آموزشیبرنامه‌نویسی

انواع هکرهای کلاه رنگی – سفید و خاکستری و سیاه

هکر کیست؟

بسیاری از مردم وقتی کلمه “هکر” را می‌شنوند، تصور می‌کنند که یک مجرم اینترنتی است اما در حقیقت یک هکر همیشه آدم بدی نیست. مانند هر مسئله دیگری، خوب و بد در آن وجود دارد. هکرها هم از این مسئله جدا نیستند. در ادامه شما را با انواع هکرهای کلاه رنگی و کار آنها آشنا می‌کنیم.

هکر کیست؟

یک هکر کامپیوتر کسی است که در رایانه زندگی می‌کند و نفس می‌کشد. او همه چیز را در مورد کامپیوتر می‌داند و با داشتن یک کامپیوتر می‌تواند هر کاری انجام دهد. نگرش یک هکر بسیار مهم است. برنامه‌نویسی باید یک سرگرمی برای او باشد. کاری که انجام می‌دهد باید برای سرگرمی انجام شود نه از روی احساس وظیفه یا پول. بدست آوردن پول از راه هکر شدن مشکلی ندارد، اما نباید دلیل هکر شدن باشد. به طور کلی هکر یک فرد ایمنی است که برای غلبه بر یک چالش یا مشکل، از برنامه‌نویسی و مهارت های فنی خود استفاده می‌کند.

انواع هکرهای کلاه رنگی

انواع هکرهای کلاه رنگی :

انواع مختلفی از هکرها وجود دارد. هکر کلاه سفید، هکر کلاه خاکستری و هکر کلاه سیاه.

هکر “کلاه سفید” یک متخصص امنیت اخلاقی رایانه یا برنامه‌نویس است که با سازمان‌ها یا گروه‌های اخلاقی هک کار می‌کند تا آسیب پذیری‌های امنیت سایبری را برای پیدا و رفع کند، بدون اینکه از اطلاعات آنها استفاده کند. هکرهای کلاه سفید از قدرت خود در راه درست استفاده می‌کنند. آنها به سازمانهایی که در خطر هک شدن هستند و ممکن است نقض امنیتی داشته باشند، کمک می‌کنند. هک کردن همیشه به معنای هک شدن در سیستم شخص دیگری نیست. به نظر می‌رسد هکرهای کلاه سفید افراد خوبی هستند که برای تقویت امنیت سیستم با سازمان‌ها همکاری می‌کنند. از هکرهای کلاه سفید اغلب به عنوان هکرهای اخلاقی یاد می‌شود. این فرد متخصص در ابزارهای هک اخلاقی، تکنیک‌ها و روش‌های ایمن‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی یک سازمان است.

اگر کلمه “هکر” یک مجرم سایبری را در ذهن شما شکل می‌دهد که با استفاده از تخصص برنامه‌نویسی خود به سیستم‌های خصوصی و شرکتی حمله کرده و سرقت اطلاعات می‌پردازد، آنها هکر “کلاه سیاه” هستند. اصطلاح “کلاه سیاه” از فیلمهای غربی نشأت گرفته است، جایی که آدمهای بد کلاه سیاه و آدمهای خوب کلاه سفید بر سر می‌گذاشتند.هکر کلاه سیاه به شخصی گفته می‌شود که به دلایل مخرب سعی در ورود غیرمجاز به سیستم یا شبکه داشته باشد تا از آنها سواستفاده کند. هکر کلاه سیاه هیچ اجازه و اختیاری برای به خطر انداختن اهداف خود ندارد. آنها سعی می‌کنند با به خطر انداختن سیستم‌های امنیتی، تغییر عملکرد وبسایت‌ها و شبکه‌ها یا خاموش کردن سیستم‌ها، خسارت وارد کنند. آنها اغلب این کار را برای سرقت یا دستیابی به رمزهای عبور، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات شخصی انجام می‌دهند. هکرهای کلاه سیاه، هکرهایی هستند که به دلایل مختلف از جمله سرقت، کلاهبرداری، جاسوسی شرکتی و حتی نیت‌های بد قدیمی، به عمد امنیت رایانه را به خطر می‌اندازند.

علاوه بر هکر کلاه سفید و هکر کلاه سیاه، هکرهای “کلاه خاکستری” نیز وجود دارند. این هکرها مابین کلاه سفید و سیاه قرار دارند و اهدافشان نیز در این بین قرار دارد. بسیاری از آنها فریلنسرهایی هستند که می‌خواهند با آشکار کردن آسیب پذیری‌های موجود در ساختار امنیتی یک سازمان و ارائه راه‌حل رفع مشکلات، درامدزایی کنند و به سود خود برسند. هکرهای کلاه‌ خاکستری از شبکه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای به روشی که کلاه سیاه استفاده می‌کند، عمل می‌کند اما بدون سوء قصد این کار را انجام می‌دهند. آنها تمام نقاط ضعف و آسیب‌پذیری را برای سازمان‌های اجرای قانون یا سازمان‌های اطلاعاتی فاش می‌کنند. معمولاً هکرهای کلاه خاکستری در شبکه جستجو می‌کنند و به سیستم‌های رایانه ای نفوذ می کنند تا به سرپرست یا مالک اطلاع دهند که سیستم یا شبکه آنها حاوی یک یا چند آسیب‌پذیری است که باید بلافاصله برطرف شوند. کلاه‌های خاکستری نیز ممکن است باج بگیرند و پیشنهاد دهند آسیب‌پذیری را با پرداخت هزینه برطرف کنند.

انواع هکرهای کلاه رنگی

نتیجه‌گیری:

در این پست انواع هکرهای کلاه رنگی و  نقشی که دارند را بررسی کردیم. هکرهای کلاه سفید، خاکستری و سیاه اصلی‌ترین هستند اما چند رنگ دیگر از هکرهای کلاه رنگی نیز وجود دارد که در پست‌های آینده به آن می‌پردازیم. همانطور که متوجه شدید هکرها همیشه آدم بد داستان‌ها نیستند. در عصر فناوری‌های پیشرفته، سازمان‌ها به یک سیستم امنیتی دفاعی نیاز دارند که به آنها کمک می‌کند تا از رقبای خود جلوتر باشند و اعتماد مشتری را حفظ کنند. در این مواقع نیاز به هکرهای کلاه سفید حس می‌شود.

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader