آموزشیپیشنهاد نویسنده

چگونه سخنران خوبی شویم ؟ نحوه اجرای سخنرانی خوب

یک سخنرانی خوب باید چگونه باشد؟

یک سخنرانی عالی نیاز ندارد که یک سخنور درخشان باشید. نکته اصلی آماده سازی می‌باشد بنابراین اگر آماده باشید، شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. سخنرانی خوب، از هفته‌ها قبل و با آمادگی کامل شروع می‌شود. شما باید به مضامین و نکات، یادداشت کردن ایده‌ها و منابع، ساخت عبارات و جملات فکر کنید. در این پست به این می‌پردازیم که چگونه سخنران خوبی شویم و در یک سخنرانی خوب داشته باشیم. به یاد داشته باشید که بهترین سخنرانی‌ها چیزهایی را که مخاطبان نمیدانند به آنها می‌گوید و یا به آنها بینشی می‌دهد که ندارند.

چگونه سخنران خوبی شویم ؟

در اینجا هشت نکته مهم وجود دارد که هر فردی برای سخنرانی باید از آنها استفاده کند:

1.بپذیرید که شما هم اشتباه می‌کنید.

این همیشه اولین قدم است. حتی بهترین مجری هم به شما خواهد گفت که جای پیشرفت دارد. شما ممکن است از محتوای خود آگاهی داشته باشید و حتی خیلی راحت و درست صحبت کنید، اما تفاوت زیادی بین صحبت کردن و ارائه اطلاعات وجود دارد که واقعاً نظر مخاطب را جلب کند.

2. یک افتتاحیه عالی ایجاد کنید.

شما باید در همان ابتدا، توجه مخاطب خود را جلب کنید. سخنرانی خود را با صحبت در مورد چیز جالبی شروع کنید: یک آمار سرسام آور ارائه دهید، یک سوال بپرسید، یک اعلامیه ارائه دهید یا از یک نقل‌قول برای جلب نظر مردم استفاده کنید.

3. ارائه خود را سازماندهی کنید.

سخنرانی شما باید دارای یک شروع واضح، بدنه و بخش انتهایی باشد. اگر ارائه شما دو نکته دارد، از سه مثال یا تصویر برای توضیح هر یک از این نکات استفاده کنید. اگر می‌خواهید سه نکته بگویید، از دو مثال یا تصویر استفاده کنید. اگر قصد دارید بیش از پنج نکته را ارائه دهید، نمی‌توانید بیش از دو مثال استفاده کنید چون مغز انسان فقط همان پنج چیز را به به خاطر می‌آورد؛ نه کمتر و نه بیشتر.

4. مراقب خود باشید.

شب قبل از سخنرانی به مقدار کافی بخوابید و یک وعده غذایی خوب بخورید. در هنگام ارائه خود همیشه آب در دسترس داشته باشید، آب باید متناسب با دمای اتاق باشد. آب سرد تارهای صوتی شما را منقبض می‌کند و باعث تغییر در صدا و میزان صدای شما می‌شود.

چگونه سخنران خوبی شویم

5. اتاق را در اختیار داشته باشید.

در صورت امکان، در فضای ارائه زود حاضر شوید. به این ترتیب برای استقبال از مخاطبان خود در جای خود قرار خواهید گرفت. درست مثل اینکه دیگران را به خانه خود دعوت کنید، شما میزبان هستید و بلافاصله صاحب اتاق شوید. قبل از شروع سخنرانی خود مکثی دو تا سه ثانیه‌ انجام دهید تا تمام توجهات را به سمت خود معطوف کنید و مسئولیت واقعی را بر عهده داشته باشید.

6. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

شما باید در همان اوایل مشخص کنید که چرا مخاطبان شما باید به صحبت‌های شما گوش دهند. در یک محیط کسب‌وکار، سابقه و تخصص خود را برجسته کنید. اگر قصد شما ایجاد انگیزه یا تأثیرگذاری بر مخاطب است، آسیب‌پذیری یک روش قدرتمند برای ایجاد ارتباط است. برای ایجاد ارتباط از یک داستان شخصی استفاده کنید که چیزی درباره شما یا تجربه شما را نشان می‌دهد.

7. به یاد داشته باشید، “محتوا پادشاه است”

پس از برقراری ارتباط، محتوای خوب مهمترین قسمت ارائه شماست. مخاطبان شما علاقه‌مند هستند که در مورد اطلاعاتی که مستقیماً بر آنها تأثیر می‌گذارد، بشنوند. آنها می‌خواهند چیز جدیدی یاد بگیرند، چیزی که شاید بتواند زندگی آنها را بهبود بخشد یا اینکه چگونه کاری بهتر از آنچه می‌دانند، انجام دهند.

برای انتقال پیام خود تا حد ممکن از کلمات استفاده کنید. تصور کنید که هر کلمه دارای یک هزینه مرتبط است و سعی کنید برای تحقق بخشیدن به هدف خود، کمترین هزینه را صرف کنید.

8. بازخورد صادقانه بخواهید.

از اعضای مورد اعتماد بین مخاطبان خود، بخواهید که بازخورد صادقانه‌ای برای سخنرانی به شما بدهند یا ب‌توانند فرم بازخوردی را به صورت ناشناس تکمیل کنند. وقتی همه چیز تمام شد، ایجاد نسخه آنلاین سخنرانی را در نظر بگیرید. اگر متن را در یک وبسایت قرار دهید، می توانید پیوندهایی را به اطلاعات دقیق‌تر اضافه کنید و به این ترتیب، شما یک سند دارید و مخاطبان آن بسیار گسترده‌تر می‌شوند. همچنین می‌توانید در مورد سخنرانی خود در وبلاگ شخصی بنویسید یا توییت کنید تا تبلیغات بیشتری به آن ارائه دهید.

نتیجه‌گیری:

شاید همه‌ی ما نیاز داشته باشیم یک جایی در زندگی سخنرانی کنیم؛ پس باید بتوانیم تعداد زیادی را محو صحبت‌های خود کنیم. اکنون یاد گرفتیم که چگونه سخنران خوبی شویم و می‌توانیم یک سخنرانی چشمگیر داشته باشیم.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader