آموزشیکسب‌وکار

شبکه ‌سازی در کسب‌ و کار چیست ؟ اهمیت شبکه‌سازی در نتورک

شبکه سازی چیست؟

وقتی در حرفه‌ای مهارت کسب می‌کنید، همیشه می‌شنوید که باید شبکه ایجاد کنید تا بتوانید شغلی به دست‌آورید و موفق شوید. اما شاید اصلا ندانید مفهوم شبکه‌سازی چیست. در پست‌های قبلی درباره کسب‌وکار اینترنتی و اصطلاحات کارآفرینی آشنا شدید. در این پست قصد داریم شبکه ‌سازی در کسب‌ و کار را برای شما توضیح دهیم تا با شبکه‌سازی حرفه‌ای به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنید.

شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی یا Networking به معنی تبادل اطلاعات و ایده‌ها در بین افراد با یک حرفه مشترک یا علاقه خاص است که معمولاً در یک موقعیت غیررسمی اجتماعی اتفاق می‌افتد. شبکه سازی اغلب با یک نقطه مشترک آغاز می‌شود. شبکه سازی به عنوان عمل برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر افراد در گروه‌ها و موسسات برای ایجاد روابط سودمند متقابل تعریف می‌شود.

بیایید با یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های روابط انسانی شروع کنیم؛ برای هر چیزی که می خواهید در زندگی به دست بیاورید، حداقل باید یک نفر تصمیم بگیرد که آیا به شما کمک کند تا آن چیز را به دست بیائرید یا خیر. این خواسته شما می‌تواند رسیدن به یک شغل، برای افزایش حقوق یا ارتقا سطح و یا پیدا کردن آن باشد. همه کارهایی که ما انجام می‌دهیم فقط از طریق افراد دیگر و با آنها امکان‌پذیر است.

به بیان ساده‌تری، موفقیت، از هر نوع، نیازمند روابط است.

در سطح جامعه نیز می‌توانید ببینید که چرا روابط انسانی و شبکه‌های انسانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. افراد و مدیزان موفق همواره شبکه سازی و ارتباطات خوبی داشته‌اند.

افراد معمولاً بر اساس یك نقطه اشتراك كه همه اعضا با آن هم‌نظر هستند، به گروه‌های شبكه می‌پیوندند. بارزترین آن وابستگی حرفه‌ای است، مانند کارگزاران سهام، اما برخی از افراد فرصت‌های موثر شبکه را در یک گروه فارغ التحصیلان دانشگاه، یک گروه اجتماعی یا فرهنگی یا فعالیت‌های ورزشی پیدا می‌کنند.

شبکه ‌سازی در کسب‌ و کار چیست ؟

شبکه سازی در کسب و کار

شبکه سازی تجاری برای رشد شغلی، حیاتی است. شبکه سازی معمولا با فروش اشتباه گرفته می‌شود. در واقع ایجاد روابط طولانی مدت و شهرت خوب در طول زمان است. این شامل ملاقات و شناختن افرادی است که می‌توانید به آنها کمک کنید و در عوض به طور بالقوه می‌توانند به شما کمک کنند.

افراد حرفه‌ای‌ برای گسترش حلقه‌های آشنایی خود، با افزایش آگاهی از اخبار حوزه کاری خود، استفاده از فرصت‌های شغلی در زمینه‌های مرتبط و حضور در رویدادهای اجتماعی، شبکه سازی می‌کنند.

برای حرفه‌ای‌ها، بهترین فرصت شبکه سازی و ارتباط ‌سازی موثر در نمایشگاه‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها ایجاد می‌شود که برای جلب جمعیت زیادی از افراد همفکر، طراحی شده‌است. شبکه سازی به یک متخصص کمک می‌کند تا از وقایع فعلی در این زمینه مطلع شود و روابطی را ایجاد می‌کند که ممکن است آینده شغلی یا اشتغال را تقویت کند. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، فرصت‌هایی را برای کمک به افراد دیگر در یافتن شغل، برقراری ارتباط و اطلاع از اخبار نیز فراهم می‌کند.

یک نمونه شبکه سازی، توزیع کارت ویزیت در یک رویداد اجتماعی است. این شبکه سازی به منظور ایجاد فرصت‌ برای شکل‌گیری همکاری‌های تجاری جدید، جذب نیروهای بااستعداد و گردآوری کارفرمایان احتمالی است.

 

 

شما باید به طور مداوم شبکه‌های خود را تقویت کرده و روابط خود را تقویت کنید. این کاری نیست که فقط در صورت نیاز به کاری انجام دهید! شما باید پایه‌هایی برای ارتباطات معنادار و طولانی مدت ایجاد کنید که تأثیرگذار باشد. وقت گذاشتن برای تقویت روابط با افراد مناسب می‌تواند موفقیت شما را تقویت کند. قدرت شبکه سازی را دست کم نگیرید؛ شما باید شبکه سازی و ارتباطات را به عادت تبدیل کنید. 

شبکه سازی منظم در صنعت و نظم و انضباط شما بسیار تاثیرگذار است و شما را برای پیشرفت در حرفه خود رشد می‌دهد. پرورش روابط با مخاطبین خود را جدی بگیرید. شما می‌توانید مشخصات تخصصی خود را افزایش داده و دسترسی خود را به فرصت‌ها گسترش دهید، به علاوه از طریق چالش‌های صنعت کار کنید و از کمک و اتصال دیگران در شبکه خود رضایت داشته باشید.

نتیجه‌گیری:

کتاب شبکه سازی نیز می‌تواند شما را از اهمیت شبکه سازی در نتورک آگاه کند. کتاب “مدیریت و علم جدید” از مارگارت ویتلی، یکی از ده کتاب برتر در بین کتاب‌های کسب‌وکار است که از اهمیت روابط انسانی می‌گوید. هر چقدر شبکه‌های بیشتری داشته باشید، با انسان‌های مناسب‌تری ملاقات خواهید کرد و می‌توانید شغل بهتری پیدا کنید.

این پست را با جمله‌ای از کارگارت ویتلی به پایان می‌رسانیم:

 “همه چیز در جهان فقط به این دلیل وجود دارد که با هر چیز دیگری رابطه دارد. هیچ چیز به صورت جداگانه وجود ندارد. ما باید جلوی وانمود کردن خود را بگیریم که می توانیم به تنهایی از پس آن برآییم. “

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader