آموزشیبرنامه‌نویسی

فرق سایت داینامیک و استاتیک – توسعه وبسایت استاتیک یا داینامیک؟

سایت داینامیک با استاتیک چه فرقی می‌کند؟

در دنیای طراحی وبسایت خواه و ناخواه، واژه‌های استاتیک و داینامیک را بارها شنیده‌اید. احتمالا خیلی از شما معنی آن‌ها را نمی‌دانید و برایتان سوال است که فرق سایت داینامیک و استاتیک چیست. این مسئله مهمی است که تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک را بدانید تا بتوانید بهترین راه‌حل را برای وبسایت خود تعیین کنید.

سایت داینامیک با استاتیک چه فرقی می‌کند؟

به زبان ساده، وبسایت‌های استاتیک صفحاتی هستند که محتوای آنها بدون ویرایش کد منبع توسط خود توسعه دهنده وبسایت، نمی تواند تغییر کند. در حالی که صفحات وبسایت داینامیک می‌توانند محتوای مختلفی را از همان کد منبع، نمایش دهند. در مورد اینکه برای وبسایت شرکت خود از کدام یک از آنها استفاده کنید، باید بدانید که هدف شما چیست و صفحات وبسایت چه هدفی دارند. بعد از اینکه هدف شما مشخص شد، می‌توانید به راحتی انتخاب کنید که صفحات وبسایت شما استاتیک باشد یا داینامیک.

فرق سایت داینامیک و استاتیک :

برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید باید از تفاوت‌های وبسایت استاتیک و داینامیک مطلع باشید. در ادامه هر کدا از وبسایت‌های استاتیک و داینامیک را تعریف می‌کنیم.

طراحی سایت‌ استاتیک:
وبسایت‌های استاتیک حاوی تعدادی ثابت از صفحات هستند و قالب صفحه وب نیز ثابت است و اطلاعات را به کاربر می‌رساند. این نوع وبسایت‌ها از طریق کدگذاری HTML و CSS در ویرایشگر متن ساده مانند notepad ایجاد می‌شوند. نمونه سایت استاتیک مانند سایت سازمانی، سایت موسسات و غیره

لزوما صفحات وب استاتیک نباید متن ساده داشته باشند؛ آنها می‌توانند از طراحی دقیق چندرسانه‌ای و حتی فیلم‌ها برخوردار باشند. با این حال، هر بازدیدکننده هر بار که از صفحات بازدید کند، دقیقاً همان متن و طرح چندرسانه ای یا فیلم را مشاهده می‌کند. این روند همینطور ادامه دارد تا زمانی که کد منبع آن صفحه مورد تغییر قرار گیرد.

فرق سایت داینامیک و استاتیک

طراحی سایت‌ داینامیک:

هنگام اجرای صفحات داینامیک در مرورگر کاربر، وبسایت‌های داینامیک می‌توانند محتوای صفحه وب را به صورت پویا تغییر دهند. این نوع وبسایت‌ها از برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP ، Asp.NET و JSP برای تغییر محتوای صفحه در زمان اجرا استفاده می‌کنند. وبسایت‌های داینامیک از اسکریپت نویسی سمت کلاینت یا کاربر، برای تهیه طراحی داینامیک و از کد سمت سرور برای مدیریت رویداد، مدیریت جلسه، کوکی‌ها و ذخیره و بازیابی داده‌ها از پایگاه داده استفاده می‌کنند. نمونه سایت داینامیک مانند سایت‌های تجارت الکترونیکی، برنامه فرم آنلاین، سایت‌های دولت الکترونیکی‌، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و غیره.

صفحات وبسایت داینامیک، قادر به تولید محتوای متفاوت از بازدید‌کنندگان مختلف از یک فایل کد منبع هستند. این وبسایت می‌تواند محتوای مختلفی را بر اساس آنچه که بازدیدکننده از رایانه شخصی یا موبایل، سیستم‌عامل و مرورگری که استفاده می‌کند یا حتی منبعی که بازدید کننده را ارجاع داده است، نمایش دهد.

یک صفحه وبسایت داینامیک لزوما بهتر از یک صفحه وبسایت استاتیک نیست.

هر کدام از آنها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند.

صفحات داینامیک می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، وبسایت‌هایی که توسط سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس اداره می‌شوند، به کد منبع واحد اجازه می‌دهند تا محتوای بسیاری از صفحات مختلف را بارگیری کند. سازندگان محتوا از یک صفحه گیت‌وی استفاده می‌کنند تا مطالب صفحات جدید را به پایگاه داده CMS ارسال کنند. سپس صفحه داینامیک می‌تواند بر اساس پارامترهای موجود در URL، که بازدیدکننده از آن صفحه درخواست می‌کند، مطالب مربوط به هر صفحه موجود در پایگاه داده را بارگیری کند. صفحات داینامیک همچنین در مواردی به کاربران اجازه می‌دهد تا برای دیدن محتوای شخصی‌شده به وبسایت‌ها وارد شوند.

فرق سایت داینامیک و استاتیک

توسعه وبسایت استاتیک یا داینامیک:

توسعه‌دهندگان معمولاً صفحات استاتیک را با HTML ایجاد کرده و از زبان‌هایی مانند PHP ، Javascript یا Actionscript برای ایجاد صفحات داینامیک استفاده می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند از چارچوب‌هایی(API) مانند Ruby on Rails ، PHP یا Flex برای صفحات داینامیک استفاده کنند. زبان‌ها و چارچوب‌های داینامیک، از توانایی فنی برای ایجاد محتوای استاتیک صفحه وب برخوردارند.

در صفحات وب استاتیک، موضوع و محتوای صفحات وب، ثابت مانده و در صفحات وب داینامیک، با توجه به زمان اجرا تغییر می‌کنند.
مرور و بارگذاری صفحات وب استاتیک سریعتر از صفحات وب داینامیک است زیرا برخلاف صفحات وب داینامیک، به درخواست سرور نیاز ندارند.
تغییر محتوا در صفحات وب استاتیک، کار دشواری است زیرا شما باید یک صفحه جدید بسازید و بارگذاری کنید. در حالی که در صفحات داینامیک وب، برنامه سرور این کار را به صورت خودکار انجام می دهد.
اگر پسوند پرونده یک URL در .htm یا .html باشد، این صفحات یک سایت استاتیک است. در حالی که اگر در php ،.asp. و .jsp باشد، نمونه‌ای از صفحات سایت داینامیک است.
اگر می‌خواهید صفحات وب استاتیک را بدون بروزرسانی ایجاد کنید، طرح صفحات وب استاتیک روشی آسان و ارزان است. در حالی که اگر قصد دارید مرتباً مطالب را به‌روز کنید، روش صفحات وب داینامیک توصیه می‌شود.

کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

بسیاری از افراد وب‌سایت‌های داینامیک را ترجیح می‌دهند زیرا مزایای زیادی دارد. سایت‌های داینامیک، هزینه‌های تعمیر و نگهداری مداوم را کاهش می‌دهند، مدیریت داده‌ها را بسیار کارآمد می‌کنند و اضافه کردن هرگونه افزونه در آینده مانند فیدهای داده یا جستجوی جامع برای سایت را امکان‌پذیر می‌کنند. آنها همچنین تخریب طرح را غیرممکن می‌کنند، همانطور که ممکن است در صورت ویرایش آن از طریق ویرایشگر صفحه وب رخ ‌دهد. استفاده از وبسایت‌های داینامیک اشکالاتی نیز دارد. اولاً، معمولاً هزینه ساخت آنها بیشتر است، زیرا به کدنویسی پیچیده‌تر و همچنین ایجاد یک رابط مدیریت محتوا نیاز دارند تا شما بتوانید وبسایت خود را حفظ کنید. این به این معنی است که اگر هزینه کمتری مد نظر شماست، سایت‌های داینامیک انتخاب بهتری هستند.

نتیجه‌گیری:

تمامی توضیحاتی که خدمت شما ارائه شد، لازمه‌ی آن است تا هدف و نیازمندی شما از یک وبسایت مشخص شود تا بتوانید درست‌ترین و بهینه‌ترین انتخاب را برای طراحی وبسایت خود داشته باشید. پس حتما از یک مشاوره‌ی کسب‌وکار خوب، کمک بگیرید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader