آموزشیپیشنهاد نویسنده

کاربرد اینترنت 5جی چیست؟ نسل پنجم شبکه تلفن همراه

اینترنت 5g چیست؟

مردم در سراسر جهان با دستگاه‌های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. تعداد دستگاه‌های متصل در حال افزایش می‌باشد. به زودی ماشین‌ها در اینترنت اشیا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برای پیشرفت در توسعه جامعه دیجیتال و کارکرد اینترنت اشیا، به یک شبکه بی سیم قدرتمند نیاز داریم که بتواند حجم زیادی از داده‌ها را سریع انتقال دهد، این شبکه بی‌سیم قدرتمند، اینترنت نسل 5جی است که در این پست به تعریف و معرفی و کاربرد اینترنت 5جی می‌پردازیم.

5G چیست؟

5G نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است که تحول قابل توجهی در شبکه‌های 4G LTE امروزی دارد. 5G برای پاسخگویی به رشد بسیار گسترده در داده‌ها و ارتباطات جامعه مدرن امروز، اینترنت اشیا با میلیاردها دستگاه متصل و نوآوری‌های آینده طراحی شده‌است. علاوه بر ارائه اتصالات سریعتر و ظرفیت بیشتر، یک مزیت بسیار مهم 5G زمان پاسخگویی سریع است که به عنوان دامنه تأخیر latency شناخته می‌شود.
دامنه تأخیر زمانی است که دستگاه‌ها از طریق شبکه بی‌سیم به یکدیگر پاسخ می‌دهند. زمان پاسخگویی شبکه‌های 3G به طور معمول 100 میلی ثانیه بود، 4G حدود 30 میلی ثانیه است و 5G دامنه تاخیر کمتری دارد که باعث سرعت در زمان پاسخگویی می‌شود.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه در ایران، هنوز به‌طور کامل گسترش پیدا نکرده‌است و به نقل از وبسایت تابناک در دو شهر تهران و قم، قابل استفاده می‌باشد.

کاربرد اینترنت 5جی

اتومبیل‌های خودران تنها یک نمونه از اهمیت تاخیر کم می‌باشند. وقتی صحبت از رانندگی متصل می‌شود، داده‌ها باید منتقل شوند و در زمان واقعی عکس‌العمل ایجاد کنند؛ زیرا تصمیمات باید در کسری از ثانیه گرفته شوند و فقط به این ترتیب ماشین می‌تواند قبل از برخورد با مانع متوقف شود و یا اقدام به فرار کند.
به زمان یادگیری رانندگی فکر کنید. زمان واکنش انسان بین تشخیص خطر و فشار دادن پدال ترمز یک ثانیه است. یک اتومبیل با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در این مدت حدود 28 متر مسافت طی می‌کند!

یک وسیله نقلیه خودمختار که می‌تواند داده‌ها را با تأخیر یک میلی ثانیه تجزیه و تحلیل کند، 1000 برابر سریعتر از انسان واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند در کمتر از یک سانتی‌متر ترمز بگیرد.
زمان واکنش بین چشم انسان و مغز ما، حدود ده میلی ثانیه است. با دامنه تأخیر یک میلی ثانیه، ارتباط واقعی بین ماشین‌ها و دستگاه‌های متصل برای اولین بار عملی می‌شود.

مثلا واقعیت مجازی با LTE امکان‌پذیر است اما پتانسیل 5G و Edge Computing VR را به سطح جدید و چشمگیرتری می‌رساند. یقین داشته باشید که اینترنت نسل پنجم، تحولی نو ایجاد می‌کند.

کاربرد اینترنت 5جی :

به غیر از واقعیت مجازی، سه مورد از عمده‌ترین کاربردهای 5G را در ادامه بررسی می‌کنیم. با 5G و VR شما می‌توانید به شهر مورد علاقه خود سفر کنید، یک مسابقه فوتبال زنده را با احساس بودن در زمین، تماشا کنید و یا حتی می‌توانید املاک و مستغلات را بازرسی کنید.

1. اینترنت اشیا (IoT) :

ارتباطات گسترده ماشین به ماشین که اینترنت اشیا نیز نامیده می‌شود، شامل اتصال میلیاردها دستگاه بدون دخالت انسان است. این توانایی، انقلابی در فرآیندهای مدرن صنعتی و برنامه‌های کاربردی از جمله کشاورزی، تولید و ارتباطات تجاری را ایجاد کرده‌است.

2. ارتباطات معتبر با تأخیر کم:

مأموریت حیاتی شامل کنترل در زمان واقعی دستگاه‌ها، رباتیک صنعتی، سیستم‌های ارتباطی و ایمنی خودرو به وسیله نقلیه، رانندگی خودکار و شبکه‌های حمل‌ونقل ایمن‌تر می‌باشد. ارتباطات با تأخیر کم، دنیای جدیدی را باز می‌کند که در آن مراقبت‌های پزشکی از راه دور، اقدامات و درمان همه امکان‌پذیر می‌شود.

3. پهنای باند موبایل پیشرفته:

به طور قابل توجهی سرعت داده‌ها را سریع‌تر کرده و ظرفیت بیشتری برای حفظ اتصال جهان فراهم می‌کند. اپلیکیشن‌های جدید شامل دسترسی به اینترنت بی‌سیم ثابت برای خانه‌ها و خدمات پهنای باند پیشرفته هستند که از تلفن‌های 5G جدید، تبلت‌ها، مودم‌های دسترسی بی‌سیم و هات‌اسپات استفاده می‌کنند. اینترنت 5جی برای جوامع، اتصال میلیاردها دستگاه را برای شهرهای هوشمند، مدارس هوشمند، خانه‌های هوشمند، وسایل نقلیه هوشمند و ایمن و خدمات بهداشتی و آموزشی را افزایش می‌دهد و مکانی امن و کارآمد برای زندگی فراهم می‌کند.

کاربرد اینترنت 5جی

5G چه زمانی راه‌اندازی شد و چیزی را فعال می‌کند؟

خدمات اولیه 5G در سال 2019 در بسیاری از کشورها آغاز شد و انتظار می‌رود تا سال 2025 دسترسی گسترده 5G انجام شود. 5G اتصال فوری را به میلیاردها دستگاه، اینترنت اشیا و یک دنیای واقعاً متصل امکان‌پذیر می‌کند. اینترنت نسل پنجم یعنی 5G سرعت، تأخیر کم و اتصال را فراهم می‌کند تا نسل جدیدی از برنامه‌ها، خدمات و فرصت‌های کسب‌وکار را که قبلاً دیده نشده است، فعال کند.

مزایای اصلی دستگاه‌های 5G، سرعت قابل توجهی در دسترسی به داده‌ها، دانلود و پخش streaming محتوا خواهد بود. علاوه بر این، در دستگاه‌های 5G قدرت محاسباتی افزایش یافته و از تأخیر کمتری استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

با توجه به تعریف و کاربرد اینترنت 5جی ، اتصال مبتنی بر 5G در حال تبدیل شدن به یک مولفه مهم در دیجیتالی سازی صنعت است. ارتباط داده‌ها در زمان واقعی (real time) و مبتنی بر سرعت 5G، نقش مهمی را در موارد بسیاری از آینده بازی خواهد داشت. 5G ما را در شهرهای هوشمند فردا، خانه‌های هوشمند و مدارس هوشمند متصل می‌کند و فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که هنوز فکرش را هم نکرده‌ایم.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader