آموزشیکسب‌وکار

10 علت شکست کسب‌وکار و نداشتن بوم کسب‌وکار

دلایل شکست کسب‌وکارهای کوچک

هیچ کسب‌وکار کوچکی نمی‌خواهد که با شکست مواجه شود، با این وجود بسیاری از آنها به علت دلایل زیادی شکست می‌خورند. معمولا در کسب‌وکارهای نوپا، احتمال شکست بیشتری وجود دارد. اما این دلایل چیست که کسب‌وکارها باید آن‌ها را رعایت کنند؟ متأسفانه دلایل آن بسیار زیاد است. در این پست به بررسی 10 علت شکست کسب‌وکار می‌پردازیم با رعایت آن ی‌توانید از شکست کسب‌وکار خود جلوگیری کند.

10 علت شکست کسب‌وکار :

1. شروع به دلیل اشتباه
معمولا کسب‌وکارهای زیادی ایجاد می‌شوند اما بسیاری از آنها دلایل اشتباهی برای شروع دارند. به عنوان مثال، یک برقکار که برای یک پیمانکار ساختمان کار می‌کرد، تصمیم گرفت که دیگر نیازی به پاسخگویی به یک کارفرما نداشته باشد و با داشتن شرایط مالی بهتر می‌تواند کار کند.

آنچه که او نتوانست درک کند این بود که اگرچه او مهارت لازم برای انجام کارهای الکتریکی را داشت، اما فاقد ذکاوت در مدیریت موفقیت آمیز یک کسب‌وکار بود. با گذشت زمان، اشتیاق او کم شد. او کسب‌وکار نوپای خود را تعطیل کرد و دوباره به کارکردن کنار کارفرمای قبلی خود بازگشت. اگر با دلایل درست کار خود را شروع کنید، شانس موفقیت شما بسیار بیشتر است.

2. سرمایه ناکافی
شروع یک کسب‌وکار بدون سرمایه عملیاتی کافی، تقریباً مرگبار است. بسیاری از صاحبان مشاغل جدید، خطرات سوار شدن بر روی غلتک کسب‌وکار و هزینه‌ها را دست کم می‌گیرند. در واقع بسیاری از کارآفرینان به استفاده از کارت‌های اعتباری خود برای تأمین بودجه کسب‌وکار رو می‌آورند.

قبل از تأسیس شرکت، تعیین اینکه چه مقدار پول برای تأمین هزینه‌های راه‌اندازی و ادامه کار برای یک یا دو سال اول کار نیاز دارید، بسیار حیاتی است.

3. برنامه‌ریزی نامناسب
عدم برنامه‌ریزی صحیح یکی دیگر از دلایل عمده شکست شرکتهای کوچک و خارج شدن از فعالیت است. اغلب اوقات، کارآفرینان متمرکز بر دستیابی به رویای خود برای استقلال مالی، قادر به برداشتن گام پر زحمت اما ضروری در ایجاد یک برنامه تجاری استراتژیک نیستند که شامل عواملی در مولفه هایی مانند نیازهای نیروی کار، تجزیه و تحلیل رقبا، پیش‌بینی‌های فروش و هزینه‌ها و بودجه‌های بازاریابی باشد.

یک کارآفرین در حال رشد، که مجذوب ایده خود می‌شود گاهی کار خود را بدون انجام تحقیقات بازار آغاز می‌کند تا ببیند آیا منطقه می‌تواند از چنین تلاشی حمایت کند یا خیر. مشلما او هرگز نمی‌تواند یک پایگاه مشتری به اندازه کافی ایجاد کند چون هیچ برنامه‌ریزی مناسبی نداشته است.

برای اطمینان بهتر از موفقیت، هر چقدر که زمان لازم دارید را برای ایجاد یک طرح کسب‌وکار موثر صرف کنید.

4. مدیریت و رهبری ضعیف
مهارتهای مدیریتی و رهبری موثر برای موفقیت در ایجاد مشاغل ضروری است و فقدان هر یک از آنها می‌تواند منجر به روحیه ضعیف، سردرگمی و درگیری در بین افراد شود و بهره‌وری را کاهش دهد.

کسب مهارت‌های موردنیاز برای تقویت در حوزه‌هایی که ضعیف هستید را در اولویت قرار دهید. کارمندان شما به دنبال رهبری شما هستند، پس رهبری کنید!

5. در حال گسترش خیلی سریع
فقط پس از بررسی دقیق، تحقیق و تجزیه و تحلیل آنچه در مورد کارمندان، امکانات و سیستم‌های جدید نیاز دارید، در مورد توسعه تصمیم بگیرید. اگرچه ممکن است در اوایل زندگی شغلی خود بیشتر کارها را انجام دهید، اما پس از گسترش چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

10 علت شکست کسب‌وکار

6. عدم تبلیغ و بازاریابی
یک ضرب المثل می‌گوید: “هنگامی که کسب‌وکار خوب است، تبلیغ آن هزینه دارد. وقتی کسب‌وکار بد است، باید تبلیغ کنید. ”

در حالی که روش‌های سنتی تبلیغات هنوز هم مفید هستند، اما یکی از بهترین راه‌های بازاریابی کسب‌وکار شما داشتن یک وب‌سایت است. تقریبا مشاغل کوچ فاقد وب‌سایت هستند، بنابراین فقط با ایجاد یک سایت می‌توانید خود را از بسیاری از رقبای خود جلوتر قرار دهید.

در کنار وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی که مشتریان شما در آن حضور دارند، فعالیت کنید.

7. عدم تمایز
اصطلاح “Unique Value Proposition” به معنی پیشنهاد ارزش منحصر به فرد است و ویژگی‌ها، محصولات یا خدمات را توصیف می‌کند که کسب‌وکار را از رقبا متمایز می‌کند. مشکل این است که تعداد کمی از مشاغل هیتند که واقعاً دارای UVP می‌باشند.

برای تعیین ارزش پیشنهادی خود، از ابزاری مانند Value Proposvas Canvas استفاده کنید که روش ایجاد ارزش را برای مشتریان صریح و روشن می‌کند و حتی به شما در طراحی محصولات و خدمات مورد نظر مشتریان کمک می‌کند. هنگامی که UVP را شناختید، آن را به وضوح با مشتریان و کارمندان در میان بگذارید.

8. عدم تمایل به نماینده
کارآفرینان اغلب می‌توانند بدترین دشمن خودشان باشند از این جهت که به دنبال انجام همه کارها توسط خودشان هستند.

به عنوان یک کارآفرین، ممکن است فکر کنید که هیچ کس بهتر از شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد یا اگر می‌خواهید کاری درست انجام شود باید خودتان آن را انجام دهید. یا حتی نتوانید به شخص دیگری اعتماد کنید. این نگرش می‌تواند منجر به احساس خستگی و فرسودگی شود.

سعی کنید که کارهای پر دردسر را به دیگران بسپارید، در حالی که تمرکز خود را روی کارهایی که به رشد شرکت کمک می‌کند متمرکز کنید. مانند ایجاد چشم انداز شرکت.

9. طرح کسب‌وکار ناکارامد

اینکه شما یک ایده کسب‌وکار دارید صرف‌نظر از آن که هیجان‌زده هستید، به این معنی نیست که ایده شما خیلی خوب و ناب است. اینجاست که ایجاد یک طرح کسب‌وکار، انجام تحقیقات بازاریابی و مشاوره دیگران می‌تواند یک نجات‌دهنده باشد.

می‌توانید در این پست از اهمیت طرح کسب‌وکار آگاه شوید.

10. دست کم گرفتن رقابت
دلیل آخری که باید به دلیل عدم فعالیت شرکت‌ها به آن اشاره کرد، دست کم گرفتن رقابت است.

حتی اگر یک مدل کسب‌وکار خوب، بودجه کافی برای فعالیت و مهارت‌های مدیریتی لازم برای موفقیت را داشته باشید، باز با یک چالش دلهره آور روبرو هستید: رقابت.

هرگز سعی نکنید که رقبا را دست کم بگیرید و خود را برتر بدانید. به یاد داشته باشید که کسب‌وکارهای کوچک دیگر با ارائه کیفیت بهتر و هزینه کم به دنبال جذب مشتری هستند. پس برای افزایش شانس موفقیت خود، به عنوان بخشی از تحلیل کلی بازار، یک تحلیل رقابتی نیز انجام دهید. نقاط قوت و ضعف رقبای خود را ارزیابی کرده و استراتژی‌هایی را برای بهبود مزیت رقابتی خود پیاده سازی کنید.

نتیجه‌گیری:

در این پست 10 علت شکست کسب‌وکار را برایتان شرح دادیم. الان اشراف کاملی به این قضیه دارید و اینکه چرا کسب‌وکارهای نوپا و کوچک شکست می‌خورند. با رعایت این نکات می‌توانید باعث تداوم و رشد کسب‌وکار خود شوید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader