آموزشیهاست و سرور

مزایا و معایب هاست اشتراکی چیست؟ خرید هاست اشتراکی

هاست اشتراکی چیست؟

هنگامی که می‌خواهید یک وب‌سایت برای کسب‌وکار کوچک خودتان راه‌اندازی کنید، مسلما با طرح‌های هاست اشتراکی روبرو می‌شوید. این طرح‌ها از نظر ویژگی بسیار خوب و ارزان به نظر می‌رسند. همین امر باعث وسوسه شدن برای خرید هایت اشتراکی می‌شود. اما خیلی زود متوجه می‌شوید که به اصطلاح یک جای کار می‌لنگد. وب‌سایت شما بدون هیچ دلیلی کند می‌شود، کارها بدون هشدار متوقف می‌شوند و پشتیبانی آن چیزی نبوده است که تبلیغ شده بود. در واقع این حقیقت هاست اشتراکی است. در این پست قصد داریم که به تعریف هاست اشتراکی بپردازیم و از مزایا و معایب هاست اشتراکی مطلع شویم تا با دید بهتری برای وب‌سایت خود تصمیم‌گیری کنیم.

در ابتدا باید بدانیم هاست اشتراکی چیست و منصفانه در مورد مزایای آن هم صحبت می‌کنیم.

هاست اشتراکی یا میزبانی مشترک چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، هاست اشتراکی، میزبانی است که در آن منابع را با وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارید.

در واقع، یک سرور بزرگ توسط شرکت میزبان وب شما راه‌اندازی می‌شود و سپس فضای آن به قسمت‌های زیادی تقسیم می‌شود که به هریک از این قسمت‌ها هاست می‌گویند. برای دانستن تعریف کاملتر هاست و سرور به این پست مراجعه کنید.

بسیاری از وب‌سایت‌ها در همان سرور نیز راه‌اندازی می‌شوند که منابع مشابهی را به اشتراک می‌گذارند. منظور از منابع مشابه پردازنده، RAM، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند شبکه است. یک سرور هاست اشتراکی معمولی می‌تواند میزبان صدها وب‌سایت باشد. وب‌سایت شما می‌تواند بر روی همان سروری باشد که صدها وب‌سایت دیگر برای منابع یکسانی مبارزه می کنند.

مزایا و معایب هاست اشتراکی :

از دلایلی که معمولا به سمت هاست اشتراکی می‌روند این است که هاست اشتراکی بسیار ارزان است و هزینه بسیار پایین تهیه می‌شود. مورد بعدی راه‌اندازی آسان آن است که بدون دردسر و بسیار راحت انجام می‌شود. مورد آخر پشتیبانی آسان است که می‌تواند پشتیبانی مبتنی بر تلفن، آنلاین، ایمیل و … باشد. البته بنا به هر شرکت میزبانی وب، نوع پشتیبانی می‌تواند متفاوت باشد.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

اما معایب هاست اشتراکی چیست؟

در دسترس بودن منابع محدود: وب‌سایت شما از منابع بسیار محدودی در هاست اشتراکی استفاده می‌کند. بنابراین، اگر سعی کنید برخی از قابلیت‌های فشرده منابع را به وب‌سایت خود اضافه کنید، احتمالا شانس آن را نداشته باشید.

کند بودن: یکی از شکایاتی که از طرف صاحبان مشاغل کوچک می‌شود این است که وب‌سایت های آنها کند است. اغلب اوقات وب‌سایت خود را بخاطر آن مقصر می‌دانند. اما این امر عمدتا به دلیل کمبود منابع موجود در هاست اشتراکی است که عملکرد وب‌سایت شما را تا حد بالقوه‌ای متوقف می‌کند.

در روزهای شلوغ، وب سایت شما ممکن است متوقف شود: برای جلوگیری از استفاده بیش از حد یک وب‌سایت از منابع سرور، شرکت‌های میزبان اشتراکی کنترل هایی را دراختیار شما قرار می‌دهند تا در صورت شروع استفاده از منابع بیشتر وب سایت، فرآیندهای کشتار را شروع کنند. معنای این برای شما این است که اگر وب‌سایت شما ناگهان محبوب شود و شروع به بازدید زیاد کند، در واقع می‌تواند از بین برود! شما از میزبان وب هاست اشتراکی خود اخطار می‌گیرید که وب‌سایت شما منابع زیادی را مصرف کرده و حتی ممکن است به حالت تعلیق درآید.

آسیب پذیر در برابر مسائل امنیتی: این احتمالاً یکی از بزرگترین معایب هاست اشتراکی است که به همین دلیل فقط باید از آن دوری کنید. اگر هر وب سایتی در سرور هک شود، وب‌سایت‌های دیگر نیز تهدید می‌شوند و اگر سرور خودش هک شود، پس هر وب‌سایتی در آن هک می‌شود. بنابراین با هاست اشتراکی، وب‌سایت خود را در معرض خطر است.

پشتیبانی بد: حتی اگر شرکت‌های میزبان وب ادعا کنند که پشتیبانی آسان را ارائه می‌دهند، ممکن است به اندازه کافی آگاه نباشد. اگر وب سایت شما با مشکلی روبرو شود، ممکن است نتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر خراب شود، آنها فقط آن را برای شما دوباره راه‌اندازی می‌کنند. اگر بپرسید چرا دائماً پایین می‌آید، ممکن است هیچ اطلاعی نداشته باشند. و به طور کلی ، ممکن است به زودی متوجه شوید که برای هر مسئله‌ای باید به دنبال کمک متخصص از خارج باشید که این قضیه هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

همسایگان بد وب سایت شما را کند می کنند: اگر وب‌سایت شما روی سروری قرار دارد که دارای تعداد زیادی وب‌سایت دیگر است و بازدید خوبی دارند، کل سرور کند می‌شود. این موضوع باعث کند شدن وب‌سایت شما نیز می‌شود.

محدودیت در موارد نصب: سرورهای میزبان مشترک لیست محدودی از نرم‌افزارها را ارائه می‌دهند که می‌توانید روی سرور خود نصب کنید. اگر شما نیاز به نصب هر چیزی خارج از آن لیست داشته باشید، احتمالا شانس نصب آن را نداشته باشید.

بدون دسترسی ریشه: با شروع محبوبیت و پیشرفت وب سایت ، نیاز به دسترسی ریشه‌ی سرور خود را احساس خواهید کرد. اما اکثر شرکت‌های میزبان اشتراکی چنین چیزی را ارائه نمی‌دهند.

پرداخت اضافی برای گواهینامه‌های SSL: هزینه اولیه هاست اشتراکی کم است، اما به محض تلاش برای افزودن ویژگی، مجبور به صرف هزینه بیشتری می‌شوید. برای مثال، بسیاری از شرکت‌های هاست اشتراکی گواهینامه‌های SSL را به صورت رایگان ارائه نمی‌دهند. این گواهینامه باعث می‌شود وب‌سایت شما هشدار “Not Secure” را نشان دهد.

نامحدودِ محدود: شرکت‌های میزبانی مشترک هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغات می‌کنند و یکی از آن ویژگی‌هایی که مدام تبلیغ می‌کنند “همه چیز نامحدود” است. هیچ محدودیتی در قبال “نامحدود” آنها وجود ندارد: فضای ذخیره‌سازی نامحدود، ایمیل‌های نامحدود، پهنای باند نامحدود و موارد دیگر. با این حال، به زودی متوجه می‌شوید که هیچ چیز نامحدودی وجود ندارد. وقتی که حساب‌های ایمیل شما شروع به جمع‌آوری بسیاری از ایمیل‌ها کند، فضا محدود می‌شود. وقتی وب‌سایت شما فضای زیادی را اشغال کند، اخطار می‌گیرید. همینطور اگر از پهنای باند زیادی استفاده کنید، ممنوع می‌شوید. بنابراین، هیچ چیز واقعاً نامحدودی وجود ندارد. این فقط تبلیغات کاذب است.

نتیحه‌گیری:

با توصیف مزایا و معایب هاست اشتراکی باز هم یک هاست اشتراکی در ابتدا بسیار عالی به نظر می رسد، اما می تواند بزرگترین دلیلی باشد که وب‌سایت کسب‌وکارهای کوچک دیده نمی‌شود و قادر به جذب مشتری جدیدی نیست. قطعا دلیل اصلی راه‌اندازی وب‌سایت شما محبوبیت و جذب مشتری و در نهایت کسب‌ درامد بوده است. شما نمی‌خواهید وب‌سایتتان به محض محبوب شدن از بین برود یا به دلیل برخی دیگر از وب سایت‌ها کند و یا هک شود پس از ابتدای راه به درستی و با آگاهی کامل هاست و سرور مناسب را انتخاب کنید.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ajax-loader