آموزشیبرنامه‌نویسی

الگوریتم گوگل چیست و چگونه کار می‌کند؟ الگوریتم‌های جستجوی گوگل

الگوریتم چیست؟

با مقدار زیادی اطلاعات که در وب وجود دارد، یافتن آنچه شما نیاز دارید تقریباً غیرممکن است. سیستم‌های رتبه‌بندی Google دقیقاً برای همین کار طراحی شده‌اند. صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست جستجوی ما مرتب می‌کنند تا در کسری از ثانیه مناسب‌ترین و مفیدترین نتایج را پیدا کنیم. الگوریتم جستجوی گوگل، یک سیستم پیچیده است که به موتور جستجوی Google اجازه می‌دهد مرتبط‌ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا و رتبه‌بندی و به کاربر نمایش دهد. برای اینکه بفهمید الگوریتم گوگل چیست ، ابتدا بیایید ببینیم الگوریتم چیست و چه تعریفی دارد.

الگوریتم چیست؟

تعریف استاندارد الگوریتم به این صورت است؛ مجموعه‌ای از قوانین برای حل مسئله در تعداد محدودی از مراحل.

در زبان رایانه‌ها، یک الگوریتم زمینه را برای انجام یک کار کاملاً مشخص برای کامپیوتر فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است کامپیوتر طوری برنامه‌ریزی شده باشد که به طور تصادفی عددی بین 1 تا 100 ارائه دهد. این وظیفه‌ای است که یک نقطه شروع و یک نقطه پایان تنظیم شده دارد. بنابراین، متناهی است.

الگوریتم گوگل چیست ؟

الگوریتم‌های گوگل از همان تعریف اساسی و قاعده الگوریتمی که توصیف کردیم، پیروی می‌کنند. به آخرین باری که چیزی را در موتور جستجوی Google جستجو کرده‌اید، فکر کنید. فرقی ندارد که درباره “واکسن کرونا” سرچ کنید یا “نتیجه بازی یوونتوس و بارسلونا”، موتور جستجوی گوگل میلیون‌ها نتیجه را برای انتخاب شما نمایش می‌دهد..

اما سوالی که پیش میاید این است که چگونه تصمیم گرفت کدام نتیجه را به شما نشان دهد و به چه ترتیبی؟

Google یک الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای برای ارائه نتایج جستجو دارد و نسبتاً به صورت مدام تغییر می‌کند. در ادامه به چند عاملی که بر توانایی نمایش یک صفحه در نتایج کلمات کلیدی خاص تأثیر دارند، اشاره می‌کنیم:

  • ظاهر کلمه کلیدی در عنوان صفحه، برچسب‌های سرصفحه و توضیحات متا
  • مقدار پیوندهای ارگانیک و طبیعی موجود در صفحه
  • نحوه عملکرد وبسایت در دستگاه‌های تلفن همراه، مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها

البته اینها تنها برخی از خصوصیاتی است که الگوریتم‌های گوگل هنگام تعیین نحوه تحویل و رتبه‌بندی صفحات بررسی می‌کند. احتمالاً ده‌ها یا شاید هم صدها مورد دیگر وجود دارد.

الگوریتم گوگل چیست

Google چگونه تعیین می کند که کدام عامل بیشترین اهمیت را دارد؟

همانطور که الگوریتم Google یک صفحه وب را می‌خواند، برای هر صفتی که به دنبال آن است، یک مقدار عددی از پیش تعیین شده را تجویز می‌کند. سپس این مقدار عددی به نتیجه نهایی اضافه می‌شود. بنابراین، وب‌سایتی که مطلوب‌ترین صفات را دارد، به بالای رتبه‌بندی صفحه می‌رسد زیرا الگوریتم به آن اهمیت بیشتری می‌بخشد. این محاسبات توسط موتور جستجوی گوگل Google به سرعت باورنکردنی انجام می‌شود. به صورتی که شما بعد از نوشتن موضوع در جعبه گوگل، زیر کسری از ثانیه نتیج را مشاهده می‌کنید.

بنابراین، رتبه‌بندی طبق الگوریتم‌های گوگل است. صفحه‌ای که برای یک کلمه کلیدی، رتبه سوم را دارد ممکن است با تغییر محتوای صفحه در سایر صفحات نتایج، به رتبه اول برسد یا به دهم سقوط کند. معمولاً رتبه‌های برتر توسط مشاغلی که بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO را در سایت‌های خود انجام می‌دهند، تعلق می‌گیرد.

الگوریتم گوگل چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم اصلی Google برای هر جستجوی انجام شده در سایت استفاده می‌شود، اما توسط جستجوگر شخصی سازی می‌شود. به عنوان مثال، فردی که “کفش مخصوص دویدن” را سرچ می‌کند، نتایج بسیار متفاوتی نسبت به شخصی که “فیلم تنت نولان” را سرچ کرده، مشاهده می‌کند.

الگوریتم برای هر جستجو تنظیم می‌شود و حتی با کوچکترین تغییر در املا و ترتیب کلمات می‌تواند تغییر کند. سپس نتایج را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و وی می‌تواند تصمیم بگیرد کدام سایت را بازدید کند.

این موضوع هم به سرعت اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، نشان می‌دهد که الگوریتم Google برای ارائه طیف گسترده‌ای از شخصی‌سازی برای کاربران طراحی شده‌است. در سال‌های اخیر، جستجوی Google به اندازه کافی پاسخگو بوده است که در صورت تایپ یک اصطلاح توسط کاربر، پیشنهادات خود را به او ارائه می‌دهد. این نشانگر نوع متفاوتی از الگوریتم است که با ایجاد یک منوی کشویی از پیشنهادات جستجو بر اساس تاریخچه مرورگر و همچنین سایر عوامل استفاده می‌شود.

الگوریتم گوگل برای سئو چیست؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، الگوریتم Google تا حدی از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه‌بندی صفحه استفاده می‌کند. بهترین راه رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی خاص، انجام SEO برای سایت است. SEO در واقع روشی است که به گوگل می‌گوید وبسایت یا صفحه وب مربوطه برای یک موضوع خاص است.

سال‌ها پیش، بسیاری از سایت‌ها تصور می‌کردند که الگوریتم گوگل فکر می‌کند هرچه تعداد کلمات کلیدی بیشتر نوشته شود، اهمیت آن صفحه نیز بیشتر است. آنها با تکرار زیاد کلمات کلیدی سعی داشتند تا الگوریتم گوگل را فریب دهند.

هنگامی که گوگل متوجه این موضوع شد، الگوریتم خود را تغییر داد تا سایت‌هایی را که صفحات خود را با کلمات کلیدی پر می‌کردند و همچنین بسیاری دیگر از اقدامات سئو کلاه سیاه را انجام می‌دادند، مجازات کند. به همین دلیل، باید از هرگونه تاکتیکی که با هدف بیرون رفتن از موتورهای جستجو انجام می‌شود، خودداری کنید. اگرچه ممکن است بلافاصله گوگل متوجه آن نشود، اما در نهایت این موضوع را می‌فهمد و رتبه‌بندی سایت شما آسیب می‌بیند.

نتیجه‌گیری:
با توجه به الگوریتم‌های سئو گوگل، باید موتور جستجو و عوامل موثر در رتبه‌بندی را جدی بگیرید و آنها را در محتوای وبسایت خود به شدت رعایت کنید تا در نتایج گوگل دیده شوید. لیست الگوریتم‌های گوگل بسیار است که در پست‌های آتی به معرفی الگوریتم‌های گوگل می‌پردازیم تا با آگاهی بیشتری به تولیدمحتوا و سئو در وبسایت بپردازید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader