آموزشیپیشنهاد نویسنده

تفاوت نسخه‌های اندروید – سیر تکاملی ورژن‌های اندروید- بخش اول

نسخه اندروید یعنی چه؟

در دنیای مدرن و هوشمند امروز، همه‌ی مردم یک موبایل هوشمند در دست دارند و بسیاری از کارهای روزمره خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی انجام می‌دهند. این دستگاه‌های موبایل سیستم‌عامل‌های مختلفی دارند که اندروید و ios جز محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های جهان می‌باشد. این سیستم‌عامل‌ها از زمان شروع تا به الان، ورژن‌های مختلفی از سیستم‌عامل خود را منتشر می‌کنند که در هر نسخه، تغییراتی انجام شده و ویژگی‌هایی به آن اضافه می‌شود. در این پست و پست آینده به سیر تکاملی ورژن‌های اندروید تا به امروز می‌پردازیم و برخی از تفاوت نسخه‌های اندروید را با یکدیگر، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نسخه اندروید یعنی چه؟

از نسخه‌های Android برای توصیف به‌روزرسانی‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌شود. جالب است بدانید که نامگذاری نسخه‌های اندروید الهام گرفته از دسرها می‌باشد. در ادامه به معرفی و تفاوت انواع ورژن‌های اندروید می‌پردازیم.

تفاوت نسخه‌های اندروید :

 

تفاوت نسخه‌های اندروید

نسخه اندروید 1.0 G1

به نظر می‌رسد هیچ کد رمزی به نسخه 1.0 سیستم عامل Android اختصاص داده نشده است. اندروید رسما نسخه اندروید 1.0 خود را در سپتامبر 2008 منتشر کرد. این نسخه اولیه سیستم عامل اندروید بود. این برنامه از مرورگر وب برای نشان دادن صفحات وب HTML ،XHTML، دوربین، دسترسی به سرور ایمیل وب پشتیبانی می‌کرد. این نسخه شامل تقویم ،Google Maps ،Google Sync، جستجوی گوگل، Google Talk، پیام‌رسانی فوری، Media Player، اعلان‌ها در نوار وضعیت، تصویر زمینه، پخش‌کننده ویدیوی YouTube، ساعت زنگ‌دار، ماشین حساب، شماره‌گیر، تصاویر(گالری)، Wi -Fi و پشتیبانی از بلوتوث بود.

نسخه اندروید 1.5: Cupcake

در تاریخ 27 آوریل 2009، اندروید با نام (Cupcake) به نسخه 1.5 رسید. دارای هسته لینوکس 2.6.27 بود. این نسخه از صفحه کلید مجازی شخص ثالث، ضبط و پخش فیلم در MPEG-4، ویژگی کپی و جایگذاری، ترجمه صفحه متحرک، گزینه چرخش خودکار، امکان بارگذاری فیلم در YouTube، بارگذاری عکس در Picasa، بررسی تاریخچه استفاده از تلفن پشتیبانی می‌کرد.

نسخه اندروید 1.6: Donut

در 15 سپتامبر 2009، اندروید 1.6 با نام Donut منتشر شد. این نسخه شامل بسیاری از ویژگی‌های جدید مانند جستجوی ورود صوتی و نوشتاری، تاریخچه نشانک، مخاطبین، وب، “گفتن” یک رشته متن، دسترسی سریعتر به دوربین، کاربر می‌توانست چندین عکس را برای حذف انتخاب کند، پشتیبانی از موتور تبدیل متن به گفتار، وضوح صفحه WVGA.

نسخه اندروید 2.0: Eclair

در تاریخ 26 اکتبر 2009، اندروید 2.0 منتشر شد که نام آن Eclair بود. بر اساس هسته لینوکس 2.6.29 و شامل چندین ویژگی جدید مانند همگام‌سازی حساب گسترش یافته، پشتیبانی ایمیل Microsoft Exchange، بلوتوث 2.1، امکان ضربه زدن روی عکس مخاطب و انتخاب تماس، پیام کوتاه، امکان جستجو در تمام پیامک‌های ذخیره شده، پیام‌های MMS، حذف قدیمی‌ترین پیام‌ها به صورت خودکار در صورتی که تعریف شده باشد که تعداد پیام‌ها به محدودیت رسیده است، Minor API و رفع اشکالات.

نسخه اندروید 2.2: Froyo

در تاریخ 20 مه 2010، اندروید 2.2 (Froyo) بر اساس هسته لینوکس 2.6.32 منتشر شد. این نسخه شامل چندین ویژگی به عنوان سرعت، حافظه، بهینه‌سازی عملکرد بود. تلفیق JIT، ادغام V8 کروم، موتور جاوا اسکریپت در برنامه مرورگر، پشتیبانی از Android Cloud to Device Messaging service، پشتیبانی از Adobe Flash، به‌روزرسانی‌های امنیتی و بهبود عملکرد بود.

نسخه اندروید 2.3: Gingerbread

در 6 دسامبر 2010 ، Android 2.3 بر اساس هسته لینوکس 2.6.35 منتشر شد. این نسخه شامل تغییرات زیر بود: پشتیبانی از اندازه و وضوح صفحه نمایش بسیار بزرگ، طراحی به روز شده رابط کاربر با افزایش سادگی و سرعت، افزایش قابلیت کپی/ چسباندن، انتخاب کلمه با فشار دادن، پشتیبانی از ارتباطات نزدیک میدان (NFC)، مجازی‌سازی هدفون، مدیر بارگیری جدید.

نسخه اندروید 3.0: Honeycomb

در 22 فوریه 2011، Android 3.0 مبتنی بر هسته 2.6.36 لینوکس راه‌اندازی شد. این شامل ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری “هولوگرافیک” برای تبلت، نوار سیستم اضافه شده، ضربه زدن به نوار پایینی گوشی برای مشاهده‌ی برنامه‌های در حال اجرا، طراحی مجدد صفحه کلید با تایپ سریع، دسترسی سریع به قرار گرفتن در معرض دوربین، شتاب سخت‌افزاری، پشتیبانی از پردازنده چند هسته‌ای، اصلاحات UI، اتصال لوازم جانبی USB، پشتیبانی از Joystick and gamepad، قفل Wi-Fi با عملکرد بالا، پشتیبانی سخت‌افزاری بهبود یافته، Google Books، مشکلات اتصال داده ثابت هنگام خارج شدن از حالت هواپیما.

نسخه اندروید 4.0: Ice Cream Sandwich

در 19 اکتبر 2011، Android 4.0.1 راه‌اندازی شد که مبتنی بر هسته لینوکس 3.0.1 بود. این آخرین نسخه پشتیبانی رسمی Adobe System Flash player بود. این ورژن ویژگی‌های جدید متعددی را به شما معرفی می‌کرد: اصلاحات در رابط “Holo” با خانواده جدید قلم Roboto، جداسازی ابزارک‌ها در یک برگه جدید، ضبط یکپارچه عکس، اصلاح خطای صفحه کلید، بهبود عملکرد کپی و چسباندن، ویرایشگر عکس داخلی، رفع اشکالات جزئی، بهبود گرافیک، غلط املایی و عملکرد بهتر دوربین.

نسخه اندروید 4.1: Jelly Bean

در تاریخ 27 ژوئن 2012، شرکت گوگل اندروید 4.1 (Jelly Bean) را در کنفرانس Google I / O اعلام کرد. این برنامه براساس هسته لینوکس 3.0.31 ساخته شده بود و به ویژگی‌های زیر بروزرسانی شد: رابط کاربری راحت‌تر، افزایش قابلیت دسترسی، اعلان قابل ارتقا، اشکال ثابت در مینی تبلت Nexus 7، حرکات یک انگشتی برای نگه‌داشتن و رها کردن اعلان‌ها، بهبود صفحه قفل، چندین حساب کاربری (فقط در تبلت)، اپلیکیشن جدید ساعت، پشتیبانی کم از بلوتوث، میزان تماس ورودی، پشتیبانی از وضوح 4K، پشتیبانی از شکلک، رفع اشکال برای Nexus 7 LTE.

خب، تا به اینجای کار با بخشی از سیر تکاملی ورژن‌های اندروید و تفاوت نسخه‌های اندروید آشنا شدید. در پست بعدی به ادامه‌ی این داستان و بررسی تفاوت هر ورژن اندروید می‌پردازیم و در مورد ویژگی‌های جذاب اندروید 11 که در حال حاضر وجود دارد مفصل صحبت خواهیم کرد. پس حتما همراه ما باشید.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader