آموزشیخدمات ماهاست و سرور

انواع سیستم‌های کنترل ورژن چیست و چه کاربردی دارد؟

ورژن کنترل چیست؟

امروز با یک پست آموزشی دیگر در خدمت شما هستیم. البته این پست، بیشتر مخصوص برنامه‌نویسان و مدیران سیستم می‌باشد. در این پست انواع سیستم‌های کنترل ورژن و یکی از بهترین ابزارهای version control را به شما معرفی می‌کنیم. به سوالات احتمالی که در ذهنتان است نیز پاسخ خواهیم داد که اصلا ورژن کنترل چیست و چه کاربردی دارد.

ورژن کنترل چیست؟

اگر برنامه‌نویس هستید، حتما اسم سرویس کنترل نسخه به گوشتان خورده‌است. ورژن کنترل یا همان کنترل نسخه به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد، بی دغدغه اشتباه کند! بله کاملا درست است. ورژن کنترل سیستم Version Control System، که به صورت مخفف VCS شناخته می‌شود؛ سرویسی است که به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر روی پروژه‌های نرم‌افزاری مشارکت کنند. همچنین می‌توانند به آرشیوی از کدهای قبلی خود، دسترسی داشته باشند. با این کار می‌توانند هرموقع که بخواهند کدهای قبلی خود را مشاهده کرده و میتوجه اشتباهات خود شوند.. این‌ها فقط برخی از کاربردهای سیستم کنترل نسخه است. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع سیستم‌های کنترل ورژن چیست؟

سیستم کنترل ورژن دو نوع است که در توضیح آنها، پرکاربردترین ابزارهای کنترل ورژن را نیز به شما معرفی میکنیم.

  1. سیستم کنترل ورژن متمرکز: این سیستم که به آن centralized (متمرکز) گفته می‌شود، تمامی داده‌ها و اطلاعات باید بر روی سرور مرکزی ذخیره شوند. یکی از ابرارهای معروفی که به شیوه متمرکز عمل می‌کند، Subversion (ساب ورژن) است. سیستم کنترل ورژن متمرکز به صورت کلاینت/سرور کار می‌کند. یعنی شما به عنوان برنامه‌نویس باید حتما به سرور مرکزی وصل باشید تا بتوانید درخواستی ارسال کنید و پاسخ بگیرید.
  2. سیستم کنترل ورژن توزیع‌شده: به این سیستم distributed (توزیع‌شده) گفته می‌شود. در این نوع سیستم‌های کنترل ورژن مانند Git، تمامی اطلاعات در دسترس توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را ارسال کنند و پاسخ بگیرند و هر تغییراتی را در پروژه‌ها ایجاد کنند؛ حتی اگر به سرور مرکزی وصل نباشند! در این ابزار کنترل ورژن، برنامه‌نویس می‌تواند پس از انجام تغییرات، هر زمان که به سرور اصلی وصل شد، عملیات همگام‌سازی را انجام دهد.

همانطور که در توضیحات مطالعه کردید، سرویس کنترل نسخه گیت بسیار منعطف تر است و آزادی بیشتری به فرد می‌دهد. حالا به کاربردهای گیت می‌پردازیم.

انواع سیستم‌های کنترل ورژن

کاربردهای Git(گیت):

  • گیت از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید به صورت آفلاین کار کنید. همچنین آرشیو تمام کدهای قبلی شما در دسترس خواهد بود.
  • اتفاقی که در برنامه‌نوسی زیاد می‌افتد، اشتباه کردن است. این کاملا طبیعی است که مرتکب اشتباه شوید اما جای نگرانی نیست. در گیت شما می‌توانید به آخرین نسخه ادیت شده توسط خودتان دسترسی داشته باشید.
  • سرویس کنترل نسخه گیت از لحاظ ایمنی به شدت قوی است و به توسعه‌دهندگان، اطمینان می‌دهد که خرابی در سیستم اتفاق نمی‌افتد چرا که همیشه یک بکاپ از آخرین نسخه وجود دارد.
  • وقتی در بخش‌های مختلف یک پروژه تغییراتی ایجاد می‌کنید. طبیعتا برای سایر افراد خیلی سخت خواهد بود تا بدانند تغییرات شما در کدام بخش بوده تا در جریان قرار بگیرند. گیت این امکان را فراهم آورده تا هر کاری که روی پروژه انجام می‌دهید، سایر افراد نیز مطلع شوند.
  • فرض کنید که بر روی بخشی از کد، در حال کار هستید. مسلما تا زمانی که تغییرات خود را به پایان نرساندید، نباید سایر توسعه‌دهندگان تحت تاثیر تغییرات شما قرار بگیرند. در اینجا گیت با برنچ‌های کاربردی، چنین مشکلاتی را حل می‌کند.
نتیجه‌گیری:

سیستم کنترل نسخه علاوه بر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای مشاغل دیگری مانند طراحان هم مناسب است تا از پروژه‌های خود نگهداری کنند. سرویس کنترل ورژن گیت از بهترین‌هاست، شرکت‌های بزرگی مثل توییتر و فیسبوک از این سیستم استفاده می‌کنند. برای حرفه‌ای و مطمئن بودن در کار، به شما توصیه می‌کنیم که حتما در پروژه‌های خود از آن بهره ببرید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader