آموزشیپیشنهاد نویسنده

انواع ورژن‌های اندروید – تاریخچه اندروید بخش دوم

آخرین نسخه اندروید

در پست قبل نسخه‌های اندروید را تا اندروید 4.1 بررسی کردیم و به برخی از تفاوت نسخه‌های اندروید پرداختیم. در این پست سیر تکاملی اندروید و انواع ورژن‌های اندروید را به پایان می‌رسانیم و ویژگی‌های اندروید 11 را (که به شخصه برای من بسیار جذاب است) بررسی می‌کنیم. پس بدون معطلی به ادامه‌ی پست قبل می‌پردازیم.

انواع ورژن‌های اندروید :

 

نسخه اندروید 4.4: KitKat

در تاریخ 3 سپتامبر 2013، گوگل اندروید 4.4 را اعلام کرد. این نسخه شامل چندین ویژگی جدید بود. برای نمایش ساعت، دیگر آن ساعت پررنگ را نشان نمی‌داد، قابلیت چاپ بی‌سیم، WebViews بر اساس موتور Chromium، سنسور، ویژگی ضبط صفحه نمایش داخلی، سازگاری بهتر برنامه، برنامه دوربین باعث بارگذاری عکس‌های Google+ به جای گالری می‌شد.

نسخه اندروید 5.0: Lollipop

این نسخه رسما در 12 نوامبر 2014 معرفی شد. Lollipop چندین ویژگی مانند طراحی مجدد رابط کاربری، پشتیبانی از پردازنده‌های 64 بیتی، پشتیبانی از پیش نمایش‌های چاپ، پروژه ولتا برای بهبود عمر باتری، چندین حساب کاربری، ورودی صوتی و خروجی از طریق دستگاه‌های USB، پیوستن به شبکه‌های Wi-Fi، پشتیبانی از چندین سیم‌کارت، محافظت از دستگاه، تماس صوتی با کیفیت بالا، پشتیبانی از تماس Wi-Fi بومی.

نسخه اندروید 6.0: Marshmallow

در 5 اکتبر 2015، اندروید “Marshmallow” را برای همه دستگاه‌های اندروید راه‌اندازی کرد. این ورژن شامل ویژگی‌های مختلف مانند حالت Standby، معرفی حالت Doze برای صرفه جویی در دوام باتری، پشتیبانی از اثر انگشت، درخواست مجوز برای زمان اجرا، پشتیبانی از USB-C، پشتیبانی از شکلک Unicode 7.0 و 8.0 است.

انواع ورژن‌های اندروید

نسخه اندروید 7.0: Nougat

در 22 آگوست 2016، پیش نمایش نهایی این نسخه ساخته شد و با این ویژگی‌ها منتشر شد: رمزگذاری مبتنی بر فایل، بزرگنمایی صفحه، پشتیبانی از چند پنجره، حالت جدید Data Saver، کامپایلر JIT نصب برنامه را 75 درصد سریع‌تر کرد، پشتیبانی تصویر در تصویر، پشتیبانی از API‌های مدیر، پشتیبانی از آیکون‌های دایره‌ای، ارسال مستقیم GIF از صفحه کلید پیش فرض، هشدارهای مصرف باتری.

نسخه اندروید 8.0: Oreo

در تاریخ 21 آگوست 2017 ، نسخه نهایی آن با چندین ویژگی منتشر شد: پشتیبانی از تصویر در تصویر، تنظیمات بازسازی شده، آیکون‌های تصویب کننده، کانال‌های اعلان، نقاط اعلان، زمان راه‌اندازی سریعتر، Google Play Protect، پشتیبانی چاپی یکپارچه، شبکه عصبی API، حافظه مشترک API ،Android Oreo Go Edition، موضوعات نور روشن و تاریک، AutoComplete Framework و پشتیبانی از (Emoji Unicode 10.0 (5.0.

نسخه اندروید 9.0: Pie

اندروید 9.0 نهمین نسخه اصلی سیستم‌عامل اندروید بود که در 6 آگوست 2018 به طور رسمی منتشر شد. این نسخه ویژگی های زیر را دارد: ساعت به سمت چپ نوار اعلان منتقل شده است، دکمه “عکس صفحه” اضافه شده، درصد باتری همیشه در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. باتری تطبیقی​​، داشبورد دیجیتال (نظارت بر میزان استفاده از صفحه نمایش)، برش‌های برنامه، حرکات بصری، روشنایی تطبیقی ​​و موارد دیگر.

نسخه اندروید 10: Android Q

اندروید 10 با نام “Android Q” توسعه یافته است. نسخه پایدار اندروید 10 در تاریخ 3 سپتامبر 2019 منتشر شد. این نسخه شامل ویژگی‌هایی مانند مجوزهای جدید برای دسترسی به مکان در پس زمینه، صفحه تنظیم شناور، پشتیبانی از یک کدک ویدیویی AV1، پشتیبانی از احراز هویت بیومتریک و امنیت Wi-Fi WPA3 و موارد اضافه‌ی دیگر مانند زیرنویس زنده، پاسخ هوشمند، حالت تاریک، حرکت اشاره، حالت کانونی، پیوند خانوادگی و وصله‌های امنیتی و بروزرسانی‌های مداوم در حال انجام.

اندروید 11

سیستم‌عامل اندروید 11، یازدهمین نسخه بزرگ اندروید است. این نسخه‌ی سیستم عامل موبایل اندروید، در 8 سپتامبر 2020 منتشر شد. سیستم نامگذاری الفبایی اندروید، از آندروید 10 متوقف شد. بنابراین ، این نسخه “Android 11” نام دارد. اما ویژگی‌های جذاب اندروید 11:

در مکالمات می‌توانید همه‌ی پیام‌های خود را در یک مکان قرار دهید. قابلیت دسترسی افزایش یافته و برنامه‌های ادراک به ما کمک می‌کنند تا با استفاده از دستور صوتی، تلفن خود را کنترل کنیم.
در بخش کنترل دستگاه، Android 11 به ما امکان می‌دهد که همه‌ی دستگاه های متصل (IOT) خود را از یک نقطه کنترل کنیم. در رکورد یا ضبط محتوا، اندروید 11 دارای ویژگی ضبط از صفحه‌ می‌باشد که فعالیت صفحه نمایش فعلی تلفن ما را ضبط می‌کند. با ابزار پیش بینی، عادت‌ها و الگوهای کار ما را پیش‌بینی می‌کند و بر این اساس پیشنهاد می‌دهد.
در بخش حریم خصوصی و امنیت، Android 11 مستقیماً از Google Play امنیت و رفع حریم خصوصی را به تلفن هوشمند ما می‌‌دهد. در بخش رسانه هم ما می‌توانیم از دستگاه‌های دیگر متصل به تلفن خود، موسیقی پخش کنیم.

نتیجه‌گیری:

خب، بخش دوم تاریخچه اندروید هم به پایان رسید و انواع ورژن‌های اندروید را بررسی کردیم. امیدوارم از گشت‌وگذار کوچک ما در تاریخ اندروید لذت برده باشید. امروز، اندروید به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های تلفن‌های هوشمند در جهان تبدیل شده است؛ از بین تمام کاربران تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان، 88 درصد از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. احتمالا موبایل شما هم اندروید باشد!

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader