آموزشیبرنامه‌نویسیپیشنهاد نویسنده

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت – رنگبندی در طراحی وبسایت

روانشناسی رنگ چیست؟

رنگ‌ها تاثیر زیادی در جذب افراد دارند. 85٪ مصرف‌کنندگان در نظرسنجی‌ها اظهار دارند که رنگ، تأثیر اصلی را در خرید دارد. در بحث طراحی وب‌سایت نیز رنگ‌ها، اثرگذاری زیادی دارند. موارد بسیاری باعث می‌شود که یک وب‌سایت خوب به نظر برسد. وب‌سایت می‌تواند شما را با تصاویر خیره کننده جذب کند یا چشم شما را با فونت‌ها درگیر کند. اما رنگبندی و ترکیب رنگ، به وبسایت روح می‌بخشد. یک طراح باید تعریف درستی از نماد هر رنگ داشته باشد، چرا که درآوردن یک پالت رنگی و طیف رنگ جذاب، نیاز به اطلاعاتی درباره روانشناسی رنگ‌ها دارد. در این پست قصد داریم به موضوع روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت بپردازیم و حس هر رنگ را درک کنیم.

رنگ، نقشی اساسی در زیبا جلوه دادن یک وبسایت دارد. با این وجود، آنچه در وبسایت‌ها استفاده می‌شود، بیش از چیزی است که به چشم می‎خورد.
ممکن است بسیاری از ما متوجه این موضوع نباشیم، اما رنگهایی که در وبسایت هرکسی به کار رفته است، به منظور ایجاد واکنشها، احساسات و نگرشهای خاص افرادی است که از آنها بازدید می‌کنند. این چیزی است که روانشناسی رنگ به ما می‌گوید.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ زیرمجموعه روانشناسی رفتاری است که نحوه تأثیر رنگها بر رفتار انسان را بررسی می‌کند. این تمرکز بر احساسات، نگرش‌ها و ارزش‌های مرتبط با رنگ‌ها است. بیایید برخی از این رنگها و رفتارهای انسانی را که با آنها مرتبط است بررسی کنیم.

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت :

قدرت رنگها را نمی‌توان دست کم گرفت. مردم نسبت به رنگها یک واکنش طبیعی و غریزی دارند. وقتی صحبت از طراحی وب می‌شود، از رنگها به طور تصادفی استفاده نمی‌شود. طراحان وب با آگاهی از تأثیرات احساسی که رنگها بر مردم می‌گذارند، برای وبسایت طیف رنگی انتخاب می‌کنند.
بسیاری از مطالعات نشان داده است که چگونه رنگها با ایجاد هیجان یا آرامش، مناطق مختلف مغز را تحریک می‌کنند. با این حساب، وبسایت شما می‌تواند با جلب توجه کاربران و تحریک احساسات خاص آنها، به راحتی بر روی کاربران آنلاین و نرخ تبدیل آنها به مشتری تأثیر بگذارد.

قرمز:
قرمز به عنوان رنگی تصور می‌شود که احساس فوریت ایجاد می‌کند و در واقع منطقی است. قرمز توجه را به خود جلب می‌کند و می‌تواند قلب مردم را به هم بزند، به ویژه هنگامی که در مواد بازاریابی استفاده می‌شود که فقط برای مدت زمان محدود تخفیف‌های هنگفتی را فریاد می‌زند.
رنگ قرمز به بازاریابان و مشاغلی که به طور منظم فروش انجام می‌دهند؛ پیشنهادات وسوسه انگیزی ارائه می‌دهد. در واقع، هیچ رنگی بهتر از قرمز برای ایجاد احساس فوریت نیست.
البته، رنگ قرمز نیز با اشتیاق همراه است ، بنابراین تقریباً طیف وسیعی از احساسات را در بر می‌گیرد؛ از عشق گرفته تا حسادت و خطر!

آبی:
رنگ آبی اغلب با آرامش همراه است. در حقیقت، اعتقاد بر این است که رنگ آبی روی کاهش ضربان قلب و فشار خون تأثیر دارد.
در مورد تچارت و کسب‌وکار، رنگ آبی معمولاً توسط روانشناسی رنگی برای ثبات، اعتماد، امنیت، هوش و اطمینان است.
بسیاری از سازمان‌ها، از جمله فیسبوک و توییتر از رنگ آبی استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند کیفیت یا ویژگی‌های فوق را به جهان ارائه دهند.

زرد:
زرد، یک رنگ محبوب برای وبسایت هایی است که می‌خواهند حس سرگرمی، نشاط و خوش‌بینی را ایجاد کنند. رنگ زرد همه این کارها را به آسانی انجام می‌دهد. از این گذشته، زرد رنگ آفتاب را نشان می‌دهد. حتی ادعاهایی وجود دارد که دیدن رنگ زرد باعث می‌شود کمی احساس جوانی کنید.
رنگ زرد با وجود تشویق، در صورت استفاده بیش از حد ممکن است کمی طاقت فرسا باشد. بنابراین می‌تواند برای رنگ تماس و راه ارتباطی در طراحی وبسایت از آن استفاده کنید.

نارنجی:
رنگی که حس سرگرمی را به شما القا می‌کند، نارنجی است ، این رنگی است که اگر قرمز و زرد را مخلوط کنید به دست می‌آید. از آنجا که رنگ قرمز در آن وجود دارد، نارنجی نیز می‌تواند در هنگام ایجاد احساس فوریت به خصوص در دکمه های call to action برای شما مفید باشد.

سبز:
مرتبط با سلامتی و طبیعت است و باعث ایجاد آرامش و صلح می‌شود. رنگ سبز نماد باروری و باعث کاهش افسردگی شده و تعادلی در احساسات ایجاد می‌کند. رنگ سبز برای علم، جهانگردی، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست و پایداری مناسب است و هماهنگی را تقویت می‌کند.

بنفش:
رنگ سلطنت و عظمت، نمادی از تجمل و تجملی همراه با موفقیت است. رنگ بنفش با خرد و احترام و تحریک مناطق مغز، برای محصولات زیبایی (به ویژه ضد پیری)، طالع‌بینی، ماساژ، یوگا، شفابخشی، معنویت باعث ایجاد خلاقیت می‌شود. از رنگ بنفش می‌توانید در طراحی وبسایت مربوط به دختران نوجوان و برندهای زنانه استفاده کنید.

خاکستری:
رنگ خاکستری بی‌طرفی را ترویج می‌کند. برای انتخاب در یک وبسایت سنتی یا حرفه ای، کالاهای لوکس یا ایجاد یک اثر متعادل کننده و آرام بخش، بسیار مناسب است.

سفید:
پاکیزگی، فضیلت، سادگی همراه با فضیلت، خلوص و بی‌گناهی را ترویج می‌کند. در فرهنگ‌های غربی، سفید بهترین رنگ برای برجسته کردن رنگهای دیگر در صفحه مرتبط با پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان است که این امر برای وبسایت‌های مرتبط با صنعت مراقبت‌های بهداشتی عالی است.

سیاه:
سیاه، باعث ایجاد قدرت و جنب‌وجوش شده و احساسات فوری ایجاد می‌کند. رنگ سیاه هنگامی که با قلم سفید ترکیب شود به یک طرح مینیمالیستی تبدیل می‌شود و می‌تواند برای کالاهای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم آرایشی بسیار مناسب باشد.

نتیجه‌گیری:

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت ، یکی از عوامل مهم در دیزاین و طراحی وب است که باعث جذب کاربران زیادی می‌شود. حالا که احساس و مفهوم رنگ‌ها را یاد گرفتید، به وبسایت برندهای مهم مراجعه کنید و با دید بهتری به ترکیب رنگ آنها نگاه کنید تا معنی رنگها را دریابید و در کلام آخر، قدرت رنگها را جدی بگیرید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader