آموزشیپیشنهاد نویسنده

چگونه رزومه کاری بنویسیم ؟ نکات مهم در رزومه نوشتن

رزومه چیست؟

در واقع رزومه اولین دیدی است که یک کارفرما نسبت به شما و مهارت‌هایتان پیدا می‌کند. با یک رزومه حرفه‌ای می‌توانید به کار ایده‌آلی که همیشه مدنظرتان بوده است، دست یابید. نوشتن یک رزومه کاری برای استخدام بسیار مهم می‌باشد، به همین دلیل در این پست می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه رزومه کاری بنویسیم و چه نکاتی را رعایت کنیم. اول بیایید بررسی کنیم که رزومه چیست.

رزومه چیست؟

رزومه شما باید به طور واضح، مختصر و استراتژیک مدارک شما را ارائه دهد تا یک استخدام کننده یا کارفرما علاقه‌مند به دیدار با شما باشد. یک رزومه باید مهارت‌ها، تحصیلات، تجربه کاری و ارزش‌های شما را انتقال دهد. رزومه برای توصیف آن است که به کارفرما نشان دهید چه کارهایی از شما ساخته است. فرصت‌های شغلی می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای پیش بیاید. رزومه در واقع کلید موفقیت در جستجوی کار است. یک رزومه باید برای هر شغل خاصی که برای آن درخواست می دهید اصلاح و ویرایش ‌شود و در ضمن، فقط باید یک یا دو صفحه باشد.
به رزومه خود اینگونه فکر کنید: این یک تبلیغ است و شما محصول هستید. هدف شما این است که مدیران استخدام را بخرید تا کالاهایی را که می فروشید از شما بخرند که به معنای مصاحبه با شماست. برای رسیدن به هدف مصاحبه، شما باید رزومه را به عنوان ابزار بازاریابی خود ببینید.

اگر می خواهید برای شغل رویایی خود مصاحبه کنید باید یک رزومه کاری حرفه‌ای داشته باشید که به آن تکیه کنید؛ رزومه‌ای که از همان ابتدا توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند. در ادامه به نکاتی در مورد افزایش مهارت نوشتن برای رزومه می‌پردازیم.

چگونه رزومه کاری بنویسیم

چگونه رزومه کاری بنویسیم ؟

 

1. پیش دستی کنید.

منظور این می‌باشد که تمام اطلاعات تماس خود را درج کنید تا کارفرمایان بتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند. نام کامل، آدرس، شهر، کدپستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. اگر نمایه LinkedIn یا وب‌سایت شخصی نیز دارید، پیوندها را وارد کنید.

امروزi بسیاری از استخدام کنندگان انتظار دارند که یک پاراگراف کوتاه را مشاهده کنند که بیشتر شبیه یک نمایه از شماست. دو یا سه جمله مهم به عنوان ارائه آسانسوری خود در نظر بگیرید. آنها باید به سرعت تجربه و آموزش شما را دریابند. مهارت‌های مربوط به خود را برای نقشی که دنبال آن هستید، برجسته کنید. مدارک خود را در رزومه بیشتر گسترش دهید.

2. تأثیر خود را نشان دهید.

قسمت عمده رزومه شما باید تجربه کاری شما باشد. مشاغل گذشته خود را به ترتیب زمانی، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین، لیست کرده و برای توصیف وظایف و دستاوردهای خود، رویکردی مبتنی بر نتایج را در پیش بگیرید. این بدان معنی است که اطلاعات معناداری درباره سود شما از یک پروژه یا شرکت وجود دارد.

برای نشان دادن چگونگی سرآمد بودن در موقعیت، مثالهای خاصی بزنید و نتایج کمی را اضافه کنید. به عنوان مثال نگویید که “نظارت بر مدیریت پروژه” درعوض یک شرح مختصر و مشخص از پروژه به همراه نقش خود را بگویید مثلا “مدیر پروژه برای یک تیم شش نفره”. اعداد مشخصی را برای نشان دادن تأثیر خود استفاده کنید. به عنوان مثال درصد رشد درآمد فروش یا راه‌حل‌های ارائه شده توسط تیم خود یا سایر نتایج پروژه را گزارش دهید. هدف این است که نشان دهید شما در آنجا تفاوت ایجاد کرده‌اید.

3. مهارت‌های نرم را در خود بگنجانید.

به یاد داشته باشید که مهارت‌های بین فردی برای موفقیت شغلی شما بسیار مهم است. نوشتن و ارتباط کلامی موثر، تفکر انتقادی، مدیریت زمان، خلاقیت و توانایی حل مسئله امروزه بسیار ارزشمند هستند و جز امتیازهای شما خواهد بود. پس مهم است که آنها را به رزومه خود اضافه کنید. اما چطور می‌توان این ویژگی‌ها را به جای لیست کردن، بسیار ساده نشان داد؟!

تقریبا همه ما یک نمایه LinkedIn داریم. از تعداد معدودی از همکاران سابق یا سایر افراد در شبکه حرفه‌ای خود بخواهید که توصیه‌هایی شامل برخی موارد از خلاقیت، ویژگی‌های رهبری، کار تیمی و سایر ویژگی‌های مثبت شما بنویسند.

چگونه رزومه کاری بنویسیم

4. مهارت‌های فنی خود را برجسته کنید.

مهارت‌های نرم‌افزاری و دانش فنی خود را به اشتراک بگذارید. به عنوان نمونه، از داوطلبان شغلی برای دستیار اداری یا شغل‌های مشابه انتظار می‌رود که تجربه Microsoft Office را داشته باشند. افراد هوشمند سطح مهارت خود را با هر یک از برنامه‌های مجموعه آفیس و مدارک مربوط به آن، لیست می‌کنند.

بسیاری از مشاغل به مهارت‌های فنی پیشرفته‌تری نیاز دارند. کار با نرم‌افزارهای مربوط به کار و مدارک آن، جز تجربه‌های حرفه‌ای شما می‌شود که باید آنها را در رزومه ذکر کنید.

5. بی نظیر باشید.

استعدادهایی را که مربوط به موقعیت یا شرکت می‌باشند، برجسته کنید. به عنوان مثال اگر کارفرما فعالیت بین‌المللی داشته باشد، تسلط شما بر زبان خارجه یک امتیاز مهم برای به دست آوردن مصاحبه خواهد بود یا نقش شما به عنوان یک سازمان‌دهنده برای یک گروه مرتبط با حرفه شما، می‌تواند مهارت‌های رهبری شما را نشان دهد. پس از ویژگی‌ها و تجربیات منحصر به فرد خود استفاده کنید تا خود را در دید آنها مهم و برجسته کنید. بسیاری از مدیران علاقه دارند که تصویر کاملی از کارمندان خود بدست آورند، بنابراین از ذکر برخی علایق بیرونی خود نترسید.

6. کلمات کلیدی را وارد کنید.

بسیاری از شرکت‌ها رزومه و نامه‌های اصلی را برای کلمات کلیدی مورد استفاده در آگهی‌های استخدام خود، اسکن می‌کنند.شما باید رزومه خود را برای هر شرح شغلی که ارسال می‌کنید، تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر کارفرمایی به دنبال متقاضی با تجربه در “حفظ تقویم مدیران” است؛ شما از همان عبارت کلیدی در رزومه خود استفاده کنید.

7. تصحیح کنید.

کارفرمایی که از طریق رزومه کاری، شما را انتخاب کرده است، دلیل زیادی برای حذف شما ندارد. پس رزومه خود را با دقت تصحیح کنید. علاوه بر املای درست، رزومه خود را یکبار با صدای بلند و یکبار به آرامی بخوانید تا بتوانید روی هر کلمه تمرکز کنید و اشتباهات نگارشی آن را متوجه شوید. در آخر، از یک دوست بخواهید که کار شما را دوباره بررسی کند. یک اشتباه تایپی ساده می‌تواند شانس شما برای گرفتن مصاحبه از بین ببرد.

نتیجه‌گیری:

یک رزومه شگفت‌انگیز را در نظر بگیرید، در نتیجه‌ی آن کارفرمایان می‌خواهند افراد تأثیرگذار را استخدام کنند. ما در این پست یاد گرفتیم که چگونه رزومه کاری بنویسیم تا یک کارفرما را برای استخدام خود هیجان‌زده کنیم. بنابراین سعی کنید یک رزومه متناسب با نکات ذکر شده بنویسید و مطمئن باشید که به زودی باید خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنید.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader