آموزشیبرنامه‌نویسی

فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار میکند؟

تعریف بلاکچین

احتمالا نام فناوری بلاکچین را در کنار ارز دیجیتال بیت‌کوین شنیده‌اید. Blockchain یک فناوری پیچیده به نظر می‌رسد و قطعاً هم همینطور است اما مفهوم اصلی آن واقعاً ساده می‌باشد. در این پست به سوال فناوری بلاکچین چیست ، پاسخ می‌دهم و سعی می‌کنم که تعریفی ساده از این تکنولوژی را برای شما تشریح کنم.

تعریف بلاکچین:

برای اینکه بتوانید بلاکچین را درک کنید در ابتدا باید بدانید که یک پایگاه داده در واقع چیست. بلاکچین نوع خاصی از پایگاه داده است.

پایگاه داده، مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی روی سیستم رایانه‌ای ذخیره می‌شود. اطلاعات یا داده‌ها در پایگاه داده‌ به طور معمول در قالب جدول ساخته می‌شوند تا امکان جستجو و فیلتر کردن اطلاعات خاص را فراهم کنند. یک پایگاه داده به گونه‌ای طراحی شده‌است که به طور قابل‌توجهی اطلاعات بیشتری را در خود جای بدهد و به راحتی توسط هر تعداد کاربر به طور همزمان قابل دسترسی، فیلتر و دستکاری می‌باشد.

پایگاه داده‌های بزرگ با قرار دادن داده‌ها در سرورهایی که از رایانه‌های قدرتمند ساخته شده‌اند، به این مهم دست می‌یابند. این سرورها گاهی می‌توانند با استفاده از صدها یا هزاران کامپیوتر ساخته شوند تا از قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره‌سازی لازم برای دسترسی همزمان کاربران زیادی به پایگاه داده برخوردار باشند. پایگاه داده ممکن است برای هر تعداد از افراد، قابل دسترسی باشد اما اغلب متعلق به یک تجارت است و توسط شخصی منصوب اداره می‌شود که کنترل کاملی را بر نحوه کار و داده‌های موجود در آن دارد.

فناوری بلاکچین چیست

 

فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار میکند؟

بلاکچین نوع خاصی از پایگاه داده می‌باشد و تفاوت آن با یک پایگاه داده معمولی، در نحوه ذخیره اطلاعات است. بلاکچین‌ها، داده‌ها را در بلوکی ذخیره می‌کنند که سپس به هم متصل می‌شوند. با ورود اطلاعات جدید، آنها وارد یک بلوک جدید می‌شوند. هنگامی که بلوک با داده‌ها پر شود، آن را به بلوک قبلی زنجیر می‌زند که باعث می‌شود داده‌ها به ترتیب زمانی با هم زنجیر شوند.
انواع مختلفی از اطلاعات را می‌توان در زنجیره بلوکی ذخیره کرد اما بیشترین استفاده تاکنون به عنوان دفتر معاملات بوده‌است. در مورد بیت کوین، از بلاکچین به صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود به طوری می‌باشد که هیچ شخص یا گروه واحدی بر آن کنترل ندارد، بلکه همه کاربران به طور جمعی کنترل خود را حفظ می‌کنند.
بلاکچین‌های غیرمتمرکز، غیرقابل تغییر نیز هستند. به این معنی که داده‌های وارد شده غیرقابل برگشت هستند. برای بیت کوین، این بدان معناست که معاملات به طور دائمی ثبت می‌شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.

یک تفاوت اساسی بین پایگاه داده معمولی و بلاکچین، نحوه ساختار داده‌ها می‌باشد. یک پایگاه داده، اطلاعات خود را در جداول ساختار می‌دهد؛ در حالی که یک زنجیره بلوک از بلاکچین، داده‌های خود را به صورت قطعه‌ای(بلوک) که با هم زنجیر شده‌اند، ساختار می‌دهد. این باعث می‌شود که همه بلاکچین‌ها یک پایگاه داده باشند اما همه پایگاه داده‌ها زنجیره بلوک نیستند. این سیستم همچنین ذاتاً یک جدول زمانی برگشت ناپذیر از داده‌ها را هنگام پیاده‌سازی در ماهیت غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. هر بلوک در زنجیره زمانی که به زنجیره اضافه می‌شود، یک زمان دقیقی به خود اختصاص می‌دهد که به آن timestamp گفته می‌شود.

فناوری بلاکچین چیست

آیا بلاکچین امن است؟

فناوری بلاکچین موارد امنیتی و اعتماد را از چند طریق پاسخ می‌دهد. اول، بلوک‌های جدید همیشه به صورت خطی و زمانی ذخیره می‌شوند. یعنی همیشه به “انتهای” بلاکچین اضافه می‌شوند. اگر نگاهی به بلاکچین بیت کوین بیندازید، می بینید که هر بلوک موقعیتی روی زنجیره دارد.

بعد از اینکه بلوکی به انتهای زنجیره بلوک اضافه شد، بازگشت و تغییر در محتوای بلوک بسیار دشوار است مگر اینکه اکثریت برای انجام این کار به توافق برسند. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود است، همراه با هش بلوک قبل از آن و همچنین زمان دقیقی که بالاتر به آن اشاره کردم، کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می‌شود که اطلاعات دیجیتالی را به رشته‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌کند. اگر آن اطلاعات به هر روشی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می‌کند و این دلیل مهم برای امنیت بلاکچین می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

در حال حاضر، طیف گسترده‌ای از پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین وجود دارد که با اجرای بلاکچین به جامعه کمک می‌کند. ثبت معاملات در بیت کوین، یک مثال خوب استفاده از بلاکچین است تا متوجه شویم که فناوری بلاکچین چیست . درباره رمزارز و بیت کوین هم در پست‌های آینده بیشتر صحبت می‌کنم تا با نحوه کار تکنولوژی بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader