالت جامد (SSD) با ظرفیت ذخیره‌سازی 160 گیگابایت را در سال 2008 آغاز کرد.

خلاصه تاریخچه شرکت اینتل

شرکت اینتل در حال حاضر:

امروز، اینتل 15000 کارمند در سراسر ایالت در سه سایت بزرگ دارد، سانتا کلارا، سان خوزه و فولسوم و سایت‌های تحقیق و توسعه در ایروین و سن دیگو. سایت سانتا کلارا در زمینه مهندسی، طراحی، تحقیق و توسعه، مهندسی نرم‌افزار و همچنین چندین سازمان شرکتی از جمله فروش و بازاریابی، حقوقی، زنجیره تأمین و منابع انسانی فعالیت دارد.

طبق گفته این شرکت، طی پنج سال گذشته اینتل و بنیاد خیرخواهانه آن، بیش از 80 میلیون دلار کمک هزینه، کمک مالی و هدیه‌ای به مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز غیرانتفاعی کالیفرنیا اعطا کرده‌است. علاوه بر این ، کارمندان حدود 275000 ساعت وقت برای خدمات به جوامع اطراف اختصاص داده‌اند.

نتیجه‌گیری:

همانطور که خلاصه تاریخچه شرکت اینتل را خواندید، اینتل از بهترین‌ها در تولید پردازنده می‌باشد که رقابت سختی با شرکت AMD نیز دارد. در حال حاضر Patrick P. Gelsinger مدیرعامل اینتل می‌باشد. اینتل همچنان با محصولات متنوع و با کیفیت خود در صدر

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader