آموزشیبرنامه‌نویسیخدمات ما

طراحی اپلیکیشن چیست ؟ طراحی اپلیکیشن اندروید و ios

اپلیکیشن چیست؟

بخش زیادی از نیازهای روزانه‌ی ما مثل سفارش و خرید غذا، چت کردن، تماس تصویری، جستجو کردن در گوگل، به اشتراک‌گذاری عکس و فیلم و … با استفاده از اپلیکیشن‌ها برطرف می‌شود. اپلیکیشن‌ها مخاطبان بسیاری دارند و در این بین سیستم عامل‌های اندروید و IOS طرفداران بیشتری دارند. از این رو برنامه‌نویسان زیادی به طراحی اپلیکیشن‌های اندروید و ios مشغول هستند تا برای نیازهای مختلف کاربران اپلیکیشن بسازند. پست امروز ما به سوال طراحی اپلیکیشن چیست ، پاسخ می‌دهد و شما را با انواع طراحی اپلیکیشن‌های موبایل آشنا خواهد کرد.

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای کاربردی هستند که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند. یک برنامه تلفن همراه، که معمولاً به عنوان یک اپلیکیشن شناخته می شود، نوعی نرم‌افزار کاربردی است که برای اجرا در یک دستگاه تلفن همراه، مانند تلفن‌های هوشمند یا تبلت طراحی شده‌است.

طراحی اپلیکیشن چیست ؟

طراحی اپلیکیشن از مرحله امکان سنجی، تعریف هدف و نیازمندی شروع می‌شود. در ادامه با مراحل مختلف طراحی می شود و با تست و انتشار به پایان می رسد. به تمامی این مراحل طراحی اپلیکیشن گفته می‌شود.

اپلیکیشن‌ها در انواع مختلفی برای گوشی‌های اندرویدی و IOS طراحی می‌شوند. در اپلیکیشن‌های موبایل که به آن‌ها mobile app گفته می‌شود، دو نوع وجود دارد. اپلیکیشن نیتیو (native) و اپلیکیشن هیبریدی (hybrid). اپلیکیشن‌ها می توانند مرورگر بیس باشند یعنی با استفاده از مرورگر قابل دسترسی باشند. در ادامه به توضیحات بیشتری از هر کدام می‌پردازیم.

طراحی اپلیکیشن چیست

انواع طراحی اپلیکیشن:

  • اپلیکیشن نیتیو (native): این اپلیکیشن‌ها در دسته اپ های حرفه ای قرار می‌گیرند. به این دلیل که برای هر سیستم عامل به صورت جداگانه کدنویسی می‌شوند. این عمل باعث می‌شود برنامه‌نویس دسترسی کاملی داشته باشد. اپلیکیشن‌های نیتیو از سرعت بالا و آزادی عمل زیادی برخوردارند. امروزه اکثر برنامه‌های تلفن همراه برای سیستم‌هایی مانند Android یا iOS ساخته می‌شوند. به زبان ساده، شما نمی‌توانید یک برنامه Android را در iPhone نصب و از آن استفاده کنید و بالعکس. بسیاری از اپلیکیشن‌های موفق و پردرامد مانند اسنپ،دیجی کالا، تپسی و … به روش نیتیو طراحی شده‌اند. در این روش برای پیاده‌سازی و توسعه از زبان جاوا کاتلین برای اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌شود. برای اپلیکیشن‌های ios از زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (swift) استفاده می‌شود. مزیت اصلی اپلیکیشن‌های نیتیو، عملکرد بالا و تجربه کاربری عالی آنها می‌باشد. دسترسی به طیف گسترده‌ای از API و همچنین در سرعت بخشیدن به کار توسعه و گسترش مرزهای استفاده از برنامه کمک می‌کند. برنامه‌های بومی یا نیتیو را فقط می‌توان از فروشگاه اپلیکیشن اندروید یا ios، دانلود کرد و مستقیماً در دستگاه نصب نمود. به همین دلیل است که آنها ابتدا باید مراحل دقیق انتشار را طی کنند. هزینه طراحی اپلیکیشن های نیتیو زیاد است اما همانطور که گفتیم مزیت‌های بسیاری دارد.
  • اپلیکیشن هیبریدی (hybrid): این اپلیکیشن‌ها یکبار کدنویسی می‌شوند. در فریم ورک کد نوشته شده و از آن خروجی‌های اندروید و ios گرفته می‌شود. مسلما نسبت به اپلیکیشن‌های نیتیو هزینه آن نصف می‌شود. اپلیکیشن هیبریدی را نمی‌توان با اپلیکیشن نیتیو یکسان دانست. در مقایسه با یکدیگر، اپلیکیشن هیبریدی نمیتواند خودش را به نیتیو نزدیک و در یک سطح بداند. اما کاملا نیازهای یک اپلیکیشن خوب را برطرف می‌کند و به اصطلاح کارتان را راه می‌اندازد. این برنامه‌ها با استفاده از فناوری‌های وب مانند JavaScript ،CSS و HTML 5 ساخته می‌شوند. توسعه برنامه‌های هیبریدی آسان و سریع می‌باشد و یک مزیت واضح دارد؛ برای همه سیستم‌عامل‌ها یک کد واحد نوشته می‌شود و این عمل، هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش داده و روند به‌روزرسانی را ساده می‌کند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از بسیاری از APIها برای ویژگی‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی استفاده کنند.

توضیحات کاملتری درباره اپلیکیشن‌های نیتیو و هیبرید در پست مخصوص به آنها داده‌ایم؛ در صورت دریافت اطلاعات بیشتر و ویژگی‌های این نوع اپلیکیشن‌ها پست مربوطه را مطالعه کنید.

وب اپلیکیشن و pwa:
  • برنامه‌های وب(web applications): وب اپلیکیشن در واقع یک وبسایت واکنش‌گرا (رسپانسیو) است. این برنامه‌ها از طریق مرورگر وب قابل دسترسی هستند و با هر سیستم‌عاملی سازگارند. این در حالی است که اپلیکیشن‌های هیبریدی و نیتیو باید دانلود شده و بعد روی گوشی‌های هوشمند نصب شوند. وب اپ برای اجرا نیاز به اینترنت دارد. در حالی که اپلیکیشن‌ها می‌توانند آفلاین هم استفاده شوند. وب اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند. ساخت و طراحی آن‌ها از موبایل اپلیکیشن سریعتر و راحت‌تر است.
  • pwa: اپلیکیشن تحت وب پیش رونده که به pwa معروف است؛ نسخه پیشرفته وب اپلیکیشن می‌باشد. این اپلیکیشن‌ها نیز کاملا رسپانسیو هستند. در هر سیستم‌عاملی قابلیت اجرا دارند. pwa می‌تواند آیکون اپلیکیشن خود را درکنار سایر اپلیکیشن‌ها به روی گوشی شما داشته باشد. کاملا مانند اپلیکیشن‌های موبایل ظاهر می‌شود. سرعت، دقت و عملکرد بسیار خوبی دارند. هزینه کمتری هم نسبت به موبایل اپلیکیشن دارند.

طراحی اپلیکیشن چیست

نتیجه گیری:

اگر قصد راه‌اندازی اپلیکیشن برای کسب‌وکار خود را دارید بهتر است در ابتدا با افراد متخصص هم صحبت شوید و مشاوره بگیرید. اما به طور کلی هزینه طراحی اپلیکیشن بیشتر است اما از مزایای بیشتری هم برخوردارند که باعث جذب مخاطب و مشتری می‌شوند. هزینه طراحی وب اپلیکیشن کمتر می‌باشد و به همان نسبت مزایای کمتری نیز دارد. همه چیز به بودجه و کسب‌وکار و نیاز شما به اپلیکیشن بستگی دارد. هر کدام از این روش‌ها می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد به شرط آنکه تمامی نیازمندی‌های شما توسط متخصصین این حوزه بررسی شود.

شما هم میتوانید در کلاس‌ آموزش ساخت اپلیکیشن شرکت کنید و در این زمینه که درامد بسیار خوبی دارد؛ مشغول به کار شوید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader