آموزشیکسب‌وکار

اهمیت بوم مدل کسب‌وکار چیست ؟ اجزای سازنده بوم مدل کسب‌وکار ؟

بوم مدل کسب‌وکار چیست؟

در پست‌های قبل درباره استراتژی کسب‌وکار و اهمیت برندینگ و تاثیر آن در فروش صحبت کردیم. در این پست قصد داریم به موضوع مهم بوم مدل کسب‌وکار بپردازیم و بداینم که اهمیت بوم مدل کسب‌وکار چیست و چه مزایایی دارد.

بوم مدل کسب‌وکار چیست؟

Business Model Canvas که به اختصار BMC نامیده میشود، در اصطلاح فنی “بوم مدل کسب‌وکار” به این معنی است که شما می‌توانید ایده تجاری خود را به وضوح روی یک کاغذ ارائه دهید. این به شما امکان می‌دهد مدل کسب‌وکار خود را تجسم کنید، نقاط ضعف را تشخیص دهید و می‌توانید کارایی بیشتر را آزمایش کنید.

بوم مدل کسب‌وکار، خلاصه یک صفحه‌ای است که جزئیات استراتژیک سطح بالا را برای دستیابی موفقیت آمیز به یک تجارت یا محصول به بازار توصیف می‌کند. بوم مدل کسب‌وکار به طور سیستماتیک بر روی مدل کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین می‌توانید بخش به بخش مدل کسب‌وکار خود را متمرکز کنید.

اهمیت بوم مدل کسب‌وکار چیست ؟

از آنجا که بوم فقط در یک صفحه و بسیار بصری است، درک آن بسیار آسان می‌باشد.
هر نوع کرکی را که ممکن است در یک مدل تجاری سنتی وجود داشته باشد، از بین می‌برد. به راحتی ایجاد شده و برای ترسیم ایده‌های مختلف ‌آسان می‌باشد.
بوم شما را مجبور می‌کند درمورد ارزشی که برای مشتریان خود ارائه می‌دهید، فکر کنید.
ماهیت گرافیکی تک صفحه بوم نشان می‌دهد که چگونه قسمت‌های مختلف مدل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. تشخیص این مسئله از طریق یک برنامه تجاری سنتی واقعاً دشوار است.
از آنجا که درک بوم بسیار آسان است، شما می‌توانید آن را به راحتی با تیم خود به اشتراک بگذارید و توضیح دهید.

به طور کلی BMC پنج مزیت اصلی دارد:

1. نگاهی به موارد ضروری

با BMC شما همیشه یک نمای کلی از مدل تجاری خود دارید.

همچنین نشان می‌دهد کدام فعالیت ها آنقدر مهم نیستند یا حتی مانع رسیدن به هدف هستند. BMC باعث می‌شود در مورد موارد ضروری، دید بازی پیدا کنید و می‌توانید مدل کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید.

2. مبانی ایده‌پردازی

BMC به عنوان پایه‌ای برای آزاد کردن افکار شما بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید مدل‌های جایگزین ایده تجاری خود را آزمایش کنید و امکانات ترکیبی جدیدی پیدا کنید.

3. ارائه ساختار یافته

BMC ایده تجاری شما را به شکل واضح و متشکل در می‌آورد. این باعث می‌شود که دیگران به سرعت مدل کسب و کار شما را درک کرده و درباره آن بحث کنند. BMC از زوایای مختلف، مروری بر ایده تجاری شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، کنترل، بخش استراتژی یا مدیریت، دقیقاً اطلاعاتی را که برای آنها مهم است دریافت می‌کنند.

4. وابستگی ها و تعارضات اهداف

با BMC، شرکت‍‌های نوپا می‌توانند ایده تجاری خود را ارائه دهند. شرکت‌های بزرگ می‌توانند از BMC برای پروژه‌های جدید استفاده کنند. BMC می‌تواند وابستگی یا تضاد اهداف را با فرآیندهای موجود نشان دهد.

5. پایه

BMC نمی تواند جایگزین یک برنامه تجاری دقیق برای ایده شما شود؛ اما اگر مدل کسب‌وکار خود را در BMC ارائه دهید، برای برنامه کاری خود نیز ساختاری خواهید داشت.

اجزای سازنده بوم مدل کسب‌وکار:

اهمیت بوم مدل کسب‌وکار چیست

  1. بخشهای مشتری: مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  2. پیشنهاد ارزش: چرا مشتریان از شما خرید می کنند؟ سود شما یا تأمین نیاز شما چیست؟
  3. کانال ها: محصولات و خدمات شما چگونه به بازار ارائه می شود؟
  4. روابط مشتری: چگونه مشتری های خود را جذب ، نگهداری و رشد می دهید؟
  5. جریانات درآمد: کسب و کار شما چگونه درآمد کسب می کند؟
  6. منابع کلیدی: تجارت شما دارای چه منابع استراتژیک منحصر به فردی است یا نیاز دارد؟
  7. فعالیتهای کلیدی: تجارت شما برای ارائه ارزش پیشنهادی خود چه فعالیتهای استراتژیک منحصر به فردی را انجام می دهد؟
  8. مشارکت های کلیدی: چه فعالیت های غیر اصلی را می توانید برون سپاری کنید تا بتوانید بیشتر روی فعالیتهای اصلی خود تمرکز کنید.
  9. ساختارهای هزینه: عمده هزینه های انجام شده توسط تجارت شما چیست؟
    قبل از اینکه بیشتر به جزئیات هر یک از این عناصر بپردازیم ، فقط باید یک چیز را بدانیم …

به طور کلی می توان گفت که این عناصر در سمت چپ بوم، هزینه‌های کسب‌وکار را نشان می‌دهند، در حالی که عناصر در سمت راست، درآمد کسب‌وکار را ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

با استفاده از مدل تجاری بوم کسب‌وکار می‌توانید مدل کسب‌وکار خود را تجسم و آزمایش کنید. بوم مدل کسب‌وکار، یک گام ضروری در هنگام توسعه و نوآوری در مدل کسب‌وکار است.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader