آموزشیبرنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی چیست و چه کاربری دارد ؟ هدف از یادگیری برنامه‌نویسی

تعریف برنامه‌نویسی چیست؟

همه ما در مورد محبوبیت زیاد برنامه‌نویسی شنیده‌ایم و اینکه حلال مشکلات است. از آنجایی که موقعیت شغلی خیلی خوبی در ایران و خارج از ایران دارد، این روزها بسیاری از افراد به سمت یادگیری مهارت برنامه‌نویسی می‌روند. حتی بسیاری ار دانشجویان به دلیل موقعیت شغلی و درامد برنامه‌نویسی، وارد رشته‌های علوم کامپیوتر می‌شوند. آرزوی هر برنامه‌نویسی کار در شرکت‌های رویایی فناوری مثل گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، اپل و … است. در این پست به مبحث برنامه‌نویسی چیست و چه کاربری دارد ، می‌پردازیم.

تعریف برنامه‌نویسی چیست؟

کامپیوترها برای انجام یک کار خاص نیاز به دستور دارند. در واقع هر ماشینی برای اجرای دستورات نیاز دارد تا به زبان خود ماشین به آن دستور داده شود. زبان تعامل بین انسان و رایانه، برنامه‌نویسی است.

اولین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شده، کدهای پیچیده ماشین بودند که به صورت دستی وارد ماشین‌های محاسبات اولیه می‌شدند. همانطور که در حال حاضر می‌بینید، برنامه‌نویسی به سرعت از کدهای ماشین به کدهای قابل خواندن توسط انسان توسعه یافته است.

اگر در مثالی ساده‌تر و قابل درک‌تر برایتان توضیح دهیم، در واقع همانطور که ما انسان‌ها می‌توانیم چند زبان (فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، ماندارین، فرانسوی و …) را یاد بگیریم و بفهمیم. در مورد رایانه‌ها نیز چنین است. رایانه‌ها دستورالعمل‌هایی را که به شکل خاصی بنام زبان برنامه‌نویسی نوشته شده‌ باشد را می‌فهمند.

هدف از یادگیری برنامه‌نویسی ایجاد برنامه‌ای است که رفتار دلخواه خاصی ایجاد کند(شخصی سازی). روند نوشتن کد منبع، به تخصص در موضوعات مختلفی بستگی دارد.

برنامه‌نویسی چیست و چه کاربری دارد

برنامه‌نویسی چیست و چه کاربری دارد ؟

انجام وظایف توسط ماشین می‌توانند ساده باشد یا کارهای پیچیده که ممکن است شامل دنباله‌ای از دستورالعمل‌های متعدد باشد. مثلا:

محاسبه سود با توجه به اصل پول، نرخ و زمان.
محاسبه میانگین بازده سهام طی 5 سال گذشته.

این دو وظیفه، نیاز به محاسبات پیچیده‌ای دارد. اینجا برنامه نویسی نیازش حس می‌شود. به طور خلاصه، برنامه نویسی راهی است که به کامپیوترها می‌گوید یک کار خاص را انجام دهند.

حتما از خودتان می‌پرسید که چرا برای جمع کردن اعداد به کامپیوتر نیاز داریم؟ یا حتی برای محاسبه سود ساده؟ حتی یک کودک 8 ساله نیز به راحتی می‌تواند چنین کارهایی را انجام دهد. پس برنامه‌نویسی برای چیست و برای چه استفاده می‌شود؟ رایانه‌ها چه مزایایی دارند؟

خب، رایانه‌ها مزایای بسیاری دارند، در اینجا 3 مزیت مهم را بیان می‌کنیم:

  1. رایانه ها سریع هستند. رایانه‌ها به طرز شگفت‌انگیزی سریع هستند. اگر بدانید چگونه از قدرت برنامه‌نویسی به درستی استفاده کنید، می‌توانید با آن معجزه کنید. برای یک کامپیوتر معمولی در حال حاضر ، جمع 2 عدد که می‌توانند هر کدام عددی میلیاردی باشند، به سختی یک نانو ثانیه طول می‌کشد. بله نانو ثانیه! این یعنی در 1 ثانیه، کامپیوتر می‌تواند حدود یک میلیارد دستور را انجام دهد. به نظر شما هر انسانی توانایی چنین محاسباتی را دارد؟ یک انسان معمولی حتی نمی‌تواند 10 بار در ثانیه  محاسبه کند. بنابراین، کامپیوترها سرعت بالایی را ارائه می‌دهند.
  2. رایانه ها ارزان هستند. فرض کنید که تحلیلگر بورس بودید و مجبور بودید اطلاعات 1000 سهام را کنترل کنید تا بتوانید به سرعت معامله کنید. تصور کنید که  چه دردسری خواهید داشت اگر بخواهید دستی آن را انجام دهید! گزینه دیگری که دارید این است که افراد دیگری استخدام کنید تا بتوانید سهام بیشتری را به طور موازی نظارت کنید. این یعنی که هزینه شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، همچنین زمان زیادی صرف این کار می‌شود. ناگفته نماند اگر برخی از کارمندان شما در این روند مرتکب خطای محاسبه شوند، با مشکل روبرو خواهید شد. حتی ممکن است در نهایت ضرر کنید! این موقعیت را با موقعیتی که می‌توانید از رایانه استفاده کنید، در نظر بگیرید! رایانه‌ها می‌توانند حجم عظیمی از اطلاعات را به سرعت و با اطمینان پردازش کنند. هزینه 1000 سهام در مقابل خرید کامپیوترها در قرن بیست و یکم چیزی نیست.
  3. رایانه‌ها می توانند 24×7 کار کنند. رایانه‌ها می‌توانند بدون خستگی 24 ساعت در 7 روز هفته کار کنند. بنابراین، اگر وظیفه‌ای دارید که بزرگ است، بدون نگرانی می‌توانید با برنامه‌ریزی آن را با رایانه انجام دهید.

انواع زبان‌های برنامه نویسی :

برنامه‌نویسی چیست و چه کاربری دارد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رایانه‌ها دستورالعمل‌هایی را که به صورت خاصی به صورت زبان برنامه‌نویسی نوشته شده باشند را می‌فهمند. یک زبان برنامه‌نویسی راهی برای بیان کاری برای یک برنامه‌نویس فراهم می‌کند تا بتواند توسط کامپیوتر درک و اجرا شود. برخی از زبان‌های معروف و مهم برنامه‌نویسی عبارت‌اند از: پایتون ، C ، C ++ ، جاوا و php و… .

اگر مبتدی هستید و سردرگم؛ می‌توانید پست یادگیری زبان برنامه‌نویسی برای مبتدیان را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری:

برنامه‌نویسی رایانه در طول سال‌ها توسعه یافته است. از زبانهای اولیه و کد ماشین پیچیده به زبانی قابل خواندن برای انسان تبدیل شده است که امروزه فناوری‌های مورد علاقه ما را پشتیبانی می‌کند. با یادگیری و گذراندن دوره‌های آموزشی زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانید به یک برنامه‌نویس تبدیل شوید. در مورد برخی از ویژگی‌های موردنیاز و مهم یک برنامه‌نویس را در می‌توانید در این پست بخوانید که خیلی مفصل توضیح داده‌ایم.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader