آموزشیبرنامه‌نویسی

مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری در بحث طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن

UI و UX چیست؟

بحث UI و UX تقریبا در هر موضوعی کاربرد دارد. اما در این پست به مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری در بحث طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن می‌پردازیم.

حتما تجربه کرده‌اید که هنگام بازدید از سایت یا اپلیکیشن، حس سردرگمی داشتید و نمی‌دانستید که مثلا برای خرید یک محصول، الان باید چه کاری انجام دهید. کدام قسمت محصول را انتخاب کنید و مراحل سفارش را طی کنید. خب به شما تبریک میگم؛ شما یک تجربه رابط کاربری داشتید اما از نوع بدش!

در این پست می‌خواهیم شما را با مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا کنیم و تفاوتی که بین UI و UX وجود دارد را مورد برررسی قرار دهیم.

UI و UX چیست؟

UI و UX مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم به پیشرفت وب‌سایت و اپلیکیشن کمک می‌کنند اما هر کدام تعاریف جدایی دارند که متاسفانه خیلی از افراد، طراحی رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX را یکی می‌دانند. این تفکر کاملا غلط است!

تجربه کاربری UX چیست؟

تعریف ساده و قابل درکی که از UX می‌توان گفت، در واقع تجربه و احساس کاربر از وب‌سایت و اپلیکیشن است. UX مخفف User Experience به معنای تجربه کاربری می‌باشد. یعنی وقتی کاربری وارد سایت می‌شود، بدون هیچگونه ابهام و سردرگمی به سمت هدفی که سایت دارد، سوق پیدا کند.

طراحی رابط کاربری UI چیست؟

UI مخفف User Interface می‌باشد که به معنی رابط کاربری است. رابط کاربری به ظاهر وب‌سایت و اپلیکیشن می‌پردازد. UI در لایه‌ای برای تعامل با کاربر ایجاد می‌شود تا حواس کاربر را با استفاده از طرح‌های گرافیکی، اشکال و رنگ‌ها به خود جلب کند. طراحی UI نه تنها بر زیبایی شناسی متمرکز است، بلکه پاسخگویی، کارایی و دسترسی وب سایت و اپلیکیشن را نیز به حداکثر می‌رساند.

مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری

مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری در بحث طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن:

فرض کنید وارد یک وب‌سایت فروشگاهی کتاب شدید و می‌خواهید کتاب ملت عشق را خریداری کنید. همه چیز در این صفحه برای شما مهیا است. به راحتی می‌توانید اسم کتاب را سرچ کنید و از موجودی آن باخبر شوید. بعد از سرچ و چک کردن موجودی، وارد حساب کاربری خود شده و محصول را به سبد خرید خود اضافه می‌کنید. با زدن دکمه خرید به صفحه بانک ارجاع داده می‌شوید تا پرداخت را انجام دهید. به همین راحتی! حتی خواندن چنین کاری که کاملا بی نقص طراحی شده به آدم حس خوب می‌دهد. به این تجربه‌ای که از این وب‌سایت فروشگاهی دریافت کردید، UX یا همان تجربه کاربری گفته می‌شود.

اما UI به چه معناست؟ UI زیرمجموعه UX است و در جهت تحقق اهداف UX، انجام وظیفه می‌کند. همین مثال بالا را درنظر بگیرید، فرض کنید می‌خواهید وارد حساب کاربری خود شوید و رمز خود را اشتباه می‌زنید و به شما پیام خطا می‌دهد. مسلما شما انتظار دارید پیام خطا با رنگ قرمز باشد. اگر ببینید که با رنگ دیگری به شما خطا داده است برایتان عجیب خواهد بود چون چشم شما، خطا را با رنگ قرمز می‌شناسد. مثلا وقتی پرداخت شما با خطا مواجه شود با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود و وقتی پرداخت موفقی داشته باشید با رنگ سبز نمایش داده می‌شود. UI همین است. به رنگ‌ها و ظاهر توجه می‌کند.

نتیجه‌گیری:

UI و UX یکدیگر را کامل می‌کنند و وجود آن‌ها در وب‌سایت و اپلیکیشن نیاز است. به یاد داشته باشید که یک اپلیکیشن و وب‌سایت در صورتی موفق خواهد بود که رابط کاربری و تجربه کاربری آن خوب عمل کند. در این صورت باعث جذب مشتری و افزایش درامد و پیشرفت کسب‌وکار خواهد شد.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader