آموزشیخدمات ما

هوش تجاری به زبان ساده – اهمیت هوش تجاری در کسب‌وکار

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری در کسب‌وکار شما اهمیت زیادی دارد. اگر مدیریت یک سازمان یا شرکت را به عهده دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم از هوش تجاری استفاده کنید. در واقع هوش تجاری با ابزارهای هوشمندانه‌ای که دارد با استفاده از داده‌ها آمار و گزارشاتی در اختیار شما می‌گذارد. این علم با استفاده از آمار و گزارشات به دست آورده، به شما می‌گوید که کسب‌وکارتان در گذشته و حال به چه صورت است. در این پست هوش تجاری به زبان ساده را برای شما تشریح می‌کنیم و با چند مثال، مفهوم هوش تجاری را درک خواهید کرد.

 

هوش تجاری به زبان ساده :

به چند تعریف از هوش تجاری می‌پردازیم:

هوش تجاری با هدف تبدیل داده‌های خام به اطلاعات، فعالیت می‌کند. این فعالیت‌ها مجموعه‌ای از داده‌کاوی، پردازش تحلیلی آنلاین و تحقیق و گزارش است. شرکت‌ها و سازمان‌ها از این علم به منظور ایجاد ساختار قوی‌تر، بهبود عملکردها و تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کنند.

BI (هوش تجاری) مجموعه‌ای از فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام را به اطلاعات معنی‌دار تبدیل می‌کند و اقدامات سودآور کسب‌وکار را هدایت می‌کند. این مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و خدمات برای تبدیل داده‌ها به هوش و دانش عملی می‌باشد.

هوش تجاری به زبان ساده

BI تأثیر مستقیمی بر تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان دارد. BI تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت را با استفاده از داده‌های تاریخی و نه مفروضات و احساس، پشتیبانی می‌کند.

ابزارهای BI تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند و گزارش‌ها، خلاصه‌ها، داشبورد، نقشه‌ها و نمودارها را ایجاد می‌کنند تا اطلاعات دقیق در مورد ماهیت تجارت را در اختیار کاربران قرار دهند.

هوش تجاری (BI) از نرم‌افزار و خدمات استفاده می‌کند تا داده‌ها را به بینش عملی تبدیل کند و یک سازمان را از تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی آگاه می‌کند. ابزارهای BI به مجموعه داده‌ها دسترسی پیدا کرده و تجزیه و تحلیل می‌کنند و یافته‌های تحلیلی را در گزارش‌ها، خلاصه‌ها، داشبوردها، نمودارها و نقشه‌ها ارائه می‌دهند تا اطلاعات دقیق در مورد وضعیت تجارت را به کاربران بگویند.

اصطلاح هوش تجاری اغلب به طیف وسیعی از ابزارها اشاره دارد که دسترسی سریع و هضم آسان به بینش در مورد وضعیت فعلی سازمان را بر اساس داده‌های موجود فراهم می‌کند.

اهمیت هوش تجاری در کسب‌وکار :

هوش تجاری در تجارت و کسب‌و کار ضرورت دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است. به چند مورد از این موارد می‌پردازیم:

  1. تهیه سریع گزارشات: شما به عنوان مدیریت یک شرکت و یا سازمان باید داده‌های کسب‌وکار خود را زیرنظر بگیرید. به همین علت نیاز به گزارشات روزانه دارید. با استفاده از هوش تجاری از تمام بخش‌های موردنظر خود می‌توانید گزارشات موردنیاز را دریافت کنید.
  2. شناسایی مشکلات: هوش تجاری با استفاده از ابزارهای زیادی که دارد مشکلات، نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار شما را شناسایی می‌کند.
  3. افزایش سرعت تصمیم‌گیری: هوش تجاری با تهیه‌ی سریع گزارشات باعث سرعت‌عمل مدیران و افزایش سرعت تصمیم‌گیری آن‌ها می‌شود.
  4. تحلیل و پیش‌بینی وضعیت آینده بازار: با تحلیل وضعیت کنونی بازار، می‌تواند وضعیت آینده بازار را پیش‌بینی کرده و در بسیاری از موارد باعث سود سازمان شود.

هوش تجاری به زبان ساده

هوش تجاری چگونه عمل می‌کند؟

هوش تجاری برای اینکه بتواند مفید واقع شود؛ در ابتدا نیازمندی و اهداف پروژه شما باید کاملا مشخص شود. در گام بعدی باید یک پایگاه داده‌ی مطمئن داشته باشید. داده‌ها باید یک فرمت خاصی داشته‎‌باشند. به همین دلیل اگر در قسمت پایگاه‌داده ضعف داشته باشید؛ باید داده‌های شما به آن فرمت خاص دربیاید تا هوش تجاری وارد عمل شود. در نهایت داده‌های شما آماده‌ی تجزیه و تحلیل شده و گزارشی کامل از کسب‌وکار خود خواهیدداشت. این گزارشات باعث بهبود عملکرد مدیران و تصمیم‌گیری آن‌ها می‌شود.

مثال‌های هوش نجاری:

مثال 1:

یک مالک هتل از برنامه‌های تحلیلی BI برای جمع‌آوری اطلاعات آماری در مورد متوسط ​​سکونت و نرخ اتاق استفاده می‌کند. و این موضوع امکان پیدا شدن درآمد کل حاصل از هر اتاق را فراهم می‌آورد.

همچنین برای تعیین موقعیت رقابتی آن در بازارهای مختلف آماری از سهم بازار و داده‌های نظرسنجی مشتری از هر هتل را جمع‌آوری می‌کند.

با تجزیه و تحلیل این روند در طولانی مدت، به مدیریت در ارائه تخفیف برای اجاره اتاق کمک می‌شود.

مثال 2:

یک بانک به مدیران شعب امکان دسترسی به برنامه‌های BI را می‌دهد. این به مدیر شعبه در تعیین سودآورترین مشتری کمک می‌کند تا با آگاهی روی آن مشتری کار کنند.

استفاده از ابزارهای BI کارمندان فناوری اطلاعات را از وظیفه تولید گزارش‌های تحلیلی برای گروه‌ها آزاد می‌کند. همچنین به پرسنل بخش، امکان دسترسی به یک منبع داده غنی‌تر را می‌دهد.

هوش تجاری به زبان ساده

نتیجه‌گیری:

جهان امروز رو به پیشرفت است و هرچقدر که کسب‌وکار خود را به تکنولوژی جدید مجهز کنید؛ موفق خواهید بود. علم هوش تجاری بسیار به شما کمک خواهدکرد و باعث پیشرفت شما می‌شود.

در پایان این مقاله باید ذکر کنم که حتما در تجارت و کسب‌وکار خود علاوه بر استفاده از هوش تجاری حتما به فکر داشتن وب‌سایت و اپلبکیشن نیز باشید. در این باره بهتون پیشنهاد میکنم مقاله چرا وب‌سایت داشته باشیم را مطالعه کنید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader