آموزشیهاست و سرور

سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد؟ 4 مزایای سرور ابری

منظور از سرور ابری چیست؟

سرورهای ابری، انقلابی در صنعت IT ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های زیادی برای بهره‌مندی از این فناوری تغییر دهنده بازی، از نصب سنتی و متمرکز سرور و زیرساخت دور شده اند. اگر تا به حال به دنبال میزبانی وبسایت یا برنامه‌ای بوده‌اید، بدون شک با اصطلاح سرور ابری روبرو شده‌اید. علی رغم محبوبیت این اصطلاح در دنیای آی‌تی، خیلی از افراد نمی‌دانند که سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم که این پست را به موضوع سرور ابری اختصاص دهم تا با تعریف سرور ابری آشنا شوید. اگر نمی‌انید که هاست و سرور چیست؛ حتما پست فرق بین هاست و سرور را مطالعه کنید.

منظور از سرور ابری چیست؟

سرور ابری به جای نگه‌داشتن تمام داده‌های خود بر روی یک ماشین واحد، داده‌ها را در تعدادی از ماشین‌ها و سرورهای مختلف در مکان‌های مختلفی که همه به هم متصل هستند، پخش می‌کند. شما داده‌های خود را از طریق “ماشین مجازی” مدیریت می‌کنید که به تمام سرورهای مختلف “ابر” دسترسی پیدا می‌کند. سرور میزبان فقط در یک محیط مجازی وجود دارد که به همین دلیل “ابر” نامیده می‌شود.

این واقعیت که میزبانی ابری از قدرت محاسباتی هر تعداد ماشین استفاده می‌کند به این معنی می‌باشد که پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به سرور فیزیکی دارد و به شما امکان دسترسی به خدماتی که توسط ماشین‌ها ارائه می‌شود را می‌دهد.

سرور ابری چیست

سرور ابری چیست؟

سرور ابری، زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمندی است که ذخیره‌سازی برای پردازش برنامه و اطلاعات را انجام می‌دهد. سرورهای ابری با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی، برای تقسیم یک سرور فیزیکی، چندین سرور مجازی را ایجاد می‌کنند.

سرور ابری یک منبع سرور متمرکز و متشکل است که از طریق شبکه‌ای میزبانی شده و تحویل داده می‌شود و در صورت تقاضای چندین کاربر به آن دسترسی پیدا می‌کند. سرورهای ابری می‌توانند همه عملکردهای یک سرور فیزیکی را انجام دهند که قدرت پردازش، ذخیره سازی و برنامه‌ها را تحویل می‌دهند.

سرورهای ابری می‌توانند در هر جای دنیا واقع شده باشند و خدمات را از راه دور و در بستر رایانش ابری ارائه دهند. این در حالی است که سخت‌افزار سرور اختصاصی معمولاً برای استفاده انحصاری توسط یک سازمان در محل نصب می‌شود.

مزایای سرور ابری چیست؟

به طور کلی سرور ابری به کاربر تجاری ثبات و امنیت می‌بخشد زیرا هرگونه مشکل نرم‌افزاری از محیط شما جدا است. سایر سرورهای ابری بر سرور ابری شما تأثیر نخواهند گذاشت و سرور ابری شما نیز بر سایر سرورهای ابری تاثیری نمی‌گذارد. اگر کاربر دیگری بر سرور ابری خود، بار اضافی ایجاد کند، بر خلاف سرورهای فیزیکی، هیچ تأثیری روی سرور ابری شما نخواهد داشت.
سرورهای ابری پایدار، سریع و ایمن هستند. آنها از مشکلات سخت‌افزاری که در سرورهای فیزیکی مشاهده می‌شود، اجتناب می‌کنند و احتمالاً پایدارترین گزینه برای مشاغلی هستند که می‌خواهند با بودجه کمی سیستم IT خود را نگه‌دارند.
سرورهای ابری خدمات سریعتری نسبت به هزینه شما فراهم می‌کنند. در ادامه به 4 مورد از مزایای اصلی سرور ابری می‌پردازیم:

  1. مقرون به صرفه بودن: استفاده از سرورهای ابری که توسط ارائه‌دهندگان شخص ثالث(third party) مدیریت می‌شوند، برای یک شرکت بسیار به صرفه و ارزانتر از خرید و نگهداری زیرساخت‌های خودشان می‌باشد. شرکت‌ها هنگام تقسیم منابع سرور با دیگران، از مقیاس اقتصادی بهره‌مند می‌شوند و فقط هزینه منابعی را که استفاده می‌کنند، پرداخت خواهند کرد.
  2. راحتی: منابع ابری عمومی اغلب می‌توانند در عرض چند دقیقه تأمین شوند و به راحتی از طریق یک کنترل پنل یا API مدیریت شوند. وقتی تیم‌های IT دیگر نیازی به نگهداری زیرساخت‌های پیچیده در محل نداشته باشند، منابع آنها برای کارهای دیگر آزاد می‌شود.
  3. مقیاس پذیری: با تغییر محاسبات و ذخیره داده‌ها، سرورهای ابری می‌توانند به سرعت پاسخ دهند و با افزایش یا کاهش مقیاس، تقاضا را برآورده کنند.
  4. قابلیت اطمینان: سرورهای Cloud می‌توانند عملکردی مشابه به سرورهای اختصاصی را ارائه دهند. از آنجا که ابر در چندین سرور و در یک محیط مشترک اجرا می‌شود، می‌تواند در صورت بروز مشکل و از کار افتادن یک قطعه، همچنان به کار خود ادامه دهد.

سرور ابری چیست

مزایای استفاده از سرورهای ابری، بسیار بیشتر از موارد منفی می‌باشد. اما لازم به ذکر است که برای برخی از سازمان‌ها، سرورهای ابری پاسخگوی تمام نیازهای آنها نمی‌باشد.

مثلا یکی از چالش‌هایی که با آنها در هنگام استفاده از سرور ابری روبه‌رو هستید این است که کنترل کمتری دارید، زیرا شرکتی که از ابر عمومی استفاده می‌کند زیرساخت‌های داخلی خود را مدیریت نمی‌کند. اگر ابر عمومی به دلیل تقاضای غیرمنتظره سایر مشتریان، دچار قطعی شود یا سرعت آن کاهش یابد، باید منتظر بمانند تا ارائه دهنده سرویس، مشکل را برطرف کند. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند ترکیبی از زیرساخت‌های ابری و داخلی را به کار گیرند.

نتیجه‌گیری:

میزبانی وب، امری مهم می‌باشد و باید در انتخاب آن دقت داشته باشید تا از ابتدا در مسیر درستی قرار بگیرید. کسب‌وکارها باید برای حفاظت از اطلاعات ارزش زیادی قائل شوند و محیط رایانش ابری که سرور ابری در آن قرار دارد، بسیار امن می‌باشد. با توجه به تعاریف و مزایای و معایب هر کدام از سرویس‌های میزبانی که در پست‌های اخیر نیز به آنها پرداخته‌ایم، باید نیاز پروژه خود را بسنجید و بعد انتخاب کنید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader