آموزشیکسب‌وکار

اجزای طرح کسب‌وکار چیست ؟ اهمیت طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکار چیست؟

یک طرح کسب‌وکار مانند یک نقشه راه است که جهت‌هایی را ارائه می‌دهد تا یک تجارت بتواند آینده خود را برنامه‌ریزی کند و به آن کمک می‌کند تا از دست‌اندازهای جاده جلوگیری کند. حتی زمانی که شما برای تهیه دقیق برنامه کاری خود و به‌روز نگه داشتن آن می‌گذارید، باعث می‌شود که ایده‌های بهتری به فکرتان برسد و این سرمایه‌ای خواهد بود که سودهای کلانی را در دراز مدت به‌دست آورید. در این پست سعی داریم شما را با مفهوم طرح کسب‌وکار که به Business Plan شناخته می‌شود، آشنا کنیم. بعد از تعریف طرح کسب‌وکار به اجزای طرح کسب‌وکار چیست ، پرداخته و شما را با اهمیت بیزینس پلن آشنا می‌کنیم.

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار سندی مکتوب است که شرح می‌دهد چگونه یک کسب‌وکار که معمولاً یک شرکت نوپا است، اهداف خود را تعریف می‌کند و دستیابی به اهداف خود را چگونه انجام می‌دهد. یک طرح کسب‌وکار از دیدگاه بازاریابی، مالی و عملیاتی برای شرکت ترسیم می‌شود.

برنامه‌های تجاری اسناد مهمی هستند که قبل از ایجاد سابقه اثبات شده توسط یک شرکت‌، برای جذب سرمایه استفاده می‌شوند. آنها همچنین یک روش خوب برای شرکت‌ها هستند تا بتوانند در راستای هدف حرکت کنند.

برای مشاغل جدید بسیار مفید هستند، اما هر شرکتی باید یک طرح تجاری داشته باشد. در حالت ایده‌آل، این طرح به صورت دوره‌ای بررسی و به‌روز می‌شود تا ببیند آیا اهداف برآورده شده‌اند یا تغییر و تحول یافته‌اند. گاهی اوقات، یک طرح تجاری جدید برای یک کسب‌وکار مستقر ایجاد شده تا در یک مسیر جدید حرکت کند.

اجزای طرح کسب‌وکار چیست ؟

اجزای طرح کسب‌وکار چیست

خلاصه اجرایی:
باید به طور خلاصه بگویید شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد شد. بیانیه مأموریت، محصول یا خدمات خود و اطلاعات اولیه در مورد تیم رهبری شرکت، کارمندان و موقعیت مکانی خود را وارد کنید. اگر قصد دارید بودجه بخواهید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را نیز در آن بگنجانید.

توصیف کسب‌وکار:
برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود از توضیحات شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشكلاتي كه مشاغل شما حل مي‌كند به جزئيات بپردازيد. مشتریان، سازمان یا مشاغلی را که شرکت شما قصد خدمت رسانی آنها را دارد لیست کنید.

در مورد مزایای رقابتی که باعث موفقیت در کسب و کار شما می‌شود، توضیح دهید. آیا متخصصانی در تیم شما حضور دارند؟ آیا مکان مناسبی برای فروشگاه خود پیدا کرده اید؟

تحلیل بازار:
شما باید درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف خود داشته باشید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می‌دهد که سایر مشاغل چه کاری انجام می‌دهند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات بازار خود به دنبال روندها و مضامین باشید. رقبای موفق چه کاری انجام می‌دهند؟ چرا کار می‌کند؟ آیا می‌توانید این کار را بهتر انجام دهید؟ الان زمان پاسخگویی به این سوالات است.

سازمان و مدیریت:
ساختار شرکت خود را توضیح دهید و اینکه چه کسی آن را اداره می‌کند. ساختار حقوقی تجارت خود را شرح دهید. اعلام کنید که آیا شما به عنوان یک شرکت تجاری هستید، یا می‌خواهید یک مشارکت عمومی یا محدود ایجاد کنید یا یک مالک انفرادی هستید.

از یک نمودار سازمانی استفاده کنید تا مشخص کنید چه کسی در شرکت شما مسئول است. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر فرد در موفقیت شرکت شما نقش دارد. رزومه اعضای اصلی تیم خود را در نیز نظر بگیرید.

خدمات و محصولات:
آنچه را می‌فروشید یا خدماتی را ارائه می‌دهید، توصیف کنید. توضیح دهید که چگونه به نفع مشتریان شما است و چرخه عمر محصول چگونه است. برنامه‌های خود را برای مالکیت معنوی مانند پرونده‌های حق چاپ یا ثبت اختراع به اشتراک بگذارید. اگر برای خدمات یا محصول خود تحقیق و توسعه می‌کنید ، آن را با جزئیات توضیح دهید.

بازاریابی و فروش:
هیچ راهی برای دستیابی به استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما تکامل یافته و تغییر کند.

هدف شما در این بخش توصیف نحوه جذب و حفظ مشتری است. شما همچنین توضیح خواهید داد که چگونه فروش واقعاً اتفاق خواهد افتاد. بعداً هنگام انجام پیش‌بینی های مالی به این بخش مراجعه خواهید کرد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌های کامل بازاریابی و فروش خود را به طور کامل شرح دهید.

طرح مالی:
اگر درخواست بودجه می کنید ، اینجاست که نیازهای مالی خود را مشخص می کنید. هدف شما این است که به طور واضح بگویید که در پنج سال آینده به چه میزان بودجه نیاز خواهید داشت و برای چه چیزی استفاده خواهید کرد.

نتیجه‌گیری:

طرح کسب‌وکار یا نوشتن بیزنس پلن به شما کمک می‌کند تا افکار خود را سازماندهی کنید و در مسیر درستی حرکت کنید. اگر می‌خواهید کسب‌وکاری را شروع کنید، سرمایه‌گذاری خود را تأمین کنید یا وام خود را از بانک دریافت کنید، به یک طرح تجاری نیاز خواهید داشت.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader