برنامه‌نویسیهاست و سرور

پردازش ابری چیست ؟ رایانش ابری چگونه کار می‌کند؟

مزایای رایانش ابری چیست؟

پردازش ابری پایه بسیاری از خدمات است که شامل خدمات مصرف‌کننده مانند پشتیبان‌گیری ابری از عکس‌های موجود در تلفن هوشمند شما می‌باشد. پردازش ابری به شرکت‌های بزرگ امکان می‌دهد همه داده‌های خود را میزبانی کرده و تمام برنامه‌های خود را در فضای ابری اجرا کنند. بنابراین حتما برایتان سوال پیش آمده است که اصلا پردازش ابری چیست و چگونه کار می‌کند. در این پست ما به این سوال پاسخ خواهیم داد و مزایای پردازش ابری را خواهیم شمرد.

پردازش ابری چیست ؟

رایانش ابری زیرساخت IT را به یک ابزار تبدیل می‌کند و به شما امکان می‌دهد از طریق اینترنت زیرساخت‌ها را متصل کنید و از منابع محاسباتی بدون نصب و نگهداری داخلی، استفاده نمایید.

رایانش ابری در حال تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض بسیاری از برنامه‌ها شده است؛ فروشندگان نرم‌افزار در تلاش هستند تا به یک مدل اشتراک روی بیاورند. آنها بیشتر برنامه‌های خود را به عنوان خدمات از طریق اینترنت ارائه می‌دهند.

پردازش ابری چیست

رایانش ابری چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا درک کردیم که پردازش ابری چیست ، حالا می‌خواهیم بدانیم که پردازش یا رایانش ابری چگونه کار می‌کند. به جای داشتن زیرساخت‌های محاسباتی یا مراکز داده، شرکت‌ها می‌توانند دسترسی به هر چیزی را از برنامه‌ها تا ذخیره‌سازی از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری اجاره کنند. یکی از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری این است که شرکت‌ها می‌توانند از هزینه اولیه و پیچیدگی مالکیت و نگهداری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود جلوگیری کنند و در عوض هنگام استفاده از آن به راحتی هزینه آنچه که در حال استفاده آن هستند، پرداخت کنند. ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری می‌توانند با ارائه خدمات مشابه به طیف وسیعی از مشتریان، از مقیاس اقتصادی قابل توجهی بهره‌مند شوند.

اگر از رایانه یا دستگاه همراه در خانه یا محل‌کار خود استفاده می‌کنید، تقریباً هرروز از نوعی محاسبات ابری استفاده می‌کنید، برنامه‌های ابری مانند Google Gmail یا Salesforce، رسانه‌هایی مانند Netflix یا فضای ذخیره‌سازی پرونده‌های ابری مانند Dropbox.

رایانش ابری ارائه خدمات مختلف از طریق اینترنت است، از جمله ذخیره‌سازی داده‌ها، سرورها، پایگاه‌های داده، شبکه و نرم‌افزار. فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر، امکان ذخیره پرونده‌ها در یک پایگاه داده از راه دور و بازیابی آنها را در صورت درخواست، فراهم می‌کند. خدمات می‌تواند هم دولتی و هم خصوصی باشد. خدمات عمومی بصورت آنلاین و با پرداخت هزینه ارائه می‌شود، در حالی كه سرویس‌های خصوصی در یك شبكه با مشتری‌های خاص میزبانی می‌شود. انواع سرویس‌های ابری صرف نظر از نوع خدمات رایانش ابری، مجموعه‌ای از توابع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد از جمله: ایمیل ‌های ذخیره‌سازی، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات، ایجاد و آزمایش برنامه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، پخش صوتی و تصویری و تحویل نرم‌افزار در صورت تقاضا.

پردازش ابری چیست

مزایای رایانش ابری:

رایانش ابری، تغییر بزرگی در شیوه‌ی تفکر سنتی تجارت در مورد منابع فناوری اطلاعات ایجاد کرده‌است. در اینجا هفت دلیل رایج وجود دارد که سازمانها به خدمات رایانش ابری روی آورده‌اند:

1. هزینه:

رایانش ابری، هزینه سرمایه خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار، راه‌اندازی دیتاسنترهای موجود در سایت، قفسه‌های سرور، برق شبانه‌روزی برای خنک‌سازی و کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساخت‌ها را از بین می‌برد.

2. سرعت:

بیشتر سرویس‌های رایانش ابری به صورت سلف سرویس و در صورت تقاضا ارائه می‌شوند، بنابراین حتی مقدار زیادی از منابع محاسباتی را می‌توان در عرض چند دقیقه تهیه کرد. معمولاً فقط با چند کلیک، انعطاف‌پذیری زیادی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

3. مقیاس جهانی:

این به معنای ارائه مقدار مناسب منابع IT است. به عنوان مثال، قدرت محاسباتی کم و زیاد، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند موردنیاز و وقعیت جغرافیایی مناسب.

4. بهره‌وری:

مرکز داده‌های موجود در سایت، معمولاً به قفسه‌بندی و انباشته شدن، نصب سخت‌افزار، پچِ (patch) نرم‌افزار و سایر کارهای وقت‌گیر مدیریت فناوری‌اطلاعات نیاز دارند. رایانش ابری نیاز بسیاری از این وظایف را برطرف می‌کند، بنابراین تیم‌های IT می‌توانند برای دستیابی به اهداف مهم تجاری خود بیشتر وقت بگذارند.

5. کارایی:

بزرگترین خدمات رایانش ابری در شبکه‌ای از مراکز داده امن در سراسر جهان اجرا می‌شود که بطور منظم به جدیدترین نسل سخت‌افزار محاسبات سریع و کارآمد ارتقا می‌یابند. این مزایای مختلفی را در مورد یک مرکز داده  شرکتی فراهم می‌کند، از جمله کاهش تأخیر شبکه برای برنامه‌ها و صرفه‌جویی بیشتر در مقیاس.

6. قابلیت اطمینان:

رایانش ابری با پشتیبان‌گیری از داده‌ها و بازیابی فاجعه، تداوم کار را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند زیرا داده‌ها می‌توانند در چندین سایت اضافی روی شبکه ارائه دهنده ابر، منعکس شوند.

7. امنیت:

بسیاری از ارائه‌دهندگان ابر، مجموعه گسترده‌ای از سیاست‌ها، فناوری‌ها و کنترل‌ها را ارائه می‌دهند که بطور کلی وضعیت امنیتی شما را تقویت می‌کنند و به محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌های شما در برابر تهدیدات احتمالی کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

رایانش ابری هنوز یک سرویس نسبتاً جدید است اما توسط سازمان‌های مختلفی از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های دولتی و حتی مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت پست خوبتون
    لطفا درباره نحوه کار با cpanel و direct admin هم مطالب آموزشی بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader