آموزشیبرنامه‌نویسی

تفاوت ویندوز با لینوکس چیست؟ دلایل برتری لینوکس نسبت به ویندوز

سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس چیست؟

معمولا افرادی که با یک سیستم کامپیوتری کار می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای با سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کنند و عده‌ای با لینوکس. همیشه بین طرفداران این دو سیستم‌عامل بحث‌های تعصبی وجود دارد که سعی می‌کنند یکدیگر را قانع کنند. شاید شنیدن این بحث‌ها برای افرادی که از دنیای کامپیوتر و نرم‌افزار اطلاعات زیادی ندارند، گنگ و مبهم باشد. از این رو سعی کردیم در این پست درباره تفاوت ویندوز با لینوکس صحبت کنیم تا درک بهتری از هر سیستم‌عامل به‌دست آورید.

سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس:

 

سیستم‌عامل ویندوز:

ویندوز یک سیستم‌عامل رایانه (OS) است که توسط مایکروسافت برای دسکتاپ/ دستگاه‌های شخصی(PC) ساخته شده‌است. هر سیستم‌عامل با یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) همراه با یک دسکتاپ همراه است که به کاربر اجازه می‌دهد تمام فایل‌ها، فیلم‌ها و غیره را مشاهده کند. سیستم‌عامل ویندوز تقریباً با تمام شرکت‌هایی که رایانه‌های شخصی یا لپ‌تاپ ساخته‌اند، ارائه می‌شود.

تفاوت ویندوز با لینوکس

سیستم‌عامل لینوکس:

لینوکس یک سیستم‌عامل open source است که مبتنی بر UNIX می‌باشد و در سال 1991 ایجاد شده‌است. سیستم‌عامل لینوکس همچنین دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) همراه با برخی از نرم‌افزارهای لازم است که به طور روزمره استفاده می‌شود. از لینوکس بیشتر به عنوان سرور استفاده می‌گردد زیرا بیشتر صفحات وب از سرورهای لینوکس تولید می‌شوند.

تفاوت ویندوز با لینوکس

 

تفاوت ویندوز با لینوکس :

1. لینوکس سیستم‌عاملی open source است، در حالی که سیستم‌عامل ویندوز تجاری است.

2. لینوکس به کد منبع دسترسی دارد و در صورت نیاز کاربر کد را تغییر می‌دهد در حالی که ویندوز به کد منبع دسترسی ندارد.

3. لینوکس حتی با یک محیط دسکتاپ مدرن و ویژگی‌های سیستم‌عامل، سریعتر از آخرین نسخه‌های ویندوز کار می‌کند در حالی که ویندوز در سخت‌افزار قدیمی کند کار می‌کند.

4. توزیع‌های لینوکس داده‌های کاربر را جمع نمی‌کنند در حالی که ویندوز تمام جزئیات کاربر را که منجر به نگرانی درباره حریم خصوصی می‌شود را جمع‌آوری می‌کند.

5. لینوکس نسبت به ویندوز از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار است، زیرا در لینوکس می‌توان برنامه را از بین برد، در حالی که در ویندوز برای از بین بردن آن باید چندین بار تلاش کرد.

6. Linux از طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای رایگان نسبت به ویندوز پشتیبانی می‌کند اما ویندوز مجموعه زیادی از نرم‌افزارهای بازی ویدیویی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

7. در نرم‌افزار لینوکس هزینه تقریباً رایگان است زیرا همه برنامه‌ها و برنامه‌های پیچیده مانند Open Office رایگان هستند، ویندوز نیز دارای بسیاری از برنامه‌ها و البته برنامه‌های رایگان است اما بیشتر برنامه‌ها تجاری هستند.

8. لینوکس از امنیت بالایی برخوردار است زیرا شناسایی اشکالات و رفع آنها آسان می‌باشد در حالی که ویندوز دارای پایگاه کاربری زیادی است و به یک هدف برای توسعه‌دهندگان ویروس و بدافزار تبدیل می‌شود.

9. از لینوکس به عنوان سرور و سیستم‌عامل برای اهداف امنیتی در Google ،Facebook ،Twitter و غیره استفاده می‌شود در حالی که ویندوز بیشتر توسط بازیکنان و کاربران تجاری مورد استفاده قرار میگیرد.

10. لینوکس و ویندوز در شرایط فعلی اولویت یکسانی نسبت به پشتیبانی سخت‌افزار و درایور دارند.

نتیجه‌گیری:

با توجه به توزیع‌های لینوکس بیش از 600 توزیع فعال برای انتخاب وجود دارد. هر یک برای هدفی خاص در نظر گرفته شده‌اند. توزیع‌های لینوکس در مقایسه با ویندوز، قابلیت شخصی‌سازی دارند. لینوکس نسبت به ویندوز قدرتمند، انعطاف‌پذیر، ایمن، قابل اعتماد، پایدار و سرگرم‌کننده است و برای کارهای تخصصی و توسعه بسیار مناسب می‌باشد. اما همیشه باید به خاطر داشته باشید که رایگان بهترین نیست؛ همانطور که گران‌ترین هم دلیل بر بهترین بودن نیست. باید باتوجه به نیاز خود، سیستم‌عامل خود را انتخاب کنید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader