آموزشیکسب‌وکار

استراتژی در کسب‌وکار چه نقشی دارد ؟ ۷سوال مهم برای استراتژی کسب‌وکار!

استراتژی چیست؟

استراتزی داشتن در هر اقدامی بسیار مهم می‌باشد. در پست‌های اخیر به بحث مشاوره در کسب‌وکار اشاره کردیم. امروز می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که استراتژی در کسب‌وکار چه نقشی دارد و 7 سوال مهم برای پیدا کردن استراتژی کسب‌وکار رو به شما آموزش می‌دهیم. در ابتدا باید با مفهوم استراتژی و معنی آن آشنا شویم.

استراتژی چیست؟

برای تعریف استراتژی از تعریف‌های دو فرد بسیار نامدار در حوزه کسب‌وکار را استفاده می‌کنیم.

مایکل پورتر Michael Porter استاد دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد و به عبارتی پدر استراتژی مدرن شرکت‌های بزرگ، می‌گوید: استراتژی یعنی اینکه کاری که بقیه انجام میدن رو با منابع کمتر و کاربردی تر انجام بدیم. کارهایی انجام بدیم که هیچکس غیر ما انجام نمیده.

جک ولش Jack welch مدیر برجسته‌ی جنرال الکتریک که یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی آمریکا می‌باشد، میگوید استراتژی یعنی من تصمیم‌های شفاف و دقیقی در مورد نحوه رقابت با دیگران بگیرم.

خب با این تعاریف معنی استراتژی را متوجه شدیم. اما معنی استراتژی در کسب‌وکار چیست؟

استراتژی در کسب‌وکار چه نقشی دارد ؟

استراتژی یعنی با استفاده از منابع موجود که از فرصت‌هایی که در محیط کسب‌وکار وجود دارد، استفاده رقابتی کنیم تا تفاوت کسب‌وکار حود با کسب‌وکارهای دیگر را به مخاطب نشان دهیم.
برای موفقیت در کسب‌وکار باید استراتژی خوبی داشته‌باشید. در ادامه با طرح چند سوال به شما کمک خواهیم کرد تا استراتژی کسب‌وکار خود را پیدا کنید.

استراتژی در کسب‌وکار چه نقشی دارد

7سوال مهم برای پیدا کردن استراتژی کسب‌وکار:

  1. تو چه محیطی باید رقابت کنیم؟
  2. با کیا باید رقابت کنیم؟
  3. چطور کسب‌وکارم میتونه تو بازار رقابت کنه؟
  4. توانایی‌های کسب‌وکارم چیه؟
  5. نقاط ضعف کسب‌وکارم چیه؟
  6. کدوم محصولات و خدمات رو برای شروع کار،ارائه کنم؟
  7. ارزش‌ها و هدف‌های کسب‌کارم چیه؟

شما با تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت کسب‌وکارتون، به استراتژی خوبی دست پیدا می‌کنید.

بیایید نگاهی به یکی از هزاران استراتژی شرکت اپل بیندازیم:

الویت شرکت اپل، مشتری و نیاز او می‌باشد. همه جهات کاری اپل برای برطرف کردن نیاز مشتری است. اپل کاملا به توانایی‌ و ضعف خود واقف است و به خوبی می‌داند که در بازار، رقابت سختی با شرکت سامسونگ دارد.
یکی از رایج‌ترین کارهایی که اپل در بازار رقابتی انجام می‌دهد این است که محصولاتش را رایگان در اختیار اینفلوئنسرهای معروفی مانند کارداشیان‌ها قرار می‌دهد. به این صورت مخاطبان این اینفلوئنسرها به مشتریان اپل تبدیل می‌شوند.
درسته که خیلی از ما امثال کارداشیان‌ها و محبوبیتشان را در دسترس نداریم. اما میتوانیم با معرفی محصولات و خدمات خود و توضیح مزایای آن، مخاطبای زیادی جذب کنیم.

نتیجه‌گیری:

همه ما بارها مشاهده کرده‌ایم که یک سری از کسب‌وکارها با مهارت خوب، بعد مدتی که شروع به کار در بازار می‌کنند، توانایی ارائه و فروش خدمات و محصولات خود را به مشتری ندارند. در نهایت با “شکست” مواجه می‌شوند. نیاز به یک استراتژی برای کسب‌وکار بسیار ضروری است. در راستای تلاش برای رسیدن به هدف، درست فکر کنید و خلاقیت داشته باشید. این لازمه استراتژی کسب‌وکار و رقابت در بازار است.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader