آموزشیخدمات ماکسب‌وکار

ویژگی‌های اصلی مشاور کسب‌وکار خوب چیست؟

مشاور توسعه کسب‌وکار کیست؟

اهمیت مشاوره در زندگی ما همیشه حس می‌شود. در خیلی از موقعیت‌های زندگی از دوستان باتجربه خود مشورت می‌گیریم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. در یکی از پست‌ها درباره‌ی اهمیت مشاوره کسب‌وکار صحبت کردیم و به برخی از ویژگی‌های یک مشاور کسب‌وکار پرداخیم. در این پست قصد داریم که ویژگی‌های اصلی مشاور کسب‌وکار خوب را مورد بررسی قرار دهیم و مفصل توضیح دهیم.

مشاوران کسب‌وکار بدون داشتن دانش و سال‌ها تجربه موفق نمی‌شوند. با این حال، برخی از آن‌ها در موفقیت بیشتر افراد، موفق هستند. این موفقیت به دلیل سابقه کار آن‌ها نیست، بلکه به دلیل ویژگی‌های آن‌ها می‌باشد. ویژگی‌های خاصی وجود دارد که یک مشاور کسب‌وکار موفق را از یک مشاور معمولی متمایز می‌کند. اگر به طور طبیعی این ویژگی‌ها را در اختیار ندارید، می‌توانید با آموزش و تلاش آگاهانه آن‌ها را بدست آورید. با ما همرا باشید تا این ویژگی‌ها را بررسی کنیم.

مشاور توسعه کسب‌وکار کیست؟

مشاوران کسب‌وکار به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا از چالش ها عبور کرده و درآمد خود را افزایش دهند و رشد کنند. اطمینان از اینکه مشاوران کسب‌وکار تجربه و موفقیت قبلی در شرکت‌هایی مانند شرکت شما داشته باشند، بسیار مهم است و نشان دهنده تجربه فرد در زمینه مشابه است.
مشاوران کسب‌وکار ممکن است براساس پروژه یا ساعت کار دریافت کنند.
مشاوران کسب‌وکار برای کمک به سازمان‌ها در بهبود عملکرد و کارایی، مشاوره مدیریتی ارائه می‌دهند. این متخصصان ضمن تجزیه و تحلیل مشاغل و ایجاد راه‌حل، به شرکت‌ها در راه رسیدن به اهدافشان کمک بسزایی می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی مشاور کسب‌وکار خوب :

 

ویژگی‌های اصلی مشاور کسب‌وکار خوب

1. صداقت

صداقت در مشاوره کسب‌وکار، فراتر از این اصل است که “دروغ نگویید” و  بسیار مشاهده شده است که مشاوران کسب‌وکار درمورد آنچه که می‌بینند با مشتریان خود صحبت نمی‌کنند زیرا این کار به نفع شخصی آن‌ها نیست. وقتی با مشتری کار می‌کنید، آنها و شرکتشان حرف اول را می‌زنند. اگر چه درست است که مشتریان اغلب جذب اعتبار چشمگیر مشاوران می‌شوند اما به این معنی نیست که یک مشاور باید درباره توانایی و موفقیت‌های خود دروغ بگوید. مشاوران کسب‌وکار خوب، در مورد توانایی‌های خود صادق هستند و مشتریان مناسب خود را پیدا می‌کنند.

2. مهارت‌های ارتباطی خوب

مهارت‌های ارتباطی کلامی و کتبی خوب برای موفقیت یک مشاور مهم است. آنها باید قادر به درک نیازهای مشتری خود باشند و بتوانند افکار و اطلاعات خود را به طور موثر برقرار کنند. داشتن دانش پیچیده از شرکت و صنعت، توانایی یک مشاور را در برقراری ارتباط با مشتریان افزایش می‌دهد.

3. دانش خبره

یکی از دلایل عمده مراجعه‌کنندگان، تخصص مشاور است که انتظار دارند بسیار بالا باشد. به دلیل محدودیت زمانی، آنها در زمینه عیب‌یابی و پیدا کردن مشکل ضعیف هستند و فرصتی برای یادگیری در این زمینه ندارند. بنابراین به مشاور کسب‌وکار نیاز دارند. دانش مشاور باید به اندازه کافی گسترده باشد تا بداند چه سوالاتی را بپرسد، برای یافتن راه‌حل از کجا تحقیق کند و چه زمان مشاوران دیگری را درگیر کند.

4. اعتبار

اعتبار یک مشاور بسیار مهم است. آنها باید مراقبت کنند که آن را بیش از هر چیز دیگری حفظ کنند زیرا بازسازی اعتماد از دست رفته بسیار دشوارتر است.

5. تحلیل کننده

اگر مشاور هستید و حتی به توانایی‌های خود اطمینان دارید، باید وقت خود را صرف برنامه‌ریزی و تحقیق برای مشکل مشتری کنید. مردم به مساورانی اعتماد پیدا می‌کنند که حس کنند برای آن‌ها وقت می‌گذارد. توانایی حل مشکلات بر اساس حقایق و تحقیقات محکم به شما کمک می‌کند تا تصمیمات درست بگیرید. تجربه نیز مهم است و اگر با تجربه باشید، این ویژگی می‌تواند یک سرمایه بزرگ در تصمیم‌گیری کسب‌وکار برای شما و مشتری باشد.

6. انعطاف پذیری

از آنجا که یک مشاور یا فریلنسر، کارفرماهای زیادی دارد، باید انعطاف‌پذیر باشند تا بتواند به نیازهای چندین مشتری در سراسر جهان پاسخ دهد. آن‌ها باید با شرایط و خواسته‌های متنوع خود را وقف دهند. باید به یاد داشته باشند که مشتریان در مکان‌ها و از شرکت‌های مختلف دارای ارزش‌ها، اولویت‌ها و نگرش‌های مختلف هستند. مشاوران باید مهارت‌های مردم مداری داشته باشند که به آن‌ها امکان درک و پاسخگویی به نیازهای مشتریانشان را بدهد.

7. اجتماعی بودن

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که بدون قصد دوستی با کسی وارد محل کار شده، شروع به کار می‌کنید و بعد به خانه رفته و در آخر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنید، شغل مشاور کسب‌وکار برای شما مناسب نیست. مشاوره نیاز به مهارت افراد دارد. شما باید شوخ‌طبع باشید و اعتماد به نفس داشته باشید که باعث شود مردم بخواهند در اطراف شما باشند و به راحتی به شما اعتماد کنند. اگر بتوانید حس راحتی برای مشتری ایجاد کنید، باعث می‌شود که بتوانید از آنها اطلاعات بگیرید و به شما کمک می‌کند موقعیت آن‌ها را بهتر درک کنید. داشتن اعتماد به نفس در واقع پیش‌نیاز زمانی است که بخواهید دست به کار شوید و یک مشاور کسب‌وکار خوب باشید.

8. حرفه‌ای بودن

برای مشاوران بسیار مهم است که با مشتری‌های خود ارتباط حرفه‌ای برقرار کنند. اگر به عنوان عضوی از تیم کار کرده و همکاری می‌کنید، روند کار صاف و روشن خواهد بود. با یادگیری از سایر اعضای تیم، عضوی خوب از تیم شوید و برای تخصص و نظر آنها ارزش قائل شوید.

نتیجه‌گیری:

ایجاد یک مشاوره کسب‌وکار موفق کار سختی است و اگر ذهنیت موفقیت‌آمیز نداشته باشید، همه موارد و ویژگی‌ها را هم بدانید، مهم نیست. مشاور کسب‌وکار بودن هم برای خودتان و هم برای مشتری‌هایتان مسئله‌ساز خواهد شد. هرچه ذهنیت شما مقاومت و پایداری بیشتری داشته باشد، در این شغل، موفقیت بالاتری نیز خواهید داشت.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader