آموزشیپیشنهاد نویسنده

فضای مجازی بر سلامت روان چه تاثیری دارد ؟

تاثیر فضای مجازی بر سلامت روان

ظهور شبکه‌های اجتماعی به معنای ارتباط بیشتر مردم نسبت به گذشته‌ است. اما اعتماد ما به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر سلامت روانی ما تأثیر سو بگذارد. به گزارش عصر ایران، هر کاربر گوشی هوشمند به طور متوسط روزی 50بار گوشی خود را چک می‌کند. در حالی که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فواید خود را داشته باشند، استفاده مداوم از آنها باعث می‌شود که در طولانی مدت احساس نارضایتی و انزوا کنیم. در این پست متوجه خواهیم شد که فضای مجازی بر سلامت روان چه تاثیری دارد تا با آگاهی از آنها در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، محتاط‌ عمل کنیم.

آسیب‌های فضای مجازی :

سیل دائمی عکس‌هایی با فیلتر و افکت‌های مختلف که در اینستاگرام آپلود می‌شوند، باعث شده‌است که عزت نفس بسیاری از افراد کاهش پیدا کند.  در اینجا شش راهی وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی می توانند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید.

فضای مجازی بر سلامت روان چه تاثیری دارد - تاثیرات استفاده از فضای مجازی

1. اعتماد به نفس

همه ما نسبتاً سهمی از نا‌امنی برای خود داریم. بعضی از ما صریحاً درباره آنها صحبت می‌کنیم و برخی دیگر ترجیح می‌دهیم خود را حفظ کنیم.

با این حال، مقایسه خود با دیگران در فضای مجازی که با تعقیب عکس‌های زیبای آنها در اینستاگرام یا به‌روزبودن در مورد وضعیت ارتباطی آنها در فیسبوک، نمی‌تواند احساس اعتماد به نفس شما را کم کند.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کپنهاگ انجام شد نشان داد که بسیاری از مردم از “حسادت فیسبوک” رنج می‌برند، کسانی که از استفاده سایتهای معروف پرهیز می‌کردند، اظهار داشتند که از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

Dr Tim Bono، نویسنده کتاب When Likes Aren’t Enough explained در Healthista می‌گوید: “وقتی ما بر اساس عملکردمان نسبت به دیگران احساس ارزش می‌کنیم، خوشبختی خود را در متغیری قرار می‌دهیم که کاملاً از کنترل ما خارج است.”

آگاهی و دانش می‌تواند بیشتر از میزان زمانی که در پروفایل‌های افراد دیگر می‌گذرانید، به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی خود داشته باشید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

2. ارتباط انسانی

به عنوان یک انسان، برای ما بسیار مهم است که بتوانیم ارتباط شخصی برقرار کنیم و ارتباطات داشته باشیم. با این حال، وقتی ما به صفحه‌های مستطیلی گوشی‌های هوشمند چسبیده‌ایم و با نمای دیجیتال دوستانمان بیشتر از چهره واقعی آنها آشنا می‌شویم، برقراری ارتباط دشوار خواهد بود.

استینا سندرز ، مدل سابق که 107،000 دنبال کننده در اینستاگرام دارد ، توضیح داد که چگونه رسانه های اجتماعی گاهی اوقات احساس می کنند که کنار گذاشته شده اند.

یک مدل سابق اینستاگرام در مصاحبه خود با independent گفت: “من از تجربه خود می‌دانم که می‌توان FOMO را دریافت کرد. وقتی عکس‌های دوست خود را از مهمانی که در آن حضور نداشته‌ام، مشاهده می‌کنم به نوبه خود می‌تواند احساس تنهایی و اضطراب در من ایجاد کند.”

“فومو یک اختلال است که به سندروم ترس از دست دادن و جا ماندن اشاره دارد.”

مطالعه‌ای در مجله American Epidemiology منتشر شد و 5208 نفر را ارزیابی کرد، این مطالعه نشان داد که استفاده منظم از فیسبوک به طور کلی بر سلامتی فرد تأثیر منفی دارد.

3. حافظه

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای نگاهی دوباره به خاطرات و یادآوری چگونگی وقایع گذشته بسیار جالب باشند. همچنین می‌تواند روشی را که در آن چیزهای خاصی از زندگی خود را به یاد می‌آورید، تغییر دهد.

بسیاری از ما مقصر هستیم و وقت زیادی را صرف تلاش برای گرفتن عکسی بی عیب و نقص از یک شگفتی تصویری می‌کنیم، در حالی که تجربه دست اول را با مشاهده آن توسط دو چشم خودمان به دست آورده‌ایم.

Dr Tim Bono گفت: “اگر ما تمام توجه خود را به سمت گرفتن بهترین عکس برای تحسین دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی خود معطوف کنیم، کمتر از جنبه‌های دیگر تجربه در زمان واقعی لذت خواهیم برد”

“صرف وقت زیاد روی تلفن های ما از جنبه های دیگر این تجربه می کاهد و خوشبختی را که می توانیم از آنها بدست آوریم تضعیف می کند.”

4. خواب

داشتن خواب کافی از اهمیت فوق‌العاده مهمی برخوردار است. با این حال، بسیاری از ما قبل از خواب از تلفن‌های خود استفاده می‌کنیم و این کار خوابیدن را دشوار می‌کند.

Dr Tim Bono توضیح داد: “کار کردن با اضطراب یا حسادت از آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، مغز را در حالت آماده‌باش نگه می‌دارد و مانع از به خواب رفتن ما می‌شود. به علاوه، نور دستگاه تلفن همراه که فقط چند اینچ از صورت ما فاصله دارد، می‌تواند ترشح ملاتونین، هورمونی را که به ما کمک می کند احساس خستگی کنیم، سرکوب کند.”

برای خود یک قانون سخت تنظیم کنید که حداقل 40 دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب، به سمت تلفن نروید و ببینید این امر در کیفیت خواب شما چه تفاوتی ایجاد می‌کند.

5. دامنه توجه

فقط مغز ناخودآگاه شما نیست که باید نگران آن باشید، بلکه همچنین تا حدی مغز شما قادر به تمرکز کامل در هنگام بیداری است. اگرچه در نظر گرفتن میزان اطلاعاتی که به لطف رسانه‌های اجتماعی به راحتی در دسترس ما قرار دارد، باورنکردنی است و این یعنی مردم به راحتی حواس پرت می‌شوند.

Dr Tim Bono گفت: “رسانه‌های اجتماعی ابزاری را فراهم کرده‌اند که می‌توانند وسوسه سرگرمی‌های فوری و دسترسی آسان را ایحاد کنند.”

6. سلامت روان

نه تنها ثابت شده‌است که رسانه‌های اجتماعی باعث ناراحتی می‌شوند، بلکه در صورت استفاده بیش از حد یا بدون احتیاط، می‌توانند منجر به ایجاد موارد بهداشت روان مانند اضطراب یا افسردگی شوند. استفاده از فضای مجازی بر سلامت روان تاثیرات زیادی دارد.

بن جیکوبز، یک دی‌جی که بیش از 5000 فالوور در توییتر دارد، در ژانویه 2016 تصمیم گرفت با وقفه از سکوی متوقف شود و این شکست را واقعاً مفید ارزیابی کرد.

وی گفت: “در توییتر هر از گاهی احساس اضطراب می‌کردم زیرا آهسته آهسته به ذهنم خطور می‌کرد و احساسات هزاران غریبه‌ای را که دنبال می‌کردم باعث نگرانی من میشد، در حالی که آنها لزوما نمی‌دانستند من کیستم. از زمان وقفه در توییتر، من وقت واضح‌تری برای اختصاص دادن به چیزهای دیگر مانند بیدار شدن با عرق سرد در ساعت 3 صبح و خواندن کتاب را داشتم.”

فضای مجازی بر سلامت روان چه تاثیری دارد - تاثیرات استفاده از فضای مجازی

نتیجه‌گیری:

در این پست متوجه شدیم فضای مجازی بر سلامت روان چه تاثیری دارد ، حالا می‌تواینم از آگاهی به دست آمده استفاده کنیم؛  اگرچه شما لزوماً مجبور نیستید که برای همیشه از فضای مجازی دست بکشید، اما اگر احساس می‌کنید این کار شما را ناامید می‌کند، سعی کنید از تغییرات جزئی شروع کنید و زمانی در روزمره خود را در نظر بگیرید و سعی کنید بدون استفاده از فضای مجازی سر کنید. همین تغییر جزئی می‌تواند خیلی به شما کمک کند.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader