پیشنهاد نویسندهکسب‌وکار

تاریخچه کمپانی مایکروسافت – بیل گیتس و مایکروسافت

محصولات شرکت مایکروسافت

مایکروسافت، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری در طول تاریخ است و طبق گزارش سایت visualcapitalist، مایکروسافت با ارزش برند 327B$ در سال 2020، بعد از کمپانی اپل، دومین شرکت جهان بر اساس ارزش برند می‌باشد. محصولات مایکروسافت، روزانه توسط صدها میلیون نفر مورداستفاده قرار می‌گیرد و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها در سراسر جهان می‌باشد. در این پست نگاهی به تاریخچه کمپانی مایکروسافت می‌اندازیم تا با یکی دیگر از کمپانی‌های تکنولوژی آشنا شوید.

تاریخچه کمپانی مایکروسافت :

شرکتی که در نهایت مایکروسافت شده‌است، اولین بار توسط بیل گیتس و پاول آلن در آلبوکرک، نیومکزیکو، در سال 1975 تاسیس شد. شرکت مایکروسافت یک شرکت فناوری آمریکایی است که در حال حاضر دفتر مرکزی آن در ردموند، واشنگتن قرار دارد و از اختراع ، ساخت و صدور مجوز برای کالاها و خدمات مربوط به محاسبات پشتیبانی می کند. در ادامه خلاصه‌ای از تاریخچه شرکت مایگروسافت را باهم می‌خوانیم.

تاریخچه کمپانی مایکروسافت

قبل از اینکه پاول آلن و بیل گیتس، مایکروسافت را تأسیس کنند؛ آنها در عصری که دسترسی به کامپیوتر به سختی امکان پذیر بود، GEEK بودند. در ژانویه 1975، آلن مقاله‌ای را در مجله Popular Electronics درباره میکرو رایانه Altair 8800 خواند و آن را به گیتس نشان داد. گیتس با MITS، که سازندگان Altair بودند، تماس گرفت و خدمات خود و آلن را برای نوشتن نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی BASIC جدید برای Altair، ارائه داد.

پس از هشت هفته، آلن و گیتس برنامه خود را به MITS نشان دادند كه توافق كرد محصول را با نام Altair BASIC توزیع و به بازار عرضه كند. این معامله باعث شد تا گیتس و آلن شرکت نرم‌افزاری خود را تشکیل دهند. بنابراین، مایکروسافت در 4 آوریل 1975 در آلبوکرک، نیومکزیکو تاسیس شد و بیل گیتس به عنوان اولین مدیرعامل، شروع به کار کرد.

در 29 ژوئیه 1975، گیتس از نام “Micro-Soft” که آلن پیشنهاد کرده بود، استفاده کرد. این نام از دو کلمه “microcomputer” و “software” گرفته شده که MICROSOFT در تاریخ 26 نوامبر 1976 در وزیر امور خارجه نیومکزیکو ثبت شد.

در آگوست 1977، کمتر از یک سال بعد، این شرکت اولین دفتر بین‌المللی خود را افتتاح کرد. شعبه واقع در ژاپن، ASCII Microsoft نام داشت. در سال 1979، این شرکت به Belvvue، واشنگتن نقل مکان کرد و دو سال بعد با نام Microsoft Inc بیل گیتس رئیس شرکت و رئیس هیئت مدیره و آلن معاون اجرایی رئیس شرکت شد.

محصولات مایکروسافت:

به عنوان یک شرکت تازه تاسیس، اولین محصول مایکروسافت، سیستم‌عامل مایکروسافت بود که به صورت عمومی منتشر شد. این سیستم‌عامل، نسخه‌ای از یونیکس به نام Xenix بود که در سال 1980 منتشر شد. بعداً از Xenix به عنوان مبنای اولین پردازنده در مایکروسافت word استفاده شد.

اولین سیستم‌عامل بسیار موفق مایکروسافت MS-DOS بود که در سال 1981 برای IBM نوشته شد. طی یک معامله، گیتس مجوز MS-DOS را به IBM داد اما حقوق این نرم‌افزار را حفظ کرد. در نتیجه، بیل گیتس ثروت زیادی برای مایکروسافت که به یک فروشنده بزرگ نرم‌افزار تبدیل شده بود، بدست آورد.

ماوس مایکروسافت در 2 مه 1983 منتشر شد.

همچنین در سال 1983، موفقیت تاجگذاری مایکروسافت منتشر شد. سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز، دارای یک رابط کاربری جدید گرافیکی و یک محیط چند وظیفه‌ای برای رایانه‌های IBM بود. در سال 1986، این شرکت به سهامی عام تبدیل شد. موفقیت به این معنی بود که گیتس در 31 سالگی میلیاردر شد!

در سال 1989 مایکروسافت آفیس که مجموعه‌ای از برنامه‌های پرکاربرد می‌باشد، منتشر شد. امروزه هنوز از این مجموعه استفاده می‌شود.

در آگوست 1995، مایکروسافت ویندوز 95 را منتشر کرد. این شامل فناوری‌هایی برای اتصال به اینترنت بود؛ مانند پشتیبانی داخلی از شبکه شماره‌گیری، TCP / IP (پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت) و مرورگر وب Internet Explorer 1.0.

در سال 2001، مایکروسافت اولین بازی خود یعنی سیستم Xbox را معرفی کرد. Xbox با رقابت سخت PlayStation سونی روبرو شد و سرانجام، مایکروسافت Xbox اصلی را به نفع نسخه‌های بعدی متوقف کرد. در سال 2005، مایکروسافت کنسول بازی Xbox 360 را منتشر کرد که موفقیت‌آمیز بود.

در سال 2012 ، مایکروسافت با اعلام تبلت‌های Surface که با سخت‌افزار طراحی شده است، اولین تلاش خود را برای ورود به بازار سخت‌افزار رایانه انجام داد. این محصول تقریباً در همه زمینه‌های فناوری اطلاعات و برنامه‌های کسب‌کار، دارای محصولات رقابتی بود.

تاریخچه کمپانی مایکروسافت

 

نتیجه‌گیری:

این شرکت در هر دو بخش کسب‌وکار و مصرف‌کننده جایگاه نخست را حفظ کرده‌است، از جمله سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارهای بهره‌وری و خدمات بازی آنلاین. نقاط قوت مایکروسافت و بیشترین سود آن را باید در بخش تجاری یافت، جایی که با محصولات خود استانداردهای جهانی را تعیین کرد.

خب، امیذواریم که تاریخچه کمپانی مایکروسافت ، برای شما مفید بوده باشد و از داستان‌های این شرکت‌های موفق و پولدار، بهره ببرید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader