پیشنهاد نویسندهکسب‌وکار

خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی اپل – غول دنیای تکنولوژی و فناوری

برای اینکه بدانید اپل یک شرکت قدرتمند و سرمایه‌دار می‌باشد؛ کافیست به اطراف خود نگاه کنید، مطمئنا محصولات اپل را در دست افراد زیادی خواهید دید و حتی شاید آن فرد خود شما باشید. شرکت اپل تاریخچه بلندبالایی دارد. مانند همه شرکت‌های دیگر، یک نقطه وجود خواهد داشت که در آن شرکت شروع به کار کرده و سپس مراحل زیادی را طی می‌کند تا به مرحله فعلی برسد. در این پست قصد داریم خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی اپل را باهم مرور کنیم و ببینیم از کجا داستان آن شروع شده و به این قدرت جهانی رسیده‌است.

خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی اپل :

شرکت اپل در سال 1976 توسط استیو جابز و استیو وزنیاک ادغام شد. با این وجود سالها طول کشید تا بنیانگذاران شرکت اپل توانستند آن را به عنوان یک شرکت در ایالات متحده ثبت کنند. شرکت اپل درمکانی که این ایده شگفت انگیز ثبت شد کوپرتینو ، کالیفرنیا بود

محصولات شرکت اپل شامل:

لوازم الکترونیکی مصرفی- Ipad ، iPhone ، iPod
رایانه های شخصی اپل- MacBook
سرورها
نرم‌افزار رایانه‌ای- مکینتاش
توزیع رسانه دیجیتال- iTunes

I-devices اصلی‌ترین کالاهایی هستند که این شرکت در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بیشتر محصولات مصرفی این شرکت به I مربوط می‌شوند؛ مانند ipad ،iPhone و iPod. تمام نسخه‌های جدید این محصولات نیز با همین نام‌ها ارائه می‌شوند که این عمل یک نام تجاری برای کاربران ایجاد کرده‌است.

اپل بدون استیو جابز:

در مرحله رشد، یک شرکت باید با چالش‌های زیادی روبرو شود. یکی از برجسته ترین موارد، مدیریت رشد است. تعداد زیادی از افراد کسب‌وکار می‌توانند دیدگاه‌های مختلفی داشته باشند و این ممکن است در اداره یک شرکت بی‌نظمی ایجاد کند.

در سال 1985، استیو جابز که رئیس شرکت اپل بود، می خواست روی Macintosh کار کند و آن را به عنوان راه‌حلی برای کسب‌وکار ارائه دهد. این در حالی بود که هدف مدیرعامل Sculley تمایل به رایانه‌های نسل 2 اپل بود.

اگرچه در ابتدا، آنها توافق کردند که این شرکت با بخش Macintosh همکاری کند. اما در نهایت، هنگامی که استیو جابز شکست خورد، باعث شد که موقعیت Sculley در شرکت بهتر شود. بنابراین استیو جابز تصمیم گرفت راه خود را از شرکت اپل جدا کند. وقتی جابز شرکت را ترک کرد، شروع به سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های فناوری کرد. بسیاری از این شرکت‌ها از نظر وجود داشتن اهمیت دارند اما هیچ یک از آنها نتوانستند به موفقیت تجاری برسند.

خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی اپل

شرکت اپل در سال‌های 1985 – 1977:

هنگامی که بنیانگذار اصلی یعنی استیو جابز، شرکت اپل را ترک کرد، اسکالی ریاست را به عهده گرفت. در سال بعد از رهبری وی، این شرکت سود سهام خود را اعلام کرد که استاندارد بالایی را نشان می‌داد. تا سال 1989، پنج خرید مختلف توسط شرکت اپل انجام شد و به این ترتیب موفقیت شرکت افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این، محدوده مکینتاش و اپل 2 برای افزایش سود هر دو تحت رهبری Sculley ادامه یافت. با این حال، نسخه‌ها و اضافه کردن ویژگی‌های جدیدتر هم مورد دیگری بود که شرکت اپل می‌بایست در خط مشی تجاری خود قرار می‌داد. به همین دلیل نسخه‌های جدیدی از رایانه موجود، به بخشی از شرکت تبدیل شدند. حتی Mac که کمتر از رایانه‌های اپل 2 کار می‌کرد، به عنوان یک بخش ویژه در این شرکت تاسیس شد.

طبق مجله MacAddict، دوره 1989 تا 1991 اولین دوره طلایی طیف رایانه‌های Macintosh را در نظر می‌گیرد. یک نکته‌ی جالب را به شما بگویم: اینترنت در آن زمان یکی از جدیدترین محصولات بود. اپل از این فرصت استفاده کرد و به یکی از 100 شرکت با پسوند .com تبدیل شد. دامنه موجود apple.com حدود 32 سال قدمت دارد.

سقوط شرکت:

مطالعه تاریخچه اپل نشان می‌دهد که اپل هم مانند اکثر شرکت‌ها در مسیر کسب‌وکار خود سفر بالا و پایینی داشته‌است. به نظر می‌رسد در سال 1996 شهرت بزرگی که این شرکت در طول زمان ایجاد کرده بود، متوقف شد. هیچ کالای جدیدی در بازار وجود نداشت. علاوه بر این، محصولات موجود اپل هم با رقابت بی نظیر سایر شرکت‌های موجود در بازار روبرو بودند. با این حال، دشوار به نظر می‌رسید که رایانه‌های اپل بتوانند موقعیت خود را در صنعت برای طولانی مدت حفظ کنند. اما این پایان کار شرکت نبود! در ادامه به بخش موردعلاقه من میرسیم :))

استخدام مجدد Steve Jobs:

در سال 1977، استیو جابز به عنوان مدیرعامل موقت به شرکت اپل بازگشت. او شروع به تغییر ساختار شرکت کرد و این بازسازی در سطح عظیمی بود و در ایجاد موفقیت که تا به امروز گسترش یافته است، کمک بسزایی کرد.

ایجاد اپل استور، جدیدترین و اخرین نسخه از ابزارهای شخصی، همکاری با مایکروسافت، همه این سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از رهبری استیو جابز بود. او در واقع شرکت را از مرحله پایین خود دوباره به موفقیت برگرداند. تاریخچه اپل بار دیگر تغییر شکل داد. در آگوست 2011، او به دلیل وضعیت سلامتی خود از سمت مدیرعاملی استعفا داد. متاسفانه در ماه اکتبر او در برخورد با سرطان لوزالمعده درگذشت.

شرکت اپل در سال‌‌های 1977 – 2011:
این نسخه از شرکت اپل همان چیزی است که اغلب شما در مورد آن می‌خوانید. از معرفی ساعت‌های اپل و فناوری پیشرفته در گجت‌های شخصی. این دوره از اپل و محصولات آن شکوه واقعی را برای شرکت به ارمغان آورد. نسخه گسترده این دوران همان چیزی است که ما امروز هم شاهد آن هستیم.

هنگامی که تیم کوک در آگوست 2011 کار خود را به عنوان مدیرعامل شرکت اپل به عهده گرفت، بسیاری فکر می‌کردند که آیا او می‌تواند به خوبی استیو جابز باشد؟ وقتی او برای این نقش اعلام شد، همگی تعجب کردند، ظاهراً او یکباره سروکله‌اش پیدا شده بود تا یک شرکت قابل توجه و بزرگ را رهبری کند. آنچه بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که اپل بدون کمک کوک در اوایل سلطنت جابز، هرگز به جایی نمی‌رسید که باشد! از آن زمان تاکنون چیزهای زیادی تغییر کرده‌است. تیم کوک، پیشرفت بزرگی در اپل داشته‌است از جمله نظارت بر راه‌اندازی AirPods و Apple Watch.
رئیس شرکت اپل در حال حاضر، تیم کوک است و طی ده سال گذشته، کوک خطوط تولید جدیدی را برای اپل اضافه کرده و تمرکز این شرکت را به خدمات دیگری مانند Apple Music و Apple TV Plus تغییر داده‌است. شرکت اپل در حال حاضر با ارزش‌ترین شرکت جهان می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

بدون شک یکی از بزرگترین افرادی که موفقیت اپل را می‌توان به او نسبت داد، استیو جابز می‌باشد. او اپل را به یکی از بهترین شرکت‌های IT تبدیل کرد. او بدون شک یکی از با نفوذترین افراد در جهان بود. شرکت اپل نه تنها یک بار، بلکه چندین بار در طول زندگی، صنعت خود را در صنعت کامپیوتر پیشگام کرده‌است. این شرکت معتقد است که باید محدودیت‌های خلاقیت را به منظور تولید محصولات جالب و ارزشمند برای جامعه تحت فشار قرار داد. این موضوع غیرقابل انکار است که اپل تأثیر عمیقی بر فناوری داشته‌است. شرکت اپل سابقه‌ای بسیار طولانی دارد که در این پست ما به خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی اپل پرداختیم تا از حوصله خارج نشود. حتما در پست‌های آینده درباره معرفی سایر کمپانی‌های فناوری صحبت خواهیم کرد.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader