آموزشیکسب‌وکار

آمیخته بازاریابی چیست ؟ انواع آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته یا آمیزه بازاریابی Marketing Mix چیست؟

در پست قبل درباره اصول بازاریابی در کسب‌وکار صحبت کردیم. در این پست به موضوعات داخلی‌تر مانند آمیخته بازاریابی چیست و انواع آن می‌پردازیم.

آمیخته بازاریابی چیست ؟

آمیخته یا آمیزه بازاریابی که به مخلوط بازاریابی نیز شناخته می‌شود. آمیخته بازاریابی بنیادی اساسی است که بیشتر استراتژیهای بازاریابی مدرن و فعالیتهای تجاری بر اساس آن بنا شده‌اند. آمیخته بازارایابی 4پی، پایه و اساس ایده آمیخته بازاریابی است. منظور از آمیخته بازارایابی در واقع همان 4 اصل مهم بازاریابی است که به ماتریس 4پی بازاریابی شناخته می‌شود. در پست قبل به طور کامل درباره این ماتریس توضیح داده شد.

این 4 اصل شامل product، place، price، promotion است و به همین دلیل به آن ماتریس 4p گفته می‌شود.

آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که در این پست به ماتریس بازاریابی 7پی اشاره می‌کنیم. در پست‌های قبل به آمیخته بازارایابی 4p پرداختیم. ماتریس 7p شامل  Product، Price، Place، Promotion، Physical Evidence، Process، People است. یعنی علاوه بر 4p قیل، سه مورد دیگر به آن اضافه شده است.

 

آمیخته بازاریابی چیست

آمیخته بازاریابی 7p چیست ؟

 

محصول

7P با “محصول” شروع می شود. محصول می تواند به یک محصول فیزیکی، یک سرویس یا یک تجربه اشاره داشته باشد. اصولاً هر چیزی که فروخته می شود، می‌تواند محصول باشد.

شما یک کت از یک وب‌سایت عجیب‌وغریب خریداری می‌کنید که به نظر می‌رسد روی صفحه نمایش شگفت‌انگیز است، اما وقتی وارد می‌شود، بسیار متفاوت از انتظار شما است. در این شرایط چه می‌کنید؟ آیا آن را پس داده و پرداختی خود را پس میگیرید و شکایت آنلاین می کنید یا به سادگی این مورد جدید را در زندگی خود می‌پذیرید و وانمود می‌کنید که همه چیز خوب است.

در هر صورت، این مورد درست تبلیغ نشده و باعث دردسر شما شده‌است. بنابراین مهم نیست که محصول یا خدمات شما چیست، مهم است که خواسته‌های بازار و انتظارات مشتری را برآورده کند یا فراتر از آن بگذارد.

 

محل

“مکان” به معنای مکانی است که شما برای توزیع یا اجازه دسترسی به محصول یا خدمات خود انتخاب می‌کنید. این می‌تواند به هر چیزی اشاره داشته باشد از یک انبار یا یک فروشگاه در خیابان‌های بزرگ گرفته تا یک فروشگاه تجارت الکترونیکی.

در نهایت، مکانی که محل کار و یا شرکت‌های تجاری شما در آن قرار دارد باید مناسب برند شما و برای مخاطبان شما قابل دسترسی باشد. شما باید نحوه و محل فروش رقبای خود را در نظر بگیرید.

مکانهایی که شما برای توزیع محصولات خود انتخاب می‌کنید می‌تواند توسط بسیاری از موارد، مانند نوع محصول یا بودجه شما، تعیین شود. اما در نهایت، بهترین راه برای تعیین مکان مناسب برای فروش محصول خود، شناخت واقعی مخاطبان است.

قیمت

هزینه محصول یا خدمات شما چقدر است؟ قیمتی که تعیین کرده‌اید باید منعکس کننده ارزش درک شده مشتری از محصول شما باشد و با بودجه شما ارتباط داشته باشد. پیداکردن قیمت مناسب برای محصول، که به احتمال زیاد هم به نفع تجارت شما و هم به نفع مشتری شما باشد، به طور کلی توسط مشاغل از طریق بازار هوشمندانه به‌دست می‌آید.

عامل اصلی که باید در نظر گرفته شود رقابت در بازار است. استراتژی قیمت گذاری رقبای شما چیست؟ در نهایت، قیمت محصول شما همیشه بر درک مشتری از برند و جایگاه شما در بازار تأثیر خواهد گذاشت. اگر به دنبال ارزان‌ترین محصول در بازار هستید، با انجام تحقیقات دقیق مطمئن شوید که این محصول را دارید. اگر می‌خواهید به عنوان یک برند گران قیمت و لوکس شناخته شوید، پس اطمینان حاصل کنید که قیمت شما و کیفیت کالاهایی که می‌فروشید این را نشان می‌دهد.

ترویج

به تبلیغات، بازاریابی و تکنیک‌های فروش شما اشاره دارد. این می‌تواند به معنای تبلیغات سنتی، از طریق تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و غیره یا روش‌های مدرن‌تر، مانند تبلیغات در محتوای وب، تبلیغات در پادکست، بازاریابی از طریق ایمیل یا اعلان‌های فشاری باشد.

روشی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان و تبلیغات پیشنهادی خود انتخاب می‌کنید، تأثیر مستقیمی در موفقیت برند شما خواهد داشت. پیامی را در مکان نامناسب، در زمان نامناسب یا به شخص نامناسبی ارسال کنید تا متوجه شوید چه مشکلاتی پیش می‌آید. از طرف دیگر، اگر این کارها را به روش صحیح اجرا کنید، بدون شک تجارت شما پیشرفت خواهدکرد.

شواهد فیزیکی

برای مصرف کنندگان مهم است که بدانند برندی که از آن خرید می‌کنند یا با آن تعامل دارند، قانونی باشد. اینجا همان جایی است که شواهد فیزیکی ارائه می‌شود. شواهد فیزیکی اغلب به دو شکل انجام می شود: یک؛ شواهدی که نشان می دهد یک سرویس یا خرید انجام شده است. دو؛ اثبات یا تأیید وجود برند تجاری شما.

هرگونه خدمات یا کالای دریافت شده به عنوان شواهد فیزیکی محسوب می‌شود. مانند رسیدهای شما، بسته‌بندی، اطلاعات ردیابی، فاکتورها، بروشورها یا PDF.

اما در مورد تأیید برند تجاری شما! اعتبار سنجی اساساً به جنبه‌های بصری یا ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری برند شما از جمله وب‌سایت، لوگو، کارت ویزیت، تابلوی معرفی در ساختمان شما، دفتر مرکزی و تجهیزات برند، حضور در شبکه‌های اجتماعی و غیره اشاره دارد. اینها عناصری هستند که مشتری احتمالاً قبل از درگیر شدن با شما آنها را می‌بیند.

همیشه برای برندها و مشتریان مهم است که تعاملات و معاملات خود را ثبت کنند.

فرایند

فرایند در واقع مسیری است که محصولات یا خدمات شما برای رسیدن به دست مشتری طی می‌کند. هرچقدر این مسیر راحت‌تر باشد برای کاربر یک تجربه‌ی خوب خواهد بود.

دقت داشته باشید که اگر این فرایند برای مشتری دشوار باشد، تجربه کاربری بدی خواهد داشت که نتیجه آن به تجارت شما آسیب خواهد زد.

مردم

عنصر “مردم” در این ماتریس هر کسی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش تجاری شرکت درگیر کند، قرار دارد.

اگر افراد مناسب خود را پشت سر نگذارید، ایجاد برند خوب، محصول ابتکاری یا حضور شگفت‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی هیچ فایده‌ای ندارد. این اصل برای بقای تجارت شماست.

آمیخته بازاریابی چیست

نتیجه‌گیری:

در این پست با آمیخته بازاریابی یا مخلوط بازاریابی آشنا شدید و با توجه به تعریف عناصر آمیخته بازاریابی می‌توانید کسب‌وکار خود را بهبود دهید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader